scheve velg

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
pfcvos

scheve velg

Bericht door pfcvos »

ik heb een nog mooie zwarte Kron Prinz velg, echter zowel hoogteslag als zijwaartse slag.
Met gewoon spaken en richten krijg ik de velg niet recht.
Is een velg voor het inspaken te richten en hoe pak je dit aan?
maartenB

Re: scheve velg

Bericht door maartenB »

goede vraag, zou ik ook graag antwoord op hebben.
Vaak zoek ik me echt suf naar goede velgen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Het hangt er een beetje van af hoe ver je wil gaan.
Maar als je accepteert dat een velg vaak wel een beetje onregelmatigheid te zien geeft bij draaien van het wiel dan is
een velg met hoogte /breedte slag goed een eind beter te krijgen.
En sommige velgen zijn bij de las al slecht en onregelmatig bij het verlaten van de fabriek. Dat is/was blijkbaar een geaccepteerde (on)naukeurigheid. Bij niet gespaakte velgen kan je een vastgestelde slinger (merktekens aanbrengen ) er uit drukken door de velg in het
midden van de slag op een verhoging te plaatsen en dan met beide handen of desnoods voeten aan beide zijden op de velg druk uit te oefenen. Steeds controleren op een vlakke plaat.
Hoogte slagen zoek je op door de velg diameters vanuit verschillende punten te meten. waar de diameter het grootst is heeft de velg een kleinere ronding zoals op de top van een kippenei. Probeer dat vast te stellen met een aftekening (stift of zo) op een vlakke ondergrond Met wat planken in een bankschroef en velg er tussen kan je trachten dat ''ei'' wat af te vlakken.
Kleine verbuigingen door ongelukken (stoepranden etc.) zijn er over het algemeen goed uit te hameren. eventueel met een stuk leer er tussen om de beschadigende werking van een hamer te beperken. Kunststof hamer is dan nog beter.

Serieuze verbuigingen ,scherpe knikken zijn alleen met goede mallen en inklemmen recht te krijgen. Dan wordt het serieus metaalbewerken.

Groeten,
Maarten
pfcvos

Bericht door pfcvos »

Maarten,
dank je wel.
Eens kijken of ik een andere kan vinden en anders aan de slag met de tips.
Piet
Plaats reactie