messing spatbordboutjes en moeren

Plaats reactie
vanbeest
Berichten: 16
Lid geworden op: 8 jan 2015, 21.18

messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door vanbeest »

Bij de wat oudere bekende fietsmerken werden de spatborden en beugels vastgezet met messing boutjes met ronde kop
De reden lijkt duidelijk, geen roestproblemen.
Waarschijnlijk zijn fabrikanten om economische reden stalen boutjes
gaan gebruiken.
Heb navraag gedaan bij diverse fietsenmakers maar deze gebruiken nu inderdaad uitsluitend staal of verzinkte boutjes.
Een te restaureren fiets ,hoewel een klein detail wordt toch fraaier
als men messing boutjes monteerd.

Mijn vraag is, wie weet of deze boutjes en moertjes nog in de handel zijn.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door m-gineering »

standaard bevestigings artikelen volgens DIN zoveel in messing of vernikkeld messing zijn gewoon leverbaar via de bouten en moerenhandel. Probleem is alleen dat er veel in een doosje gaan en de boutjes niet erg lijken op de lagere en afgeronde kopjes die voor fietsen gangbaar waren
/Marten
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door Fongers1952 »

Dat is het mooie van deze hobby. De meeste oude fietsen hebben nog gewoon hun originele messing boutjes zitten in bijvoorbeeld de spatbord verbindingen. Met als gevolg dat ze makkelijk uit mekaar te halen zijn.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De reden voor stalen boutjes is juist om roest tegen te gaan. Waar je een edeler metaal zoals messing (of roestvrijstaal) in contact brengt met staal, zal dat staal versneld roesten door galvanidvhe corrosie. Niet alleen gaat het roesten van je spatborden trager met stalen boutjes, doordat deze verzinkt zijn vertraagd het het roesten van niet alleen de boutjes, maar ook de spatborden ter plaatse van de verbinding.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door maartenB »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 29 nov 2018, 22.27 De reden voor stalen boutjes is juist om roest tegen te gaan. Waar je een edeler metaal zoals messing (of roestvrijstaal) in contact brengt met staal, zal dat staal versneld roesten door galvanidvhe corrosie. Niet alleen gaat het roesten van je spatborden trager met stalen boutjes, doordat deze verzinkt zijn vertraagd het het roesten van niet alleen de boutjes, maar ook de spatborden ter plaatse van de verbinding.
Een interessant theoretisch concept, en ik weet ook dat bijv. aluminium zadelbuizen de neiging hebben heel erg vast te gaan zitten in een stalen frame, maar die boutjes gaan altijd los en ze roesten niet vast. Wat met stalen boutjes wel gebeurt en die breken dan af of zijn nog slechts 'een brokje roest'. Ik heb ook echt nog nooit gezien dat messing spatbordboutjes het stalen spatbord 'wegvraten'.
Dus doe mij maar messing boutjes!

En om terug on topic te gaan: als je het gereedschap hebt kun je ze zelf maken, anders is het toch zoeken op sloopfietsen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door Maarten Waarlé »

Messing boutjes met schroevendraaier kop kan je tenminste bij mijn doe het zelf zaak gewoon kopen. Ze zijn dan wel cilindrisch en plat maar door ze in een boormachine te steken kan je vrij snel met een vijl een ronde kop aan de schroef maken.

Blijft dat ze dan wat blinkend overkomen maar daar heb je dan bruineer vloeistof voor
Het messing gaat er dan in 5 minuten uit zien als 30 jaar oud.


Groeten,
Maarten
vanbeest
Berichten: 16
Lid geworden op: 8 jan 2015, 21.18

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door vanbeest »

Maarten, bedankt voor de tip om de messing boutjes te bewerken.
Ik dacht nog om het vijlen achterwege te laten door het boutje
met de schroefdraad in een boorkop te klemmen en dan een zoetvijl
erlangs houden.

Jeroens opmerking over de corrosiebeschermende werking van
verzinkt stalen boutjes klopt inderdaad al vraag ik mij af of
dit de reden was voor fietsfabrikanten om van messing af te stappen.

Het valt wel enigzins buiten het kader van de discussie
maar er staat een zeer interressant artikel op www.aanenuitleg.nl
over kathodische bescherming.

Dus binnenkort rijden wij op onze fietsen met aluminium broodjes
om ons stalen ros te beschermen tegen de roestduivel.

groet,

Wim
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: messing spatbordboutjes en moeren

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 1 dec 2018, 09.38 Messing boutjes met schroevendraaier kop kan je tenminste bij mijn doe het zelf zaak gewoon kopen.
Magneet meenemen, ze verkopen je ook graag stalen boutjes met een dun laagje messing als je niet uitkijkt
/Marten
Plaats reactie