Hoy,
Weet iemand in welke hout soort, de bak van een bakfiets destijds (ongv. Jaren 30/40 werd gemaakt. Kwestie van de oorspronkelijke bak te reconstrueren.
Grtz,
Dominique
Hout soort bakfiets
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Hout soort bakfiets
Iepenhout werd daar voornamelijk voor gebruikt. Zie: http://www.transportfiets.net/?s=iepenhout
P.s. ik lees dat voor de bodem vurenhout werd toegepast. Als de bakfiets buiten moet doorbrengen, zeker voor langere periodes, dan zou ik dat niet doen. Vurenhout gaat in de buienlucht 1 a 2 jaar mee voordat er rot in zit.
De bakken werden geolied. Dat was (gekookte) lijnolie, eventueel verdund met terpetine om goed in te laten trekken. Het is het beste om dat meerdere malen te doen met minstens een dag of enkele dagen droogtijd zodat de olie goed is uitgehard. Dat voorkomt vochtwerking in het hout. Daarna werd het met blanke lak afgelakt. Alleen blanke lak werkt niet. Ik zou zelf in de toekomst de blanke lak geheel weg laten. Het zorgt dat het hout wat meer glimt, maar maakt onderhoud veel moeilijker. Om blanke lak te herstellen of aan te brengen moet je tussen elke laag schuren en ontvetten. Dat hoeft bij lijnolie niet, dat kun je gewoon inwrijven en klaar. In het boekje "Hoe je hout hout houdt" wordt door vele hout experts advies gegeven over wat nou de meest duurzame behandeling van hout is, en daar word olieën altijd als een van de beste opties genoemd.
P.s. ik lees dat voor de bodem vurenhout werd toegepast. Als de bakfiets buiten moet doorbrengen, zeker voor langere periodes, dan zou ik dat niet doen. Vurenhout gaat in de buienlucht 1 a 2 jaar mee voordat er rot in zit.
De bakken werden geolied. Dat was (gekookte) lijnolie, eventueel verdund met terpetine om goed in te laten trekken. Het is het beste om dat meerdere malen te doen met minstens een dag of enkele dagen droogtijd zodat de olie goed is uitgehard. Dat voorkomt vochtwerking in het hout. Daarna werd het met blanke lak afgelakt. Alleen blanke lak werkt niet. Ik zou zelf in de toekomst de blanke lak geheel weg laten. Het zorgt dat het hout wat meer glimt, maar maakt onderhoud veel moeilijker. Om blanke lak te herstellen of aan te brengen moet je tussen elke laag schuren en ontvetten. Dat hoeft bij lijnolie niet, dat kun je gewoon inwrijven en klaar. In het boekje "Hoe je hout hout houdt" wordt door vele hout experts advies gegeven over wat nou de meest duurzame behandeling van hout is, en daar word olieën altijd als een van de beste opties genoemd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Hout soort bakfiets
Hoy Jeroen,
dank u voor de info, je bent wel goed op de hoogte.
Ik denk te kijken om harde houtsoort te gebruiken dat ons zee-weertje weerstand kan bieden. Het is de bedoeling hem te gebruiken als eye-catcher, met reclame van mijn echtgenote(Partylite candles). Voor mij is het een oldtimer, dat vooral zijn originele toestand moet behouden.
Grtz
dank u voor de info, je bent wel goed op de hoogte.
Ik denk te kijken om harde houtsoort te gebruiken dat ons zee-weertje weerstand kan bieden. Het is de bedoeling hem te gebruiken als eye-catcher, met reclame van mijn echtgenote(Partylite candles). Voor mij is het een oldtimer, dat vooral zijn originele toestand moet behouden.
Grtz
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Hout soort bakfiets
De meeste inheemse houtsoorten zullen vrij snel weer gaan vertonen (grijze of zwarte vlekken) als er vocht in blijft staan. Het helpt iig een heel stuk als er tussen de verbinden het hout goed is afgesloten. Dus de planken goed behandelen voor de bak in elkaar te zetten, met extra aandacht daar waar je niet meer bij kan als de bak samengebouwd is. En zorg voor een goede afwatering.
Ik heb zelf grenen gebruikt, en ben er niet tevreden over. Al na een jaar zaten er zwarte plekken op dat er heel lelijk uitzag. Ik had hem dan alleen in de bootlak gezet, geen olie, en dat was misschien de grootste fout. Het vocht trok onder de lak in het hout. Zie: http://projectbakfiets.blogspot.nl/2015 ... -blog.html
Ik heb de lak op de bodem verwijderd, en die in de olie gezet. Dat blijft nu een stuk beter. En 1 a 2 keer per jaar bij droog weer smeer ik weer even wat lijnolie in. Er komen nog een paar donkere plekken, maar veel minder lelijk dan eerst. Hij wordt nu gewoon mooi oud.
Ik heb zelf grenen gebruikt, en ben er niet tevreden over. Al na een jaar zaten er zwarte plekken op dat er heel lelijk uitzag. Ik had hem dan alleen in de bootlak gezet, geen olie, en dat was misschien de grootste fout. Het vocht trok onder de lak in het hout. Zie: http://projectbakfiets.blogspot.nl/2015 ... -blog.html
Ik heb de lak op de bodem verwijderd, en die in de olie gezet. Dat blijft nu een stuk beter. En 1 a 2 keer per jaar bij droog weer smeer ik weer even wat lijnolie in. Er komen nog een paar donkere plekken, maar veel minder lelijk dan eerst. Hij wordt nu gewoon mooi oud.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/