Simplex cycloïde trapas rond 1920

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Deze ochtend heb ik de originele trapas van m`n Simplex Cycloïde weer terug gezet in de fiets.
Een Engelse kennis vroeg me om een Simplex trapas en dat gaf aanleiding om nog eens naar mijn keuze van destijds terug te gaan. Ik had de trapas uit de fiets gelaten omdat ze de spievlakken niet op een lijn had zitten. Met normaal gemonteerde spieën zouden de cranks uit lijn zijn gaan staan en dat vond ik tijdens de restauratie destijds een goede reden om de as te wisselen met een andere Cycloïde as.
trapas met spieën gemonteerd
trapas met spieën gemonteerd

Ik ben er nu achter gekomen dat de spieën bij Simplex zeer waarschijnlijk beide van de zelfde kant er in horen te zitten. De spieën worden dan bij het trappen op een zelfde manier /richting belast en dat zal bij de ontwerpers van Simplex wel de gedachte zijn geweest. Enkele jaren voor mijn fiets hadden ze bij Simplex ook maar een spie aan de losse crank kant. De tandwielkant zat vast aan de as.
Smallere spievlakken in de oude as
Smallere spievlakken in de oude as

Opvallend bij mijn fiets is ook dat de spieën dunner zijn dan gebruikelijk. Ze zijn iets in de richting van 8,5 mm. Het zal me met de restauratie ook wel opgevallen zijn maar dat vergeet een mens blijkbaar. Het lijkt me wel weer een dateringskenmerk om te onthouden.
DSC03642.JPG
Ik ben wat dat aangaat ook erg benieuwd of de net iets oudere Simplex (die uit Deventer)van Colin ook de dunne spieën heeft en of ze ook van de zelfde kant in de cranks zitten.
Scheurtje in de crank
Scheurtje in de crank
Met het demonteren kwam ik toevalligerwijs ook nog een scheurtje tegen in de crank. Dat is nu goed gerepareerd maar zou tot een afgebroken pedaal hebben geleid als ik het niet had gezien.

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2545
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door Durabo88 »

Weer wat nieuws geleerd. Zo komen beetje bij beetje weer nieuwe gegevens boven water.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Apart van die spieën. Ze worden dan juist niet hetzelfde belast, want de een steekt naar voren en de ander na achteren als je het pedaal naar beneden duwt. Wel een leuke obscure zijstap in de ontwikkeling. Het blijven wel fraaie crankstellen met die driepoten. Hoe is de driepoot trouwens bevestigd aan de crank? Het lijkt me niet dat de driepoot en crank uit een stuk zijn gemaakt. Is die eraan gesoldeerd?
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door fietser »

Dat de twee spieën zoals ze nu gemonteerd zijn allebei op dezelfde wijze worden belast klopt wel. Deze tekortkoming van de gebruikelijke manier van spiemontage is door deze speciale as mooi opgelost. Alleen zou ik zeggen dat de spieën allebei andersom moeten worden gemonteerd dan op foto 3 zodat ze op het brede gedeelte van het spievlak worden belast. Of kijk ik nu scheel?

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door Maarten Waarlé »

Over de belasting Fietser heeft het juist.
Namelijk je rechter been drijft de crank aan met tandwiel; hier is geen kracht op de spie bij gemoeid. Zelfs zonder spie zou je kunnen aandrijven.
Het linker been drijft de losse crank aan die via de spie de as aandrijft vervolgens drijft
de as via de andere spie de crank aan waar het tandwiel op zit.


De spieën kunnen alleen op deze wijze gemonteerd zijn: zo staan ze beide in het zelfde vlak.
Als ik ze allebei omkeer dan staan de cranks uit het lood.
Zou de spie van indrukbaar materiaal zijn gemaakt dan wordt ze aan de kant van de kop ingedrukt. Daar is inderdaad minder plat vlak voorhanden.

De rechter crank lijkt inderdaad aan de driepoot vastgesoldeerd. Ik heb het ook altijd een mooie sierlijke oplossing gevonden. Over spieën aan een kant gemonteerd: Singer had het jaren op haar Hoge bi`s en safetys Met name bij de hoge bi`s lijkt het totaal zinloos en extra werk geven. De spievlakken op de as staan niet evenwijdig en de linker crank kan niet omgewisseld worden met de rechter terwijl die bij hoge bi`s juist gespiegeld zouden kunnen zijn uitgevoerd wat minder fabricagekosten met zich mee brengt.


Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door maartenB »

fijn dit soort artikelen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Simplex cycloïde trapas rond 1920

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ah ja, jullie hebben gelijk. Dan was het idd best een slimme oplossing, mits beide spieën dan op het brede vlak steunen.
Plaats reactie