Overgang van blokketting naar normale ketting
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Overgang van blokketting naar normale ketting
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Weet iemand wanneer er werd overgestapt van blokketting naar normale ketting, met name voor toerfietsen? Dat zou ergens eind 19de eeuw begin 20ste eeuw moeten zijn. Maar weet iemand dat meer precies? En was dat een snelle omschakeling, of ging er een ruime tijd overheen voordat alle fietsen met normale ketting werden geleverd?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Overgang van blokketting naar normale ketting
Hallo Jeroen,
In de tijd van de Safety was de "standaard"-ketting was een van de velen die op de markt kwam. De blokketting heeft zich nog jaren ernaast kunnen handhaven, en is zelfs tot in de jaren zestig bij het baanwielrennen gebruikt. De gratis pdf hieronder geeft een aardig beeld (1898).
https://ia801608.us.archive.org/19/item ... 00schw.pdf
Groet, Wiel
PS. Bij Amerikaanse merken was de blokketting tot na de oorlog de standaard ketting!
In de tijd van de Safety was de "standaard"-ketting was een van de velen die op de markt kwam. De blokketting heeft zich nog jaren ernaast kunnen handhaven, en is zelfs tot in de jaren zestig bij het baanwielrennen gebruikt. De gratis pdf hieronder geeft een aardig beeld (1898).
https://ia801608.us.archive.org/19/item ... 00schw.pdf
Groet, Wiel
PS. Bij Amerikaanse merken was de blokketting tot na de oorlog de standaard ketting!
Laatst gewijzigd door velophile op 13 nov 2017, 22.09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Overgang van blokketting naar normale ketting
Ja klopt,
Coventry Machinist co. verruilde rond 1890 al de blokketting voor rollerketting. Nog wel in een grovere maat dan we nu kennen.
Humber had in haar 1898 catalogus voor haar modellen uit de Beeston fabriek een rollerketting van 5/8 inch en voor haar goedkopere Coventry modellen nog een blokketting.
In Engeland was het rond 1900 echt afgelopen met blokkettingen en skiptouth tandwielen. In Frankrijk gingen ze daar (voor toerfietsen) nog zeker een jaar of 10 mee door. Geen blokkettingen meer maar wel dubbelrol kettingen. Dus de blok is dan vervangen door een korte schakel met rollen.
Groeten,
Maarten
Coventry Machinist co. verruilde rond 1890 al de blokketting voor rollerketting. Nog wel in een grovere maat dan we nu kennen.
Humber had in haar 1898 catalogus voor haar modellen uit de Beeston fabriek een rollerketting van 5/8 inch en voor haar goedkopere Coventry modellen nog een blokketting.
In Engeland was het rond 1900 echt afgelopen met blokkettingen en skiptouth tandwielen. In Frankrijk gingen ze daar (voor toerfietsen) nog zeker een jaar of 10 mee door. Geen blokkettingen meer maar wel dubbelrol kettingen. Dus de blok is dan vervangen door een korte schakel met rollen.
Groeten,
Maarten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Overgang van blokketting naar normale ketting
Dank je! Was dat onder Nederlandse fietsenmakers ook rond 1900 dat ze waren gestopt met blokkettingen zoals in Engeland?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Overgang van blokketting naar normale ketting
In 1924 werden er door Stokvis nog transportfietsen gemaakt met blokketting, zie http://www.transportfiets.net/2009/10/0 ... onen-1924/. Op een wat scherper plaatje van een advertentie uit 1921 staat dezelfde fiets, met duidelijk een tandwiel voor een blokketting.
Groetjes, Rob
Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets 

- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Overgang van blokketting naar normale ketting
Interessant! Zo laat nog had ik niet verwacht.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Overgang van blokketting naar normale ketting
Oh, zo te zien ook op deze Burgers slagersmachine uit 1906, als ik het goed zie:


Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/