November 2012: Phoenix omafiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

November 2012: Phoenix omafiets

Bericht door fietser »

Op het station van een kleine plaats aan de rand van de Veluwe spotte ik vorige maand een Phoenix omafiets uit 1962 in zeer gave lakstaat. Let even niet op het moderne zadel, de moderne koplamp en de moderne, afschuwelijke, extra lange bagagedrager (wel praktisch natuurlijk). Een interessant geconstrueerd remstuur ook, maar ik wilde het vooral over het model en de wielnaven hebben: een "Tour Dubbel Safe" met Beckson B6B-trommelremnaven.
phoenix1.jpg
phoenix1.jpg (275.18 KiB) 8788 keer bekeken
phoenix2.jpg
phoenix2.jpg (261.24 KiB) 8788 keer bekeken
phoenix3.jpg
phoenix3.jpg (153.33 KiB) 8788 keer bekeken
De Beckson-trommelremnaven zijn om twee redenen bijzonder: ze werken binnenin met een kniehefboom die de remsegmenten concentrisch tegen de remtrommel aandrukt, en je komt ze weinig tegen. Dit omdat ze maar een jaar of zes zijn geproduceerd en omdat er maar weinig fabrikanten in geloofden: Phoenix, Fongers, wat later ook nog Union.

Phoenix had vanaf 1959 fietsen met Beckson-trommelremmen in het programma. Vanaf 1960 zelfs onder een eigen modelnaam: de Tour Dubbel Safe en de Sport Dubbel Safe, met "formidabele remkracht door een nieuwe vinding" zoals in de folder staat.

De fiets op de foto's is de eerste Tour Dubbel Safe die ik ben tegengekomen. Op het eerste gezicht niet bijzonder, maar als je beter kijkt toch een zeldzame fiets met een verhaal.

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: November 2012: Phoenix omafiets

Bericht door maartenB »

Echt mooi! Dat had ik niet verwacht nog te zien bij een jaren 60 fiets!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Vdekkk
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2016, 17.53

Re: November 2012: Phoenix omafiets

Bericht door Vdekkk »

Ik heb precies zo'n fiets. Helemaal origineel. Stond bij oma in de schuur.
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: November 2012: Phoenix omafiets

Bericht door Coleine »

Heb je foto's van die phoenix dubbelsafe van je oma? :D
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Plaats reactie