afwijkende bandenmaat

Plaats reactie
GHendriksen

afwijkende bandenmaat

Bericht door GHendriksen »

Beste lezers, ik wil graag een antieke rolstoel (begin vorige eeuw) opknappen. Betreft geen fiets dus, wel een ongelooflijk mooi stuk ambachtswerk van weleer (Fabricaat "P. vd Lely", Den Haag). Mijn vraag gaat over de spaakwielen, deze moeten worden voorzien van nieuwe luchtbanden. De grote wielen heb ik na lang zoeken kunnen voorzien, de kleine wielen echter hebben een incourante maat. Heb heel internet afgestruind, maar krijg geen bandjes in de juiste maat gevonden. Zie bijgevoegde foto's. Zou iemand mij kunnen adviseren waar of hoe ik aan de juiste maat bandjes zou kunnen komen? Alvast hartelijk dank! Groeten Gideon

WP_20160327_001.jpg
De bijlage WP_20160327_001.jpg is niet meer beschikbaar
fietser

Re: afwijkende bandenmaat

Bericht door fietser »

Heb je al de bandenmaat bepaald en is die niet meer leverbaar of zit het probleem juist in het bepalen van de bandenmaat? Als ik de foto bekijk kom ik op een geschatte diameter van velgbed naar velgbed van ca. 235 mm. De enige officiële maat die daar in de buurt komt is 12 1/2" = 239mm, de standaardmaat voor oude stepbandjes en de kleinste maat kinderfietsen (vroeger). Het mooist zou een brede band zijn zoals 12 1/2 x 2 1/4 dus 57-239. Die zijn in online-winkels wel verkrijgbaar (Schwalbe, Kenda, ...).

Groeten,
fietser
arnoldus

Bericht door arnoldus »

Als ik het zo kan zien is dit een velg voor een massieve band,

die kan je per meter kopen pas snijden en lijmen.

Nol
arnoldus

Bericht door arnoldus »

of is het gezichtsbedrog ?
GHendriksen

Beste Nol en beste Fietser, alvast bedankt voor jullie reacties. De bandjes 12 1/2 x 2 1/4 krijg ik er echt niet op helaas. En verder is de velg wel bedoeld voor luchtbanden: er zit nl. een gat in voor het luchtventiel. Zou er destijds een bandenmaat zijn geweest die ietsje groter was dan 12,5 inch??
fietser

Bericht door fietser »

"Ietsje" groter niet. Er zijn geen 13"-banden. De eerstvolgenden die ik in diverse tabellen kon vinden zijn 57-251 en 47-254, allebei 14"-wielen. Maar als het bij 12 1/2 autopedbanden maar een fractie scheelt zullen deze 14"-banden te groot zijn, het verschil is toch ruim 1 cm. En of ze verkrijgbaar zijn weet ik niet maar Google wel.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

En het (moeilijk te verkrijgen) bandje voor een Union Strano fiets dat week ook op een of andere manier af van een stepbandje 12 1/2 x 1 1/4, Zou dat mogelijk de passende band zijn?

Groeten,
Maarten
GHendriksen

Beste mensen, nogmaals bedankt voor het meedenken. Ik ga het eens met 14 inch bandjes proberen. Heb ze net opgezocht en de kosten (zes Euro) vind ik laag genoeg om het risico te nemen. Ik probeer het eerst maar eens met 47-254. Groet!
fietser

Bericht door fietser »

Je zou ook een rolmaat of draad of zo rond de schouder aan de binnenkant van het velgprofiel kunnen leggen en zo de omtrek meten, delen door pi en je hebt als het goed is de ETRTO-bandenmaat, dus b.v. 254 of wat het ook is.

Groeten,
fietser
m-gineering

Bericht door m-gineering »

300A = 239, 12 x 1 3/8= 248
/Marten
Plaats reactie