Overgang van blokketting naar normale ketting

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Weet iemand wanneer er werd overgestapt van blokketting naar normale ketting, met name voor toerfietsen? Dat zou ergens eind 19de eeuw begin 20ste eeuw moeten zijn. Maar weet iemand dat meer precies? En was dat een snelle omschakeling, of ging er een ruime tijd overheen voordat alle fietsen met normale ketting werden geleverd?
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door velophile »

Hallo Jeroen,

In de tijd van de Safety was de "standaard"-ketting was een van de velen die op de markt kwam. De blokketting heeft zich nog jaren ernaast kunnen handhaven, en is zelfs tot in de jaren zestig bij het baanwielrennen gebruikt. De gratis pdf hieronder geeft een aardig beeld (1898).
https://ia801608.us.archive.org/19/item ... 00schw.pdf

Groet, Wiel
PS. Bij Amerikaanse merken was de blokketting tot na de oorlog de standaard ketting!
Laatst gewijzigd door velophile op 13 nov 2017, 22.09, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2631
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja klopt,
Coventry Machinist co. verruilde rond 1890 al de blokketting voor rollerketting. Nog wel in een grovere maat dan we nu kennen.
Humber had in haar 1898 catalogus voor haar modellen uit de Beeston fabriek een rollerketting van 5/8 inch en voor haar goedkopere Coventry modellen nog een blokketting.
In Engeland was het rond 1900 echt afgelopen met blokkettingen en skiptouth tandwielen. In Frankrijk gingen ze daar (voor toerfietsen) nog zeker een jaar of 10 mee door. Geen blokkettingen meer maar wel dubbelrol kettingen. Dus de blok is dan vervangen door een korte schakel met rollen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dank je! Was dat onder Nederlandse fietsenmakers ook rond 1900 dat ze waren gestopt met blokkettingen zoals in Engeland?
Rob Houkes
Berichten: 204
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door Rob Houkes »

In 1924 werden er door Stokvis nog transportfietsen gemaakt met blokketting, zie http://www.transportfiets.net/2009/10/0 ... onen-1924/. Op een wat scherper plaatje van een advertentie uit 1921 staat dezelfde fiets, met duidelijk een tandwiel voor een blokketting.
Stokvis_transport_1921_detail.jpg
Stokvis_transport_1921_detail.jpg (62.72 KiB) 5591 keer bekeken

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Interessant! Zo laat nog had ik niet verwacht.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Overgang van blokketting naar normale ketting

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Oh, zo te zien ook op deze Burgers slagersmachine uit 1906, als ik het goed zie:

Afbeelding
Plaats reactie