F&S Torpedonaaf Juncker transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

F&S Torpedonaaf Juncker transportfiets

Bericht door Jelle Menno »

Tijdens het rijbaar maken van mijn transportfiets kom ik bij het monteren van het achterwiel het volgende tegen. Om de moeren op de naaf te monteren moet ik het frame best naar binnen buigen, wanneer het eenmaal op zijn plek zit lijkt het best ok, is dit normaal?

De naaf die gemonteerd is is een F&S Torpedo, als ik de gegevens op internet bekijk dan kom ik uit op 1962. Vermoedelijk is dit niet de originele daar het framenummer van de fiets uit 1955 lijkt te komen.

Is dit type naaf d juiste naaf voor deze fiets of is er origineel een bredere gemonteerd?

Ik meet nu ongeveer 110mm als inbouwmaat, indien er origineel een ander in hoort wat moet dan de inbouwmaat zijn?
20181217_220035_resized.jpg
20181217_220016_resized.jpg
20181217_220003_resized.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1757
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: F&S Torpedonaaf Juncker transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het is mijn ervaring dat bij de meeste transportfietsen ruimte tussen de achtervorken groter is dan nodig voor een Torpedo naaf (circa 120mm, terwijl 110mm nodig is). Aanvankelijk werd gedacht dat dat was omdat er oorspronkelijk bredere doortrapper naven in hadden gezeten. Echter die zijn in het algemeen precies even breed als een Torpedo naaf. Plus die waren vanaf 1950 verboden, en transportfietsen van na 1950 hebben nog steeds een bredere ruimte. Dus geen idee waarom ze die breedte gebruikte. Maar het is inderdaad vrij normaal.
Jelle Menno
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 nov 2018, 16.25

Re: F&S Torpedonaaf Juncker transportfiets

Bericht door Jelle Menno »

Ok, duidelijk. Ben blij dat het normaal is, scheelt weer zoeken naar een andere naaf.
Plaats reactie