Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
HansRui
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014, 21.16

Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door HansRui »

Graag zou ik meer te weten komen over dit merk Passaat
Ook graag meer informatie over de plunjer vering (ik ken het alleen van motoren).
Zijn er nog meer bekend van ?

Het frame nummer is; 47 949 1
Bijlagen
IMG_20160410_130917 (360x640).jpg
IMG_20160410_130917 (360x640).jpg (168.38 KiB) 7117 keer bekeken
IMG_20160410_130716 (640x360).jpg
IMG_20160410_130716 (640x360).jpg (220.32 KiB) 7117 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door maartenB »

Dat ziet er erg amateuristisch uit. Ik vermoed het werk van een knutselaar?
Plaats ajb nog eens een foto van de gehele fiets?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door wimjansen »

Passaat Rijwielen was een merk van de Fa Van IJken in Baarn, dat staat ook op het rijwielplaatje. De firma Van IJken bestaat nog steeds, maar het is mij nog niet gelukt om ze te bereiken, ze staan nog in het telefoonboek, maar waarschijnlijk is er nu een vestiging in Amersfoort. Van IJken heeft met het systeem, dat volgens mij ook gepatenteerd was, met name frames gemaakt, of mogelijk aangepast voor brommertjes, zoals eitjes van Berini. Bijgevoegd afbeeldingen van zo'n fietsje. Er zijn meer fietsen geweest met dergelijke vering; van o.m. DCR is er een brommer met een dergelijk systeem geweest (1956).
Wim
Bijlagen
Berini plunjervering.jpg
Berini plunjervering.jpg (121.65 KiB) 7109 keer bekeken
Berini eitje met achtervering Van IJken Baarn 1.png
Berini eitje met achtervering Van IJken Baarn 1.png (489.18 KiB) 7109 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door maartenB »

ongelofelijk, wat apart!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door wimjansen »

Inmiddels ben ik nog even in de gegevens gedoken, maar het bedrijf blijkt in 2005 failliet gegaan. Het staat echter nog steeds op internet, als gevestigd op Minervaweg 1, Baarn.

Register K.V.K: [/Metaalwaren Industrie Van IJken B.V.
Op 17-11-2005 heeft de rechtbank de firma Metaalwaren Industrie Van Ijken B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 31022956 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van tot bewindvoerder. Het insolventienummer is F.01/296. De rechtsvorm betreft een en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was [.....] ,


Maar met een berichtje in een Baarns huis-aan-huis blad krijg je soms nog wel wat omtrent het merk boven tafel...
DCR gaat nooit verloren....
HansRui
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2014, 21.16

Re: Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door HansRui »

Bedankt Wim Jansen voor deze uitgebreide reactie.
Leuk die foto's ik hoop dat er nog meer volgen.
De leeftijd van mijn fiets is dus naoorlogs.
Ik had twijfels omdat er een Torpedonaaf uit 1932 in zit, maar dat kan ook komen dat er na de oorlog onderdelen uit oude voorraad zijn gebruikt i.v.m. schaarste destijds.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Bijzondere plunjerachtervering op een Passaat rijwiel

Bericht door wimjansen »

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe lang Van IJken die dingen geproduceerd en gemonteerd heeft. Kan best gedurende WO II geweest zijn ook, ze waren toen erg kien op bandenloze velgen.De foto's van het eitje komen van MP, lang geleden. De "eitjes" van Berini/Pluvier zijn uit de vijftiger jaren, zoals je weet. Gezien die leeftijd is er niet veel kans om nog een oud-werknemer van het metaalbedrijf in Baarn of omgeving te vinden, maar nooit geschoten is altijd mis!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie