Transportfietsframe jaren 20

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Afgelopen zaterdag ben ik middels marktplaats in het bezit gekomen van een transportfietsframe dat vermoedelijk dateert uit de jaren 20, als ik af mag gaan op de gesoldeerde, gegoten achterpads. Jullie hebben 'm vast ook wel gezien. Een kaal, overschilderd frame helaas, dus weinig aangrijpingspunten voor het merk en de precieze datering... Er zit wel een vork bij die vermoedelijk origineel is, en een drager en spatborden die dat waarschijnlijk niet zijn. Toch een leuke basis om weer een fiets van te bouwen.
frame.JPG
frame.JPG (87.67 KiB) 11643 keer bekeken
Naar het merk wil ik wel een wilde gooi doen. Op het eerste gezicht lijkt het frame sterk op de jaren 20 transportfiets van Jeroen Z, in detail zijn er echter wel een paar verschillen. Allereerst is mijn frame wel voorzien van een framenummer, itt de fiets van Jeroen. Het staat op een aparte plek; op de linkerachterpad, zie foto. Van onder naar boven staat hier vaag maar leesbaar 79830, met enige ruimte tussen de 7 en de rest van het nummer.
framenummer.jpg
framenummer.jpg (475.19 KiB) 11643 keer bekeken
In het draadje over de transportfiets van Jeroen (die uit de jaren 20) staat een verwijzing naar een fiets met het framenummer op dezelfde plaats. Vermoedelijk is dat een (later gereviseerde) fiets van R.S. Stokvis. Zou mijn frame dus van R.S. Stokvis kunnen zijn, of zijn er nog meer bouwers die het framenummer op deze plek insloegen?

Verdere typische dingen: Op de pads en ook op de brackethuls staat het welbekende merkteken Gwh ingeslagen, ook duidelijk zichtbaar op de foto van de achterpad. Meer hierover staat op transportfiets.net. Het diep ingeslagen A360 staat op beide achterpads, dit is waarschijnlijk een onderdeelnummer. De bracket is type BSA met (of meer zonder eigenlijk) trekbouten, met ingeslagen onderdeelnr 103. Beide schroefdraden zijn echter rechtsdraaiend, niet echt BSA dus. De brackethuls is maar liefst 81 mm breed. Ik vraag me wel af wat voor een as daar dan in hoort en hoe ik die ga vinden! De normale maat is dacht ik 68 mm. Het moet ook een lange as zijn, de inbouwbreedte achter is 125 mm. Het is dus zeker een doortrapper geweest. Nu bouw ik er denk ik toch maar een remnaaf in, wel zo veilig in de stad ;)
bracket_2.JPG
bracket_2.JPG (40.7 KiB) 11643 keer bekeken
Het wordt wel een meerjarenplan vrees ik, maar ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Dat wordt een leuke zoektocht naar originele of in ieder geval tijd-correcte onderdelen. Als iemand nog iets heeft liggen hoor ik het graag natuurlijk!

Groet, Rob
Laatst gewijzigd door Rob Houkes op 28 okt 2017, 14.51, 2 keer totaal gewijzigd.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Interessant frame!
Als ik heel goed ga zoeken kom ik misschien nog wel een paar van die trekbouten voor het brackethuis tegen. Dat soort onderdelen gooi je niet weg dus die moeten nog ergens in een doos of blik te vinden zijn. Omdat het toch een meerjarenplan gaat worden heb ik gelukkig even de tijd om te zoeken ;)
Als je een remnaaf in het achterwiel spaakt dan is die vrijwel zeker niet breed genoeg. Doortrappers waren altijd breder dan remnaven en daarom de brackethuizen ook. Dat wil dan weer zeggen dat de kettinglijn niet meer klopt. Er zijn daarom in het verleden achtertandwielen gemaakt die niet plat maar als een kom gemaakt zijn om het verschil te kompenseren.
De mooiste oplossing is een 'transportfietsremnaaf' van F&S of Durex. Die zijn breder maar zo zeldzaam en daarom duur dat het dan wel heel erg lang gaat duren voordat je kunt fietsen.
Heb je ook al een passend balhoofd?
Veel succes en geluk met de restauratie.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het is mij opgevallen dat al mijn transportfietsen een te brede inbouwmaat hebben (voor een torpedo naaf), ook mijn '55 Batavus en '69-'71 Juncker. Bij alle fietsen (behalve mijn jaren '20 doortrapper dus) moet ik de achtervork flink samenknijpen om de asmoer erop te kunnen krijgen. En die laatste twee zijn zeker niet gebouwd als doortrappers.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Je kunt bij een te smalle achternaaf de loze ruimte beter opvullen dmv een extra moer oid aan de remkant en het wiel paraplu spaken. Je moet dan wel de remhevel bijbuigen om 'm spanningsvrij te kunnen monteren. En soms is een langere as nodig... In ieder geval, als je de vork samenknijpt lopen de uiteinden niet meer parallel waardoor er spanning op de as komt te staan en kan verbuigen of zelfs breken. Dat laatste heb ik zelf een keer meegemaakt (auw!). De lagers lopen dan ook niet goed meer, met scheve slijtage als gevolg. De achtervork permanent smaller maken is ook een goede oplossing, maar dan moet je wel het frame en vooral de pads opnieuw richten. Lijkt me best lastig met die gegoten dingen!

Ik heb nog een Torpedo TR-T 5/8 uit '55 liggen. Die is eigenlijk voor een hulpmotor, dus met schroefdraad op de huls voor een extra tandwiel aan de remhevelkant, maar verder is die gelijk aan de transport-torpedo. Past perfect in ieder geval. Helaas is hij wel verchroomd, ik zou er natuurlijk liever een oude vernikkelde naaf in zetten. Die zijn niet voor een normaal bedrag te vinden vrees ik... Een alternatief is een NSU remnaaf, die hebben ook een grotere inbouwbreedte maar het tandwiel staat wel ver naar binnen. Heb ik ook liggen, maar ook die is verchroomd.

Die trekbouten wil ik wel als je ze kunt vinden Charles. Jeroen beweerde laatst trouwens ook nog een setje te hebben, die woont wel wat dichterbij. Wel fijn als ik die niet meer hoef te zoeken! Nu nog iets om er mee vast te zetten ;)

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door tredmolen »

Grappig, gisteravond zag ik toevallig, dat er op transportfiets.net al lang over GWH geraadseld werd en nu kom ik het hier weer tegen... de oplossing: Eisengießerei Wilhelm Holthaus” / Hagen (Westfalen) in Duitsland. Hier zie trouwens je ook een zoortgelijk bracket. Plaatjes uit het duitse forum "altesrad"

Groeten, Richard
Bijlagen
gwh02.jpg
gwh02.jpg (64.21 KiB) 12328 keer bekeken
gwh01.jpg
gwh01.jpg (99.2 KiB) 12328 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Fotomaan »

Dat met die kettinglijn gaat wel goedkomen als ik het zo lees.
Nou nog een trapas en een cranckstel. Of heb je dat laatste ook al liggen?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Je krijgt denk ik wel de gouden speurneus dit jaar Richard! Geweldig, ik zie dat je het ook al op transportfietsnet hebt gepost. Weer een raadsel opgelost.

Worden jullie trouwens ook zo scheel van dat plaatje met die lugs?

Ik heb wel een crankstel, maar die is voor een as van 17,3 mm. Ik geloof niet dat daar BSA assen voor bestaan, of vergis ik me? Nog nooit gezien in ieder geval, alleen 15,8 en 16 mm. Weet een van jullie hoe ik de goede lengte van de trapas uit kan rekenen adhv de positie van het achtertandwiel?

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De vaste naaf van mijn jaren '20 transportfiets is 114mm breed, dat is dus helemaal nog niet zo breed. Mijn Batavus heeft een inbouwbreedte van 117mm, dus hij zou daar prima inpassen. Maar 125mm is wel nog een heel stuk breder, dat wordt dan toch corrigeren om de tandwielen uit te lijnen. Overigens kun je hierbij ook de trapas nog wel verplaatsen via de cups, zolang de crank nog niet tegen het trapashuis aankomt. Dus dat is ook nog een mogelijkheid om de tandwielen in lijn te brengen.

N.b. ik even snel bij bij mijn fiets de volgende afmetingen opgenomen: brackethuis ook 81 a 82mm breed, de schroefcups zijn 34mm en de trapas 15,8mm. Bij mijn trapas staan alleen de letter GG erop, geen idee wat dat voor merk is.

P.s. ik heb een crankstel van 16,0mm te ruil, en zoek een 17.3mm set. Dus mocht 16,0mm een optie zijn, dan wil ik wel een ruil doen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door tredmolen »

Rob Houkes schreef:Je krijgt denk ik wel de gouden speurneus dit jaar...
Dank je! :-) - die moet ik dan wel meteen doorgeven aan mijn 'collega's' van altesrad.net. Wij hebben daar een - inmiddels behoorlijk lange - thread waar iedereen dit zoort logo's en fabrieksmerken mag posten. Is al en hele boel bij mekaar gekomen - dus als er meer van dit zoort raadsels zijn...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

tredmolen schreef:Dank je! :-) - die moet ik dan wel meteen doorgeven aan mijn 'collega's' van altesrad.net. Wij hebben daar een - inmiddels behoorlijk lange - thread waar iedereen dit zoort logo's en fabrieksmerken mag posten. Is al en hele boel bij mekaar gekomen - dus als er meer van dit zoort raadsels zijn...
Jup, ik ben wel benieuwd waar de letters GG voor staan op deze trapas: Afbeelding
Plaats reactie