fietsgeometrie

Plaats reactie
jan6ma
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 jan 2019, 13.00

fietsgeometrie

Bericht door jan6ma »

Beste fietsliefhebbers,

Voor mijn afstudeeronderzoek aan de universiteit Twente, doe ik een onderzoek naar fiets geometrie. Het gaat daarbij onder andere over hoe goed men op de fiets zit, hoe de fiets fietst en welke rol uiterlijke kenmerken spelen. De focus ligt hierbij op "normale" fietsen voor dagelijks gebruik.

Ik lees vaak terug dat de geometrie van oude fietsen wordt verkozen boven die van de moderne fiets. Ondanks voorruitgang in instelmogelijkheden e.d. blijkt dat moderne fietsen instabiel en minder comfortabel aanvoelen. Ik hoop een discussie te kunnen starten waarin we geometrie van de oude fietsen kunnen vergelijken met die van moderne fietsen, om zo eventuele aanbevelingen kunnen te doen voor de ontwikkeling van nieuwe fietsen.

Voor de fanatiekelingen verwijst de onderstaande link naar een enquête die ongeveer 5 minuten duurt. Ondanks dat hierin geen oude fietsen te vinden zijn hoop ik zo toch meer te weten te komen over jullie voorkeuren.
https://goo.gl/forms/y999XMDzjB362wXU2

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 okt 2015, 10.59
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: fietsgeometrie

Bericht door Bommel »

Ik heb je enquete ingevuld.

Als ik je tips mag geven dan zou ik qua geometrie vooral kijken naar de positie van het zadel t.o.v. het stuur (dus zowel horizontaal als verticaal), de hoek waaronder de voorvork/balhoofd staat en de hoek van de zadelbuis (positie trapas t.o.v. zadel).

Succes met je afstuderen.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
jan6ma
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 jan 2019, 13.00

Re: fietsgeometrie

Bericht door jan6ma »

Hallo Bommel,

Bedankt voor het invullen.

Zadel- en balhoofdbuishoek heb ik inderdaad al meegenomen. Ik hoopte misschien hier (oude) geometrie tabellen te vinden om zo de oude geometrie met nieuwe geometrie te kunnen vergelijken. Voor zover ik iets heb kunnen vinden waren het voornamelijk de balhoofdbuishoeken die een stuk minder stijl waren, mede verantwoordelijk voor een stabieler gedrag bij het rechtdoor fietsen.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: fietsgeometrie

Bericht door velofilie »

Oude boeken en folders zullen zeker ook uitgebreide tabellen hebben.
Vele zijn gratis te downloaden op het net; als je niet weet waar je moet zoeken, stuur dan maar even een mailtje: wielv@yahoo.nl
Globaal zijn deze maten gebruikt.

https://www.flickr.com/photos/52975988@ ... d-public/
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsgeometrie

Bericht door TheodK »

Burgers heeft in de Nederlandse rijwielhandel van mei 1955 deze advertentie geplaatst. wellicht heb je daar wat aan.

groet Theo
Burgers grote 3 adv. DNR 13-5- 1955.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
jan6ma
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 jan 2019, 13.00

Re: fietsgeometrie

Bericht door jan6ma »

Dat is zeker een mooi stuk om naar te refereren. Bedankt!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: fietsgeometrie

Bericht door marco verbaant »

Wellicht moet je geometrie ook wel bezien in de tijd waarin de fiets was bedoeld en werd gebruikt. Als ik me even beperk tot racefietsen is de wielbasis korter geworden en en de balhoofdhoeken steiler. In vroeger tijden waren de wegen stuken slechter, waarbij comfort in natuurlijker stijfheid (noem het natuurlijke vering) wat "luier" was, als ik het zo mag uitdrukken. Later werd de geometrie meer en meer aangepast aan de betere wegen. Wat een steilere balhoofdhoek (maar ook zadelbuishoek) rechtvaardigde. Ook in vroeger tijden waren als voorbeeld de baanfietsen veel steiler en vaak (niet altijd) korter.
Op oude klassieke racefietsen van de jaren 60 n 70 kom ik vaak hoeken tegen van 72 graden. En die zijn voor toergebruik erg comfortabel. Vorken met een grotere sprong en voorloop zouden nu niet meer de hoek om te trekken zijn in een criterium.

PS - Ik heb je enquête ingevuld... ;)
Plaats reactie