Duomatic blokkeert

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FongersFreak

Duomatic blokkeert

Bericht door FongersFreak »

Hallo

Ik fietste vandaag weg van mijn werk en tien meter verder ontdekte ik dat ik na het schakelen ineens stilstond.
Bleek dus dan mijn duomatic naaf het een goed idee vond om te gaan blokkeren.

Het wiel draait inmiddels weer, maar de naaf zit nog steeds vast. Je kunt het nu vergelijken met een fixed gear naaf, je kan dus achteruit trappen.
Het is een naaf uit 1964 van F&S Torpedo. Heeft iemand misschien een idee waar het aan kan liggen? Zelf dacht ik dat de remmantel kan zijn los gekomen.

Groetjes
Levi
velophile

Re: Duomatic blokkeert

Bericht door velophile »

Dag Levi,

Op mijn pagina over Duomatics vind je een exploded view van de naaf 102
http://fietssite.jouwweb.nl/duomatic. Het onderdeel nr.10 is breekbaar. Gelukkig werkt de naaf ook nog goed met een breuk; met twee breuken gaat het gewoonlijk ook nog goed. Met drie breuken of meer komt er een plotseling einde; vermoedelijk is dat vandaag gebeurd. Ringen zonder breuken zijn niet zo goed te vinden. In het nieuwere type naaf R2110 zit een andere constructie; die ring is niet uitwisselbaar.
Scheunefunde kan soms leveren, maar is niet goedkoop.

Groet, Wiel
FongersFreak

Re: Duomatic blokkeert

Bericht door FongersFreak »

Bedankt voor de info. Ik ga dr naaf wel even openmaken om te kijken of onderdeel 10 het heeft overleefd.

Groetjes
Levi
Plaats reactie