Fongers D55 uit 1940

Plaats reactie
Svenhaan

Fongers D55 uit 1940

Bericht door Svenhaan »

verwijderen graag.
Laatst gewijzigd door Svenhaan op 3 mei 2017, 08.05, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser

Re: Fongers D55 uit 1940

Bericht door fietser »

Hij is met liefde en moeite opgeknapt, maar wat mij al op marktplaats opviel: is het frame niet doorgezakt? Balhoofdbuis en zadelbuis lopen niet parallel. En de balhoofdbuis staat heel erg schuin, maar dat kan eventueel aan het perspectief liggen.

Groeten,
fietser
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

NA
Laatst gewijzigd door Svenhaan op 3 mei 2017, 08.15, 1 keer totaal gewijzigd.
HOLSTEGE

Bericht door HOLSTEGE »

Hallo Sven.

ik zou juist framebuis wel terug buigen en advies
om rechte kaars zadelpen van goede maat naar onder in de zitbuis te slaan als extra versteviging in zitbuis.
dit werkt perfect en er gebeurt niks meer mee.

groet Wilco
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

NA
Laatst gewijzigd door Svenhaan op 3 mei 2017, 08.15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Svenhaan schreef:Dat klopt, de zadelbuis is iets doorgezakt.
Op het forum was al advies gegeven dit terug te buigen, maar ik denk zelf dat het beter is het zo te laten en het metaal niet verder te verzwakken.
De balhoofdbuis staat originaal al erg steil, dit stuk van het frame is nog zeer stevig en naar mijn mening niet doorgezakt/verbogen.
Ik heb er op gefietst en het frame is nog zeer stevig te noemen, ik begrijp wel dat het er minder mooi en betrouwbaar uitziet.

vr groeten Sven
Het metaal wordt in het algemeen juist sterker door het buigen, zolang je niet over de breukrek heen gaat. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Koudvervormen is een van de methodes algemeen gebruikt om metaal sterker te maken (wat betreft weerstand tegen plastisch vervormen). Alleen als je het zo ver of zo veel heen weer buigt dat het metaal zover verhard wordt dat het alleen nog maar kan scheuren i.p.v. buigen, dan verzwak je het metaal. In het algemeen heb je hier alleen mee te maken als je spanningsconcentraties hebt, op scherpe overgangen of verbindingen. Ook zou je te maken kunnen krijgen met metaalmoeheid, als je het staal veel vervormd. Maar met een lichte kromming weer terugzetten is dat effect verwaarloosbaar.

De kunst is meer om de buis zonder plat drukken of indeuken recht te krijgen, en de krachten op de juiste plek aanzetten zodat je niet op een andere plek de buis terugbuigt en een S-vorm aanbrengt. Juist omdat het kromme deel harder is, zal het meer weerstand geven tegen verder vervorming, wat het perfect recht maken bemoeilijkt.
Plaats reactie