Hûret derailleur "Spécial Louison Bobet"

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Hûret derailleur "Spécial Louison Bobet"

Bericht door remurk »

Afgelopen winter heb ik een JOCO sportfiets uit ca 1953 verworven die voorzien is van een tamelijk zeldzame derailleur. Deze wordt namelijk bediend door 2 kabels: eentje gaat naar het kettinkje om te schakelen; de andere is verbonden met de houder van het bovenste kettingwieltje, met het doel om de kettingspanning bij te kunnen stellen bij het schakelen. Zie pag 186 van het boek "The dancing Chain" van F. Berto.Heeft iemand ervaring met de werking van deze derailleur in de praktijk? Groet, Rutger
Bijlagen
P1000895.JPG
P1000895.JPG (320.86 KiB) 5117 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2563
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Hûret derailleur "Spécial Louison Bobet"

Bericht door Durabo88 »

Beste remurk,

Het wordt denk ik tijd je bericht weer even onder de aandacht te brengen. Bij deze mijn reactie. De derailleur is één van de iconische uit een tijd dat ze geëxperimenteerd hebben met een afzonderlijk regelbare kettingspanning. De Simplex Juy 543 was er ook zo één. Het voordeel daarvan heb ik niet kunnen testen daar de 543 origineel ook met één hendel te bedienen is. Je verbindt dan op het eind de kabels.

Wat hij doet is door de kabel aan te trekken de derailleur op het kleinste pignonwiel te schakelen. Je hebt dan meer kettingspanning nodig, omdat je meer ketting moet aantrekken. Door die kabel aan te trekken span je de veer strakker aan.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2563
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Hûret derailleur "Spécial Louison Bobet"

Bericht door Durabo88 »

Inmiddels heb ik de fiets over mogen nemen, dus ik zou de vraag van Rutger hier opnieuw willen stellen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie