Is dit de goede zadelpen?

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Is dit de goede zadelpen?

Bericht door Hubert »

Ik ben een oude bakfiets/ijscofiets aan het opknappen. Ik heb wat vragen over het zadel.

Bijgaand een foto van de zadelpen en de onderkant van het zadel.

Weet iemand of deze zadelpen de originele is? Ik zou verwachten dat de bovenkant van de zadelpen horizontaal zou moeten lopen. Bij mij loopt hij enigzins omlaag. Klopt dat wel?
Bijlagen
IMG_0482.JPG
IMG_0482.JPG (294.63 KiB) 4492 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Is dit de goede zadelpen?

Bericht door wimjansen »

Dit soort zadelpennen, zogeheten zeven-pennen (wegens de vorm) werden gebruikt om een zadel meer voor- of achterwaarts te kunnen monteren, naar de behoefte van de berijder, in verband met de verhouding beenlengte-stuurafstand. Ze waren verkrijgbaar met verschillende hellingshoek, afhankelijk van die van de zadelbuis. De hellingshoek van jouw pen is duidelijk bedoeld voor een ander model frame. Als dat nodig is voor het rijgemak kan je een ander model zoeken, maar wellicht komt een gewone rechte pen voor jou ook uitstekend van pas.
Succes!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Is dit de goede zadelpen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het ziet eruit als een zelfgemaakt exemplaar. Als je een ander exemplaar zoekt, houd rekening dat de diameter van de buis die het frame ingaat varieerd. Ik heb er zelf nog een paar liggen met een diameter van 26,0mm.
Plaats reactie