1953 of 55 phoenix no 185359
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
- Locatie: Den Bosch
1953 of 55 phoenix no 185359
gisteren mijn eerste stappen gezet in de wereld van de transportfiets.
mijn zoon rijdt graag met "oude fietsen van papa" naar school, maar de Thrianta is toch een beetje te teer om met cortina's te botsen.
Die voorkant herstellen we wel weer, maar dan krijgt de oude dame rust, gaan het rek en de ledjes eraf, en krijgt ze alleen nog maar mooi weer tochtjes.
ik weet niks van transportfietsen, anders dan wat ik hier lees, dus dat het "loop en lagerwerk" van belang is
Om rustig te beginnen hen ik bij Simon een exemplaar mogen kopen wat iig goed loopwerk heeft.
deze dus
https://bikestoremember.nl/product/phoe ... stauratie/
Leuk bijkomend punt is dat de originele transfers nog goed te lezen zijn.
Het ding heeft een husqvarna naaf achter, maar daar is in de onvolprezen databank van deze club gelukkig een handleiding van
ik zal dit weekend eens gaan demonteren, het lijkt me geen al te grote klus, maar dat kan altijd tegenvallen ....
mijn zoon rijdt graag met "oude fietsen van papa" naar school, maar de Thrianta is toch een beetje te teer om met cortina's te botsen.
Die voorkant herstellen we wel weer, maar dan krijgt de oude dame rust, gaan het rek en de ledjes eraf, en krijgt ze alleen nog maar mooi weer tochtjes.
ik weet niks van transportfietsen, anders dan wat ik hier lees, dus dat het "loop en lagerwerk" van belang is
Om rustig te beginnen hen ik bij Simon een exemplaar mogen kopen wat iig goed loopwerk heeft.
deze dus
https://bikestoremember.nl/product/phoe ... stauratie/
Leuk bijkomend punt is dat de originele transfers nog goed te lezen zijn.
Het ding heeft een husqvarna naaf achter, maar daar is in de onvolprezen databank van deze club gelukkig een handleiding van
ik zal dit weekend eens gaan demonteren, het lijkt me geen al te grote klus, maar dat kan altijd tegenvallen ....
Laatst gewijzigd door martienvdb op 30 jun 2019, 14.27, 2 keer totaal gewijzigd.
heb iets met engels spul
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
- Locatie: Den Bosch
Re: 1955 phoenix no 185359
Zo vanmiddag maar eens de hitte genegeerd en aan de slag gegaan. Het begon zeer voorspoedig. Dat kon niet goed gaan....
Maargoed door het regelmatig "nat houden" met kruipolie was het rek zo va de fiets. Ook het voorspatbord was een eitje.
de resten van het kettingscherm wilde niet los, maar die heb ik maar heel oneerbiedig met de zaag geholpen.
De wielen waren ook zo los, de banden eraf en ik ik was verbaast over hoe recht en best goed de velgen waren. tuurlijk wat roest, maar geen nare dingen.
Mijn eindpunt vandaag was het stuur. de expander bout was geen probleem, het balhoofd is ook los te halen MAAR het stuur zelf is wel een ding. Dat zit wel zo vast in de vork, dat is hopeloos. Na een half uur wringen, draaien, en proberen ben ik 1,5 cm verder. Morgen weer een dag zullen we maar zeggen. Flink kruipolie onder in de vork gedaan en de fiets op zijn kop weggezet.
Wel complimenten voor de zweedse chroom mensen. Na wat poetsen met een koper borsteltje kwam "novo" en 53-07 tevoorschijn, waarmee de fiets dan ook gedateerd is voor mij.
Ketting zal ik eens goed schoonmaken en dan eens flink in "olieen" want hij lijkt me te redden
De verroeste delen vandaag van laagjes brunox voorzien. Een kijken wanneer we die kunnen overlakken.
Maargoed door het regelmatig "nat houden" met kruipolie was het rek zo va de fiets. Ook het voorspatbord was een eitje.
de resten van het kettingscherm wilde niet los, maar die heb ik maar heel oneerbiedig met de zaag geholpen.
De wielen waren ook zo los, de banden eraf en ik ik was verbaast over hoe recht en best goed de velgen waren. tuurlijk wat roest, maar geen nare dingen.
Mijn eindpunt vandaag was het stuur. de expander bout was geen probleem, het balhoofd is ook los te halen MAAR het stuur zelf is wel een ding. Dat zit wel zo vast in de vork, dat is hopeloos. Na een half uur wringen, draaien, en proberen ben ik 1,5 cm verder. Morgen weer een dag zullen we maar zeggen. Flink kruipolie onder in de vork gedaan en de fiets op zijn kop weggezet.
Wel complimenten voor de zweedse chroom mensen. Na wat poetsen met een koper borsteltje kwam "novo" en 53-07 tevoorschijn, waarmee de fiets dan ook gedateerd is voor mij.
Ketting zal ik eens goed schoonmaken en dan eens flink in "olieen" want hij lijkt me te redden
De verroeste delen vandaag van laagjes brunox voorzien. Een kijken wanneer we die kunnen overlakken.
heb iets met engels spul
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
- Locatie: Den Bosch
Re: 1955 phoenix no 185359
zo vast dat stuur. Zelfs met lomp geweld en n brander niet te doen na n uurtje maar opgegeven voor vandaag.
Daarna nog de trapas ontdaan van de crank. Neeetje schade aan de trapas gemaakt, maat dat fixen we wel weer.
Volgende week verder
Daarna nog de trapas ontdaan van de crank. Neeetje schade aan de trapas gemaakt, maat dat fixen we wel weer.
Volgende week verder
heb iets met engels spul
-
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
- Contacteer:
Re: 1953 of 55 phoenix no 185359
hallo
ik zet zelf de voor vork kroon wel een in de bank schroef en maak een spanbandje aan het stuur vast die zet ik op spanning
dan ga ik heen een weer met het stuur en ze heb ik mijn vaste stuur eruit gekregen
ik zet zelf de voor vork kroon wel een in de bank schroef en maak een spanbandje aan het stuur vast die zet ik op spanning
dan ga ik heen een weer met het stuur en ze heb ik mijn vaste stuur eruit gekregen
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
- Locatie: Den Bosch
Re: 1953 of 55 phoenix no 185359
Mooi project Martien!
Opmerkelijk dat het frame zo goed is en de spatborden zo roestig. Zou Phoenix die gelakt en wel elders ingekocht hebben? En het frame volgens hun eigen ROTOR lakproces?
Fietsdelen in bankschroeven zou ik een beetje mee uitkijken. Ijzer op ijzer laat schade achter en de bankschroef wint altijd.
In de zwaarste gevallen zet ik de fiets op de kop, zonder voorwiel. Daarna ga ik op het stuur staan en zet ik een balk tussen de vorkpoten, tegen de kroon aan anders gaat de boel stuk. En dan kun je echt veel kracht zetten om de boel te verdraaien. Met 2 man gaat beter. Succes!
Opmerkelijk dat het frame zo goed is en de spatborden zo roestig. Zou Phoenix die gelakt en wel elders ingekocht hebben? En het frame volgens hun eigen ROTOR lakproces?
Fietsdelen in bankschroeven zou ik een beetje mee uitkijken. Ijzer op ijzer laat schade achter en de bankschroef wint altijd.
In de zwaarste gevallen zet ik de fiets op de kop, zonder voorwiel. Daarna ga ik op het stuur staan en zet ik een balk tussen de vorkpoten, tegen de kroon aan anders gaat de boel stuk. En dan kun je echt veel kracht zetten om de boel te verdraaien. Met 2 man gaat beter. Succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: 1953 of 55 phoenix no 185359
Ik neem aan dat je er zeker van bent dat de expander onder uit het stuur is.
Je moet zien dat je de vork binnenbalhoofdbuis goed heet maakt
maar hoe kom je erbij als hij nog in het frame zit.
Draai de boven balhoofd delen van de vork dan kan de vork een heel stuk onder uit het frame zakken.
verwijder zoveel mogelijk vet uit het balhoofd anders krijg je met branden een stinkzooi.
zet de vorkkroon tussen aluminium plaatjes (voor het beschadigen) in de bankschroef goed vast met de balhoofdbuis omhoog gericht.( de warmte gaat omhoog )
stook het vrijgekomen deel van de balhoofdbuis vanaf de onderkant met een goede gasbrander heet . en dan het stuur met kleine stukjes krachtig heen en weer draaien. Ga daar voor gerust op de werkbank staan dan sta je er boven en kan je meer kracht zetten.
iemand zal ook het frame omhoog moeten houden dus je moet wel met twee personen zijn.
Ik heb al heel wat sturen op deze manier los gekregen. sukses
Theodorus
Je moet zien dat je de vork binnenbalhoofdbuis goed heet maakt
maar hoe kom je erbij als hij nog in het frame zit.
Draai de boven balhoofd delen van de vork dan kan de vork een heel stuk onder uit het frame zakken.
verwijder zoveel mogelijk vet uit het balhoofd anders krijg je met branden een stinkzooi.
zet de vorkkroon tussen aluminium plaatjes (voor het beschadigen) in de bankschroef goed vast met de balhoofdbuis omhoog gericht.( de warmte gaat omhoog )
stook het vrijgekomen deel van de balhoofdbuis vanaf de onderkant met een goede gasbrander heet . en dan het stuur met kleine stukjes krachtig heen en weer draaien. Ga daar voor gerust op de werkbank staan dan sta je er boven en kan je meer kracht zetten.
iemand zal ook het frame omhoog moeten houden dus je moet wel met twee personen zijn.
Ik heb al heel wat sturen op deze manier los gekregen. sukses
Theodorus
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
- Locatie: Den Bosch
Re: 1953 of 55 phoenix no 185359
Zaterdag nieuwe poging . Ik laat weten wat werkte. Dank voor de input vast
heb iets met engels spul
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
- Locatie: Den Bosch
Re: 1953 of 55 phoenix no 185359
weet iemand of de spanbout van een modern lepper zadel ook te gebruiken is. mij lijkt het wel, maar gezien de prijs + verzendkosten graag de mening van de prof's hier. Overigens is de fiets nog een lange weg. alles zit muur en muur vast. Geduld en kruipolie is het enige wat helpt vrees ik.
Inmiddels het zadel maar als afleiding in het vet gezet. Wel leuk want is originele phoenix zadel.
Inmiddels het zadel maar als afleiding in het vet gezet. Wel leuk want is originele phoenix zadel.
heb iets met engels spul
Re: 1953 of 55 phoenix no 185359
Leuk zadel!
Transport versie maar met enkele strop.
De moderne lepper bout heeft ander schroefdraad en past naar mijn weten niet.
Verder een leuke fiets, het frame zou ik in originele lak laten en deze spatborden opnieuw spuiten, of matchende spatborden zoeken.
En met fietsen in deze staat is zeer veel geduld nodig. Ik ben momenteel met een Germaan transportfiets bezig die er nog iets erger uitziet en deze staat al twee weken in de kruipolie voordat ik er maar aan denk een boutje los te halen
vr groeten Sven
Transport versie maar met enkele strop.
De moderne lepper bout heeft ander schroefdraad en past naar mijn weten niet.
Verder een leuke fiets, het frame zou ik in originele lak laten en deze spatborden opnieuw spuiten, of matchende spatborden zoeken.
En met fietsen in deze staat is zeer veel geduld nodig. Ik ben momenteel met een Germaan transportfiets bezig die er nog iets erger uitziet en deze staat al twee weken in de kruipolie voordat ik er maar aan denk een boutje los te halen
vr groeten Sven