Ik heb een oude Gazelle herenfiets met een Sturmey Archer AB naaf. Omdat ik vermoed dat de naaf jonger is dan de fiets ben ik op zoek gegaan naar een datum in de naaf. Tot mijn verbazing kan ik echter geen datum vinden. Dit verbaast mij want ik heb nog geen S/A AB naaf gezien zonder datum. (de naaf is niet roestig)
Is iemand dit al eerder tegengekomen? Niet erg belangrijk maar ik ben er verbaasd over.
Die heb ik ook al meerdere malen gezien , een logische verklaring lijkt mij dat het aftermarket exemplaren zijn geweest die aan fietsenmakers geleverd werden.
Tegenwoordig is vandaag bestellen , morgen in huis maar vroeger was bellen duur - had niet iedereen telefoon - en moest een fietsenmaker wachten op het volgende bezoek van de handelsreiziger / vertegenwoordiger van de leverancier en moest daarom voldoende voorraad hebben om z,n klanten te kunnen bedienen
Daarom zou het best kunnen dat in die naven geen jaartallen ingeslagen werden omdat je niet het idee wilt wekken ,, oude,, onderdelen te leveren.
de rode schreef:Die heb ik ook al meerdere malen gezien , een logische verklaring lijkt mij dat het aftermarket exemplaren zijn geweest die aan fietsenmakers geleverd werden.
Tegenwoordig is vandaag bestellen , morgen in huis maar vroeger was bellen duur - had niet iedereen telefoon - en moest een fietsenmaker wachten op het volgende bezoek van de handelsreiziger / vertegenwoordiger van de leverancier en moest daarom voldoende voorraad hebben om z,n klanten te kunnen bedienen
Daarom zou het best kunnen dat in die naven geen jaartallen ingeslagen werden omdat je niet het idee wilt wekken ,, oude,, onderdelen te leveren.
Ik denk inderdaad dat het om een aftermarket exemplaar gaat. De fiets is van 1940 maar de naaf wordt bediend door een schakelaar uit de jaren 50 op het stuur. Daarom probeerde ik de datum te achterhalen. Belangrijk is het niet maar ik probeer de geschiedenis te achterhalen. Zo is mij verteld dat de fiets tijdens de oorlog verstopt was tussen het hooi.
Tja ; dat zijn altijd van die standaard smeuige verhaaltjes rond fietsen van voor de oorlog , ze zijn altijd wel ergens verstopt geweest voor de Duitsers of hebben in het verzet gediend als je de verkopers moet geloven toch ?
de rode schreef:Tja ; dat zijn altijd van die standaard smeuige verhaaltjes rond fietsen van voor de oorlog , ze zijn altijd wel ergens verstopt geweest voor de Duitsers of hebben in het verzet gediend als je de verkopers moet geloven toch ?
Klopt, ik weet ook helemaal niet of het waar is maar heb het voor kennisgeving aangenomen. Op zich is dat verstoppen niet zo vreemd, had ik de oorlog meegemaakt met een nieuwe fiets, dan had ik ook geprobeerd hem te verstoppen toen de Duitsers begonnen met fietsen te vorderen. Vanaf 1943 ?
Ik meen dat de eerste S.A. naven na het K model geen datum hadden.
De groene Gazelle van Maarten B heeft ook zo`n vooroorlogse
AB naaf zonder datum meen ik me te herinneren.
Die fiets is uit 39 of 40.
Dus het zou gewoon kunnen kloppen. Dat verhaal met het hooi ook trouwens!
Maarten Waarlé schreef:Ik meen dat de eerste S.A. naven na het K model geen datum hadden.
Groeten,
Maarten
Ook in meerdere fietsen van latere leeftijd[ b.v in een gazelle no 8 damesfiets uit 63] ben ik ze al tegengekomen , natuurlijk kan het ,,hooiverhaal,, goed kloppen maar er word soms graag een ,,Snuf de hond verhaal,, verteld bij fietsen van voor de oorlog is mij wel opgevallen
Maarten Waarlé schreef:Ik meen dat de eerste S.A. naven na het K model geen datum hadden.
Groeten,
Maarten
Dank je Maarten. Dus misschien toch de originele AB naaf. Het viel me wel op dat de remankerplaat in dezelfde kleur groen is als de fiets. Dus dat gaat goed klinken. Mogelijk dat de originele buisversteller uit die tijd stuk is gegaan en vervangen door een jaren 50 stuurversteller.
Ik ben heel blij met de fiets trouwens. Uiteraard is hij niet perfect en heeft hij roestplekken maar het is een heel originele fiets en van een kwaliteit waar je vandaag de dag alleen maar van kan dromen. Het valt mij zelfs op dat hij beter is dan een jaren 50 Gazelle No 8. (en die vond ik al goed)
Wat ik trouwens minder vind aan Gazelle zijn de kwaliteit van het chroom en de zadelpenbout. Die constructie is vrij slap geconstrueerd en je ziet vaak dat de bout helemaal krom is omdat sommigen ze als een idioot gaan vastdraaien.
Gr, Peter