Hoe koppeling kabel smeren?

Plaats reactie
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Hoe koppeling kabel smeren?

Bericht door Lutz_NL »

Behalve een modern fiets en belangstelling voor oude fietsen heb ik een fiets met een motor ook gekend als Maico M250S/II: Afbeelding en daar wil ik het koppelingskabel smeren. Hier op het forum heb ik iets gelezen over een kabelspuit. Bij een Duitse motoraccessoires winkel vond ik dit:
https://www.louis.de/artikel/procycle-b ... l/10059017
Ik krijg de link helaas niet rechtstreeks als URL geplaatst.

Het is zeker geen geheim dat deze winkelketen als monozoom in Nederland bevestigt is, maar ik kan het daar niet vinden.

Is zo iets ook in Nederland verkrijgbaar en hoe wordt zo iets in Nederland benaamd?
Ik ken alleen de Duitse benaming "Bowdenzug-Öler".

Vroeger heb ik het kabel uitgehangen, en geprobeerd dribbels olie in te laten lopen. Dat duurt in dit geval te lang.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Hoe koppeling kabel smeren?

Bericht door Rob Houkes »

Het lijkt mij het eenvoudigst om de binnenkabel er uit te trekken en dan teflonspray oid in de buitenkabel te spuiten. Die lange smalle spuitmondjes die meestal wel bij zo'n bus zitten passen er precies in. Anders de binnenkabel in olie drenken en weer terug in de buitenkabel steken.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Hoe koppeling kabel smeren?

Bericht door Lutz_NL »

Het binnenkabel is gesoldeerd. Dus uittrekken kan niet. Bedankt voor het meedenken.
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Hoe koppeling kabel smeren?

Bericht door Steelframes »

Ben toch bang dat het een geduld werkje wordt. :cry:
Heb dit vaak bij mijn oude motoren meegemaakt, de meest effectieve is toch de kabel op zijn kop te hangen en druppels olie langs de binnenkabel te laten lopen..
Af en toe even heen en weer trekken en na verloop van tijd komt het er vanzelf onder uit lopen. Als de binnenkabel erg verroest is gaat het lastig worden.

Er zijn wel motorzaken die kabels op maat maken, voor mijn choppers moest ik wel eens extra lange koppelings- en gaskabels hebben, maar dat wordt zoeken..

vr.grt Jeroen
trouwens een mooie Maico, topmerk destijds in kwaliteit en afwerking, maakte een prachtige spacescooter Maicomobil.
Plaats reactie