Burgers electrische fiets 1932

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Burgers electrische fiets 1932

Bericht door TheodK »

Ik heb pas een motortje van een Burgers elektrische fiets uit 1932 gekocht. In 1932 brachten Burgers, Gazelle , Juncker , Stokvis en Simplex deze fiets met een door Philips ontwikkeld motortje op de markt. Het werd geen succes.
In het clubblad 2003/4 en 2004/1 heb ik daar een artikeltje over geschreven. (zie de oude uitgaven in de documentatiebank). De motor was speciaal door E.M.I ontwikkeld.
Hierbij wat foto's van dit motortje. In het themanummer van Burgers staat een afbeelding van een Burgers electrische fiets. De ophangbeugels van mijn motortje zitten echter op een andere plek. Ik vermoed daarom dat Burgers twee modellen op de markt heeft gebracht. Een damesmodel en een herenmodel. Gezien de plek van de ophangbeugels zou het model lijken op dat van Juncker.
hieronder zet ik ook een aantal afbeeldingen van dit eerste model electrische fietsen. Als iemand een afbeelding heeft van het herenmodel van Burgers hoor ik dat graag. Ook als je meer informatie hebt over deze Philips electrische fietsen.

groet Theo
Bijlagen
IMG_4895.jpeg
IMG_4895.jpeg (234.96 KiB) 8800 keer bekeken
IMG_4897.jpeg
IMG_4897.jpeg (256.67 KiB) 8800 keer bekeken
IMG_4898.jpeg
IMG_4898.jpeg (185.61 KiB) 8800 keer bekeken
IMG_4903.jpeg
IMG_4903.jpeg (174.75 KiB) 8800 keer bekeken
stekker
stekker
IMG_4900.jpeg (87.3 KiB) 8800 keer bekeken
Burgers electrische fiets
Burgers electrische fiets
afb 46 electrisch rijwiel.jpg (333.3 KiB) 8800 keer bekeken
electrische fiets juncker
electrische fiets juncker
juncker electrische fiets 1932.tiff (414.39 KiB) 8800 keer bekeken
electrische fiets Stokvis
electrische fiets Stokvis
electrische fiets stokvis.tiff (243.71 KiB) 8800 keer bekeken
Gazelle electrische fiets
Gazelle electrische fiets
Gazelle electrische fiets.jpg (372.5 KiB) 8800 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door TheodK »

Ik had eigenlijk voor ik dit item plaatste beter eerst goed op internet moeten kijken. ik zie daar namelijk op beeldbank Eindhoven een afbeelding van het herenmodel Burgers electrische fiets. Die kende ik nog niet en zal ik op mijn website plaatsen. zie hieronder. Daarnaast heb ik in mijn archief ook nog een goede afbeelding van de Simplex electrische fiets gevonden.
Als iemand meer weet hou ik me aanbevolen. Het mooist zou het natuurlijk zijn als er ergens nog een frame van zo'n Burgers electrische fiets op zou duiken.
Het zou wel mooi zijn om weer een rijdbaar exemplaar te maken. Het enige dat ik nu ken is de Jucker in Amsterdam .

groet Theo
Bijlagen
burgers electrische fiets herenmodel
burgers electrische fiets herenmodel
burgers electrische fiets heren.jpg (139.32 KiB) 8777 keer bekeken
Simplex electrische fiets
Simplex electrische fiets
philips electr.fiets simplex.psd.jpg (443.18 KiB) 8777 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door Maarten Waarlé »

Bijzonder Theo.

Ik wist niet dat er zo veel verschillende modellen waren en dat zowat de gehele Nederlandse industrie mee deed of een variant had op de Philips elektrische aandrijving.

Zou de stekker in een soort spanningsregelaar horen te worden gestoken?
Bij elektrische rolstoelen heb je naast de accu`s en de motoren ook altijd een tussen box met dikke draden en electronica om de snelheid en tegenwoordig nog een aantal zaken meer te regelen. Daarnaast een stuurkast met joystick natuurlijk die voor de aansturing zorgt.
Hoe zou dat toen zijn gegaan? Aan het stuur een handvat om gas te geven en ergens bij de accu een doos waarin de stroom wordt geregeld mogelijk. Redelijk wat ampere`s zijn nodig om een fiets aan de gang te helpen. Die stroom is te groot om door het gashandvat te lopen lijkt me.

Benieuwd of er nog een frame op duikt.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door TheodK »

dag Maarten

ik heb er gisteren met Hans naar zitten kijken. We dachten dat de stekker in de accu moest. Ik weet niet of daar nog wat tussen zat. Daarvoor zouden we de fiets die in het wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam staat eens moeten bekijken. We hebben de motor wel getest door hem aan te sluiten op een acculader. Hij doet het goed.


groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door Hans van de Stouwe »

@Maarten
de bakkelieten contrastekker is van de zelfde leeftijd als de motor. Maar aangepast. Waar de randaarde heeft gezeten is een groef gefraisd. Aan de as van het elektra deel zit een klein tandwiel. Deze drijft het tandwiel aan achter het kettingtandwiel zit. We hebben de motor getest met een acculader 12V. Door de stekker om te draaien verander de draairichting. Aan de andere zijde van het kettingwiel zit een vliegwiel. Hierdoor neem ik aan dat meetrappen een noodzaak was.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door Maarten Waarlé »

Klinkt interessant Hans,

Het zou inderdaad wel goed zijn om ook eens te gaan kijken bij de Juncker in Amsterdam.
Het lijkt me dat alle merken een zelfde aansluit en componenten
patroon hebben.
Ik zie iets rond`s ,een soort manchet aan het stuur bij het handvat. je zou denken dat je daar aan moet draaien voor gas.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door TheodK »

De fiets van Nemo in amsterdam kan je via deze link zien
https://www.flickr.com/photos/nemoerfgo ... 624017026/
Maar een keer van dichtbij bekijken levert meer informatie op. Als iemand daar een keer komt, graag wat detailfoto's maken.
Wellicht een leuke lokatie voor een nieuwjaarsbijeenkomst? Of fietstocht gecombineerd met museumbezoek?

Groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door Hans van de Stouwe »

Als het toerental bij deze elektromotor geregeld kon worden zoe de spanningsregelaar in het deel zitten van de accu. Er geen aansluiting voor op de motor.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers electrische fiets 1932

Bericht door maartenB »

Ha Theo,
helaas is Nemo echt veel te duur om heen te gaan. Dat kun je verdubbelen met het parkeergeld, zal er voorlopig helaas dus niet van komen.
Mij staat trouwens bij dat er een paar jaar terug wel ergens zo'n frame zonder motor te koop was. En zo'n motor weet ik ook nog te liggen. Maar niet van burgers. Dus ik hoop dat er nog een keer een complete te maken is.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie