Hout soort bakfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Firediver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09.59

Hout soort bakfiets

Bericht door Firediver »

Hoy,
Weet iemand in welke hout soort, de bak van een bakfiets destijds (ongv. Jaren 30/40 werd gemaakt. Kwestie van de oorspronkelijke bak te reconstrueren.
Grtz,
Dominique
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hout soort bakfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Iepenhout werd daar voornamelijk voor gebruikt. Zie: http://www.transportfiets.net/?s=iepenhout

P.s. ik lees dat voor de bodem vurenhout werd toegepast. Als de bakfiets buiten moet doorbrengen, zeker voor langere periodes, dan zou ik dat niet doen. Vurenhout gaat in de buienlucht 1 a 2 jaar mee voordat er rot in zit.

De bakken werden geolied. Dat was (gekookte) lijnolie, eventueel verdund met terpetine om goed in te laten trekken. Het is het beste om dat meerdere malen te doen met minstens een dag of enkele dagen droogtijd zodat de olie goed is uitgehard. Dat voorkomt vochtwerking in het hout. Daarna werd het met blanke lak afgelakt. Alleen blanke lak werkt niet. Ik zou zelf in de toekomst de blanke lak geheel weg laten. Het zorgt dat het hout wat meer glimt, maar maakt onderhoud veel moeilijker. Om blanke lak te herstellen of aan te brengen moet je tussen elke laag schuren en ontvetten. Dat hoeft bij lijnolie niet, dat kun je gewoon inwrijven en klaar. In het boekje "Hoe je hout hout houdt" wordt door vele hout experts advies gegeven over wat nou de meest duurzame behandeling van hout is, en daar word olieën altijd als een van de beste opties genoemd.
Firediver
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09.59

Re: Hout soort bakfiets

Bericht door Firediver »

Hoy Jeroen,
dank u voor de info, je bent wel goed op de hoogte.
Ik denk te kijken om harde houtsoort te gebruiken dat ons zee-weertje weerstand kan bieden. Het is de bedoeling hem te gebruiken als eye-catcher, met reclame van mijn echtgenote(Partylite candles). Voor mij is het een oldtimer, dat vooral zijn originele toestand moet behouden.
Grtz
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hout soort bakfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De meeste inheemse houtsoorten zullen vrij snel weer gaan vertonen (grijze of zwarte vlekken) als er vocht in blijft staan. Het helpt iig een heel stuk als er tussen de verbinden het hout goed is afgesloten. Dus de planken goed behandelen voor de bak in elkaar te zetten, met extra aandacht daar waar je niet meer bij kan als de bak samengebouwd is. En zorg voor een goede afwatering.

Ik heb zelf grenen gebruikt, en ben er niet tevreden over. Al na een jaar zaten er zwarte plekken op dat er heel lelijk uitzag. Ik had hem dan alleen in de bootlak gezet, geen olie, en dat was misschien de grootste fout. Het vocht trok onder de lak in het hout. Zie: http://projectbakfiets.blogspot.nl/2015 ... -blog.html

Ik heb de lak op de bodem verwijderd, en die in de olie gezet. Dat blijft nu een stuk beter. En 1 a 2 keer per jaar bij droog weer smeer ik weer even wat lijnolie in. Er komen nog een paar donkere plekken, maar veel minder lelijk dan eerst. Hij wordt nu gewoon mooi oud.
Plaats reactie