Met de temperaturen eindelijk weer boven 0 de fiets maar eens een wasbeurt gegeven. Er kwam een mooi grijs onder de vuiligheid vandaan, vooral op stukken die minder vol in de zon zitten is dat goed te zien.

- IMG_8490.jpg (307.68 KiB) 8049 keer bekeken
Ik heb ook een poging gedaan het handvat te monteren, maar het mechanisme werkt nog niet. Het is vooral het dwarspennetje wat door de groef loopt en aan de kabel trekt die erg versleten is. Deze is al eens vervangen, het pennetje wat er nu in zit is van een stukje M4 draadeind gemaakt. Maar dit loopt te zwaar en is flink ingesleten. Daar ga ik een andere voor maken. Het klemmen van het handvat werkt ook niet geweldig, als iemand hier een reserve van heeft zou dat geweldig zijn maar ik begrijp dat deze lastig te vinden zijn.
Verder qua plannen met deze fiets. Ik ga deze zelf geen volledige restauratie geven. Ik denk wel dat de fiets het waard is, maar er moet veel vervangen worden wegens slecht chroomwerk en ik heb een ander restauratie project lopen (klassieke auto) dus om nou nog meer hobby's te beginnen...
En eerlijk gezegd vind ik de versleten lak ook wel mooi. Het laat de leeftijd van de fiets zien. Met nieuwe lak zou ik me toch storen aan details die niet kloppen denk ik. De hoeveelheid roest op vooral het stuur stoort me wel, misschien vervang ik die eens als ik een betere kan vinden.
Ik wil 'm wel weer technisch in orde maken, daarvoor zal ik zeker de naven, trapas en balhoofd servicen. De trapas zit voelbaar speling op, wie kan aan bovenstaande foto zien wat voor type lagers hierin zitten? Is er iets waar ik speciaal op moet letten bij demonteren?
Verder zit er veel blanke tectyl op de velgen, naven, kettingkast en hier en daar op het frame. Is er een goede manier om deze te verwijderen?
Verder vond ik nog een leuk detail op de jasbeschermers:

- IMG_8491.jpg (458.61 KiB) 8049 keer bekeken