Onlangs heb ik oude bakfiets gekocht en het beestje ligt inmiddels uit elkaar. Ik zocht een grote en lange uitvoering en bovenal iets wat me nog op te knappen leek. Heb een Gazelle brombakfiets gekocht, die omgebouwd is tot trapbakfiets. En ga alles wat draait repareren en laat doen wat ik zelf niet kan. Deze fiets is van de GroenLinks-afdeling in Haarlem en gaat heel wat kilometers maken. De assen liggen momenteel bij een machinefabriek. Ik ga me niet meer druk maken over het zoeken van onderdelen die niet meer in de handel zijn. Nieuwe assen op maat met SKF-lagers. Duurzaam investeren, want deze fiets moet over 10, 20 of 40 jaar ook nog rijden. Godzijdank vond ik nog een reserve-achterwiel in de schaarse 40-spaaks uitvoering.
Rondje bij bejaarde fietsenmakers langsgaan levert wel wat op

Wellicht heb ik ook het een en ander gezien waar iemand van jullie naar op zoek is?
Voor de extreme puristen onder jullie ben ik wellicht een gruwel. Ik zaag/slijp gerust iets af van de oude fiets om er gangbare onderdelen in te kunnen zetten. Of las er een stuk aan.
Ik was op zoek naar een bakfiets of frame als donor voor een werkpaard bakfiets. En vond een exemplaar in Groningen. Begin jaren '60 Gazelle (eigenwijze wielen met Lepper10 velgen)
Even via Google Facebook GroenLinks-Haarlem intoetsen en bladeren. Daar staat een bericht en een partij foto's.
By the way gaat een oude fietsenmaker bij mij om de hoek er mee stoppen. Ik zie allerhande dingen die in een rariteitenkabinet thuishoren de oud-ijzer-bak ingaan. Dingen die al aanwezig waren in het bedrijf toen de persoon daar in de jaren '50 begon. Trapassen!
Ik heb geen opslag. Maar piep even als je denkt dat ik de oud-ijzer-bak moet leegvissen

Jorg