Hallo forumleden,
Eindelijk dan! Ik ben nooit over de Yahoo hobbel heengekomen, maar dit lukt me gewoon!
Ik ben Kaspar Hanenbergh, jaren slapend lid, vorig jaar wakker geworden en nu bezig op een paar terreinen. Belangrijkste kenmerk: twee linkerhanden. Bandenplakken is het meest technische wat ik met een fiets kan zal ik maar bekennen...
Wat houdt mij bezig (en dus vanuit welke invalshoek kijk ik naar dit forum)?
1) het boek Ons Stalen Ros dat ik met Michiel Röben maak en dat najaar 2013 verschijnt.
2) voorproefje met een artikel in The Boneshaker over Nederlandse fietsgeschiedenis
3) bezoek aan Eindhoven bij Premsela boekpresentatie over de Hollandse Fiets (komt stukje in jullie lijfblad)
4) contact met Register van de Mobiele Collectie Nederland. Het aantal geregistreerde fietsen als deel van het nederlandse mobiele erfgoed bedraagt op dit ogenblik: 0. Gaan we iets mee doen.
Tenslotte iets tastbaars en technisch waarbij ik de forumleden om raad vraag: ik heb sinds kort een carbidlamp van Lucas voor op mijn Simplex cycloïde van rond 1920. Ik wil hem werkend hebben en ga bij een Friese collega carbid bestellen. Het mechanisme ziet er niet verstopt uit. De druppelaar werkt en is mooi te doseren. Wat zijn verder de do's en don'ts? Ik hoor het graag!
Even voorstellen!
- allardschaap
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Even voorstellen!
Welkom Caspar.
Ben benieuwd naar de fot van je werkende carbietlamp.
Heb zelf ook nog een, wie weet steek je me aan
Groeten,
Allard
Ben benieuwd naar de fot van je werkende carbietlamp.
Heb zelf ook nog een, wie weet steek je me aan
Groeten,
Allard
Re: Even voorstellen!
Hoi Kaspar, welkom hier.
Leuk dat je enige technische vaardigheid bandenplakken is. En juist dat zul je dus nooit hoeven doen bij je safety van Seidel en Naumann!
groetjes,
Maarten
PS: ik heb wel carbid, en ook een paar lampen, maar ik heb het aansteken nooit aangedurfd.... wie geeft er een demonstratie tijdens Vianen?
Leuk dat je enige technische vaardigheid bandenplakken is. En juist dat zul je dus nooit hoeven doen bij je safety van Seidel en Naumann!
groetjes,
Maarten
PS: ik heb wel carbid, en ook een paar lampen, maar ik heb het aansteken nooit aangedurfd.... wie geeft er een demonstratie tijdens Vianen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Even voorstellen!
Ja leuk, een karbietlamp aansteken... Ga ik ook eens proberen.
Ik zoek trouwens nog een olietank en brander van een grote safetylamp, wie weet er wat?
Groeten, Michiel
Ik zoek trouwens nog een olietank en brander van een grote safetylamp, wie weet er wat?
Groeten, Michiel
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Even voorstellen!
Hallo Kaspar,
Ik ben ook zeer benieuwd naar je ervaringen met carbid.
Men zegt dat het een heel fel licht geeft en niet uit te krijgen is..?
De Simplex van rond 1920 ,is dat de (ex)fiets van de (ex)Deurnese burgemeester? Dan heb je een fraai ding in huis lijkt me.
Groet,
Maarten
Ik ben ook zeer benieuwd naar je ervaringen met carbid.
Men zegt dat het een heel fel licht geeft en niet uit te krijgen is..?
De Simplex van rond 1920 ,is dat de (ex)fiets van de (ex)Deurnese burgemeester? Dan heb je een fraai ding in huis lijkt me.
Groet,
Maarten
Re: Even voorstellen!
Hallo Kaspar
Toen ik mijn museum nog had en er kwam een school klas dan liet ik een carbidlamp branden .
Ook deed ik een stukje carbid in een bakje met water en liet dan water branden .
Belangrijk is dat alle rubbers goed afsluiten , als je een carbid container hebt met een bout door de container heen dan die tussen bout en container en die tussen bovenkant container en lamp .
Controleer ook of het gas wat ontstaat gemakkelijk naar de brander kan anders heb je kans dat het op de verkeerde plek naar buiten komt en daar gaat branden .
Neem bij je eerste proef een klein blokje van twee kubieke cm en draai het kraantje een klein beetje open .
Maak na gebruik de carbid container goed schoon om dat het residu erg agressief is .
Volgens een blikje wat ik hebben waar in carbid zat geeft een carbid lamp even veel licht als drie honderd kaarsen .
Succes
Gerrit Kan
Toen ik mijn museum nog had en er kwam een school klas dan liet ik een carbidlamp branden .
Ook deed ik een stukje carbid in een bakje met water en liet dan water branden .
Belangrijk is dat alle rubbers goed afsluiten , als je een carbid container hebt met een bout door de container heen dan die tussen bout en container en die tussen bovenkant container en lamp .
Controleer ook of het gas wat ontstaat gemakkelijk naar de brander kan anders heb je kans dat het op de verkeerde plek naar buiten komt en daar gaat branden .
Neem bij je eerste proef een klein blokje van twee kubieke cm en draai het kraantje een klein beetje open .
Maak na gebruik de carbid container goed schoon om dat het residu erg agressief is .
Volgens een blikje wat ik hebben waar in carbid zat geeft een carbid lamp even veel licht als drie honderd kaarsen .
Succes
Gerrit Kan
Re: Even voorstellen!
Gerrit,
Bedankt voor je adviezen. Van rubbers lijkt niet zoveel meer over. De lamp is een Lucas Vesta, mooi slank model dat mooi past bij de fiets, inderdaad Maarten, ex burgervader van Beek (zijn tweede doopnaam: Caspar!) en door Theo fraai opgeknapt.
In Vianen kan ik er helaas niet bijzijn, maar als Maarten Bokslag carbid zou kunnen meenemen dan krijg ik dat wel via Michiel. Als dat niet lukt vraag ik het mijn contact in Lemmer. Deze maanden zijn er consumentenverpakkingen te koop in het noorden/oosten des lands. Daar fietsen ze natuurlijk nog vaak in het donker;-)
Het lijkt me geweldig om op zo'n 90 jarige fiets in het donker met carbid/acetyleen verlichting te rijden. En natuurlijk, als het water op is de .... Daarvoor beproefde methode hanteren!
Kaspar
Bedankt voor je adviezen. Van rubbers lijkt niet zoveel meer over. De lamp is een Lucas Vesta, mooi slank model dat mooi past bij de fiets, inderdaad Maarten, ex burgervader van Beek (zijn tweede doopnaam: Caspar!) en door Theo fraai opgeknapt.
In Vianen kan ik er helaas niet bijzijn, maar als Maarten Bokslag carbid zou kunnen meenemen dan krijg ik dat wel via Michiel. Als dat niet lukt vraag ik het mijn contact in Lemmer. Deze maanden zijn er consumentenverpakkingen te koop in het noorden/oosten des lands. Daar fietsen ze natuurlijk nog vaak in het donker;-)
Het lijkt me geweldig om op zo'n 90 jarige fiets in het donker met carbid/acetyleen verlichting te rijden. En natuurlijk, als het water op is de .... Daarvoor beproefde methode hanteren!
Kaspar
Re: Even voorstellen!
Maarten,
Dank voor het carbid. Ik ga het met Michiel heel voorzichtig uitproberen. De porseleinen (?) kop voor de brander zit namelijk wat los. En van een collega molenaar (met gedegen chemisch inzicht) hoorde ik dat het acetyleengas ''terug'' kan branden naar de gasvoorraad zelf. Alle reden dus om het volgens het advies van Gerrit heel voorzichtig aan te doen. Ik heb geen zin om de eerste fietsexplosie te veroorzaken!
Kaspar
Dank voor het carbid. Ik ga het met Michiel heel voorzichtig uitproberen. De porseleinen (?) kop voor de brander zit namelijk wat los. En van een collega molenaar (met gedegen chemisch inzicht) hoorde ik dat het acetyleengas ''terug'' kan branden naar de gasvoorraad zelf. Alle reden dus om het volgens het advies van Gerrit heel voorzichtig aan te doen. Ik heb geen zin om de eerste fietsexplosie te veroorzaken!
Kaspar