Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
Je ziet soms mooi opgeknapte fietsen met volgens mij de look van de jaren 20: geen spatborden, open lopende ketting, en vaste aandrijving. Soms wel met racestuur, soms niet. Meestal lijkt dan het kettingblad met trapas en pedalen, de ketting, en de naven helemaal nieuw te zijn. Wanneer hadden racefietsen een vaste aandrijving zonder vrijloop?
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
baanfietsen hebben nog steeds een vast verzet. Fietsen met versnellingen hebben altijd een freewheel. Met maar een versnelling heeft een freewheel niet zoveel voordelen. Je kunt misschien harder een berg af, maar met de remmen van toen had een vast verzet voordelen .
/Marten
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
Racefietsen hadden in de jaren 20 meestal een achternaaf met aan een kant een freewheel en aan de andere kant een vast tandwiel. Kon je het wiel omdraaien als je naar boven of beneden ging
In de jaren dertig kregen steeds meer fietsen derailleurversnellingen en verdween het extra vaste tandwiel.
In de jaren dertig kregen steeds meer fietsen derailleurversnellingen en verdween het extra vaste tandwiel.
Re: Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
Ik dacht dat het wiel omdraaien vooral bedoeld was om in een andere versnelling te kunnen rijden....dus een 14 en een 18 tands aan de andere kant ofzo.
Wat ik met dan weer afvraag; zijn er in de beginjaren ook echte racefietsen geweest die een naafversnelling hadden? Of is dat systeem nooit voor racefietsen in gebruik geweest?
Wat ik met dan weer afvraag; zijn er in de beginjaren ook echte racefietsen geweest die een naafversnelling hadden? Of is dat systeem nooit voor racefietsen in gebruik geweest?
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
In Engelse klassieke sport fietsen zie je vaak naaf versnellingen. S.A. en B.S.A.
En er zijn in het begin van de ontwikkeling van drieversnellingsnaven ook wel records mee gereden.
Punt van drieversnellingsnaven is dat ze zwaar zijn en energie kosten in de overbrenging.
Om die reden zijn ze niet echt geschikt voor de pure racefiets.
Overigens kwam het freewheel rond 1898 op de markt samen met de ontwikkeling van betere (velg)remmen. Daarvoor was zo wat iedere fiets een doortrapper met of zonder bandrem.
Op vroege tour de France foto`s zie je vaak nog voor een bandrem en achter een Bowden velgrem. Daar zullen dan nog vaste tandwielen achter op hebben gezeten. Heel belangrijk om mee af te remmen bij bergaf.
Groeten,
Maarten
En er zijn in het begin van de ontwikkeling van drieversnellingsnaven ook wel records mee gereden.
Punt van drieversnellingsnaven is dat ze zwaar zijn en energie kosten in de overbrenging.
Om die reden zijn ze niet echt geschikt voor de pure racefiets.
Overigens kwam het freewheel rond 1898 op de markt samen met de ontwikkeling van betere (velg)remmen. Daarvoor was zo wat iedere fiets een doortrapper met of zonder bandrem.
Op vroege tour de France foto`s zie je vaak nog voor een bandrem en achter een Bowden velgrem. Daar zullen dan nog vaste tandwielen achter op hebben gezeten. Heel belangrijk om mee af te remmen bij bergaf.
Groeten,
Maarten
- marco verbaant
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Bestonden race fietsen met fixed gear echt?
Ook een reden om in de wedstrijdsport geen naafversnelling toe te passen, was het feit dat wielen met deze naven minder eenvoudig te verwisselen zijn.