Gazelle Sport Luxe 1967

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door asterduc »

voor vele Nederlanders is dit een gewone fiets uit het dagelijkse straatbeeld,
hier in België echter word je achterna gekeken op een Gazelle Sport Luxe.
Hoe oud deze fiets is weet men dan doorgaans niet en de verwondering is groot als ik zeg dat ie al ruim een halve eeuw in gebruikt is.

Elk jaar maak ik een aantal van deze fietsen rijklaar met de bedoeling ze aan iemand door te geven die ze met liefde behandeld.
Voor de geïnteresseerden is hier een link met fotos van deze poets, smeer en afbouw sessie.

https://photos.app.goo.gl/fUSexPHY2CCM2STi7

In de mate van het mogelijke probeer ik ze origineel te houden, vooral indien ze naar een verzamelaar gaan.
De fiets op de fotos is voor een persoon die er dagdagelijks op gaat rijden en betrouwbaarheid was belangrijker dan originaliteit.
Daarom zijn een aantal onderdelen niet origineel, zoals de velgen en de verlichting.
- de velgen. De originele voorvelg was sterk aangeroest en de achtervelg vervangen. Daarom heb ik er een setje Staphorst RVS velgen ingezet.
Deze velgen had ik ter beschikking en ze kunnen nog een halve eeuw mee.
- de verlichting. De jongere koplamp was aanwezig en had een mooie passende look voor deze fiets. Daar is een bijpassende dynamo uit de DDR voor gevonden. Dese delen dienen voor de sier omdat de nieuwe eigenaar 's avond met ledverlichting gaat rijden.

De aanpak:
De wielen zijn volledig uit elkaar gehaald. De spaken en de naven zijn behouden. De Versnellingsnaaf is uit elkaar gehaald, zuiver gemaakt, voorzien van nieuwe veertjes voor de pallen en nieuwe kogels voor de wiellagers. Dit was nodig omdat de olie in de versnellingsnaaf was uitgehard op alle onderdelen. De remtrommels zijn gereinigd en ontvet, de remschoenen ontvet en licht opgeruwd. De afdekplaten geschuurd en gelakt en de lagers voorzien van nylon afdichtingen.
De wielen zijn vervolgens terug gespaakt (om 3 voorraan en om 4 achteraan).
Voorzien van nieuw velglint, binnenbanden en Vredestein Classic buitenbanden.

Het frame is uitgelijnd met touwtjes en de vork met een vorkrichter.
De aangeroeste delen op frame en spatborden zijn uitgeborsteld, behandeld met een roestneutralisator en plaatselijk afgewerkt met Owatrol.
Het lakwerk en chroom is gepoetst, opgeglanst en in de was gezet.
De lakdoek kettingkast was achteraan licht gescheurd, die is van binnenuit voorzien van een versteviging.

De ketting is vervangen en een groter tandwiel is gemonteerd (18t, er stond een 16t op en die vind ik te klein voor deze fiets).
De remstangen zijn afgesteld en schroefdraad van de trekstangen zuiver gemaakt.
Verder zijn alle bouten en moeren voorzien van dunne olie.

Deze Gazelle spoort en rijdt terug als een trein, de nieuwe eigenaar is er dolblij mee en komt binnen enkele weken terug voorbij om een aantal zaken te laten controleren en bij te stellen, zoals het narichten van de wielen, afstellen van de versnellingskabel, remmen e. d.

De hele karwei heeft 3 dagen geduurd, de voldoening is dan ook groter dan de financiële winst.
Bijlagen
Gazelle Sport Luxe.jpg
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door de rode »

Erg mooi resultaat maar bedoel je geen schothorst rvs velgen ipv staphorst ? [ lijkt me overigens wel een mooi gezicht - staphorstvelgen :lol: ]
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door Elibert van Dalen »

mooie fiets weer ed! het spatbord embleem was niet meer aanwezig op deze zeker?
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
martienvdb
Berichten: 56
Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
Locatie: Den Bosch

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door martienvdb »

Die kan er weer jaren tegen !! Mooi geworden hoor
heb iets met engels spul
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door asterduc »

de rode schreef: 6 jul 2019, 22.29 Erg mooi resultaat maar bedoel je geen schothorst rvs velgen ipv staphorst ? [ lijkt me overigens wel een mooi gezicht - staphorstvelgen :lol: ]
tja Richard, het is niet de eerste keer dat ik die door mekaar haal ;-)
Het moet inderdaad "Van Schothorst" zijn.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door asterduc »

Elibert van Dalen schreef: 7 jul 2019, 13.01 mooie fiets weer ed! het spatbord embleem was niet meer aanwezig op deze zeker?
nee, gewoon het chroom neusje.
Ik denk dat het toen ook niet meer gebruikelijk was op de Sport Luxe
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
arnoldus
Berichten: 362
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door arnoldus »

Mooi Ed, het wordt alsmaar Hollandser in België.

Nol
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja mooi werk Ed!
Stijlvolle fiets geworden. Komt ook in Nederland steeds minder voorbij gefietst.
Ik kijk ook wel eens naar de tijd die zo`n bouwwerk kost en zie dan steeds dat het niet voor een westers arbeidsloon zou kunnen.
Gelukkig hoeven we daar niet mee bezig te zijn. Net een moestuin ; veel tijd voor nodig maar wel de eerlijkste groente. En niet langs maatstaven als arbeidsloon of iets dergelijks te leggen.

Groeten,
Maarten
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Luxe 1967

Bericht door Fongers1952 »

Schitterend resultaat Ed, een meesterwerk
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie