Gazelle herenfiets uit 1953

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door Maarten Waarlé »

Kijk, dat is het betere werk.
Inderdaad veel leuker dan poetsen..

Het voorspatbord is overigens het niet originele van de twee.
Er hoort ook zo`n klavervormig plaatje op te zitten waar het spatbord mee aan de vork vast zit.

Groeten,
Maarten
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door vincentariens »

Dankje! Help me even; klavervormig plaatje?

Ik ga ff zoeken tussen de andere spatborden, misschien heb ik er nog 1. De spatbordstangetjes zijn sowieso niet origineel.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door Gerrit »

Goed bezig. De waarde van een oude fiets zit hem niet alleen in de financiële maar ook in de emotie die het oproept. En het is leuk om iets wat zo verwaarloosd is weer bruikbaar te maken.
Ik heb hier nog een spatbordset liggen uit 1955 ongeveer, en die zijn nog heel redelijk met de biezen nog goed zichtbaar, en niet doorgeroest , en er zitten zelfs nog spatbordbeentjes aan..Ook heb ik nog crankstellen maar ik weet ff niet zeker of deze van een afwijkende maat zijn ( trapasdiameter en lengte, want damesfiets ) Dat mag weg tegen een heel zacht prijsje, maar is alleen lastig te versturen.
En misschien heb ik zelfs nog een torpedonaaf uit dezelfde periode, ook uit een Gazelle afkomstig.
Succes en ik hoor wel of je iets van het door mij aangebodene kan gebruiken.
PS: dit is het klavervormige dingetje wat ze bedoelen.
Afbeelding
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door vincentariens »

Dank voor jullie enthousiaste reacties, dat geeft weer meer zin om verder te gaan!

Weer wat geleerd want nu herken ik dat plaatje. Ik ben vanochtend voor het werk nog even snel de schuur in gedoken want ik dacht dat ik nog zoiets had liggen. Zie de foto. Ik vermoed wel dat dit spatbord een stukje nieuwer is. (Zie foto hieronder)

Gerrit,

Dank voor het aanbod, dat waardeer ik oprecht! Ik wil de spatborden proberen te gebruiken om alles wat dan nog origineel is te behouden.

De naaf zou ik echter wel heel leuk vinden dus dat hoor ik graag. Wat betreft onderdelen moet ik nog iets verzinnen voor:

Oude lakdoek jasbeschermers (liefst gebruikte)
Lakdoek kettingkast (eerst kijken of de oude nog te redden is, denk het niet)
Stangetjes spatborden (deze zijn te nieuw)
Koplamp en dynamo (ik dacht aan Philips)
Naven/wielen
Bijlagen
415246D1-3B4B-425A-BD41-5BA5AE596C19.jpeg
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door Gerrit »

Soms zit ik met mijn hoofd nog in het verleden, en dan denk je wat te hebben wat intussen al gebruikt is, want de Torpedonaaf is al een tijdje geleden onder een andere fiets gemonteerd ( was ik vergeten) en de naaf die ik nog dacht te hebben is een Sturmey Archer, wel met olievuldopje maar toch veel jonger. Het voorspatbord wat ik nog heb ziet er hetzelfde uit als op je foto, met de iets modernere puntlasverbindingen. Blijkbaar is net in die periode eea veranderd. Wel zal ik de cranks straks op de foto zetten en die kan ik wel opsturen als je er wat aan hebt en ze wilt hebben. En dan meet ik meteen eea even op zoals de lengte,trapasdiameter, en het aantal tanden op de tandwielen.
Je hoort nog van me.
Gr Gerrit.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door vincentariens »

Haha geeft niks! Hoor graag, alle hulp/onderdelen is welkom :) Heb je de trapas er toevallig ook nog bij?

Ik las in een ander bericht dat het chrome neusje op het spatbord ergens halverwege de jaren '50 kwam en dit is een 1952 fiets. Klopt dus samen met de lasverbindingen niet helemaal maar goed genoeg wat mij betreft!
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door vincentariens »

Vanavond een paar keer rustig adem gehaald en aan de verlichting door het achterspatbord begonnen. Draadje is ooit afgebroken en het omgevouwen randje in het spatbord zat helemaal vol troep. Na veel geduld en een paar meter ijzerdraad ben ik er weer doorheen :-)

Twee vragen:

1. De draad komt uit het spatbord en dan door een gat onder het achterlicht en wordt dan bovenop het achterlicht gemonteerd. Is dat hoe het hoort?

2. Hoe loopt de draad vanaf het achterspatbord naar de dynamo? Kan me niet voorstellen dat hij origineel aan het frame getapet zat 😁

Plaatje:
Bijlagen
A5C071B4-5059-426E-8416-1F851366F2A1.jpeg
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door Gerrit »

Afbeelding

Ik heb dit cranckstel nog liggen maar deze zijn beduidend korter, waarschijnlijk van een damesmodel.Ik had geen meetgereedschap bij de hand dus weet de maten even niet .
Hier heb je dus weinig aan helaas.
De draad voor het achterlicht loopt bij de mijne niet via het spatbord maar door de achtervork .
Gr Gerrit.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door vincentariens »

Ok! Wel bedankt voor het uitzoeken en reageren :-)

Iemand anders kan vast zijn licht laten schijnen over hoe het draadje wel moet lopen!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou.. het draadje loopt vanuit het spatbord direct door een buisje rond onder de trapas door en dan naar boven met twee sierlijke beugeltjes
met messing schroefjes. Heel misschien heb ik nog zo iets liggen.
Over de trapas. Gazelle heeft in die periode assen van 16 mm dus geen 5/8 inch wat gebruikelijk is.
De cranks hebben dus op een niet-Gazelle as nog al wat ruimte.
De versleten as die je toonde is van ATOM. Een vervangings as.
OP Gazelle assen (en andere lager onderdelen) staat een maand en jaar getal bijvoorbeeld 4 en 6 Dat zou dan april 1936, 1946 of 1956 kunnen zijn afhankelijk van de periode waar de fiets uit stamt.
Dan heb je nog een grotere trapas met 5/16 e kogels uit de duurdere modellen en een kleinere met 1/4 e kogels.
Daarnaast bestond er een Thomson type trapas (inslag cups e schroefdraad op de as) en die heeft een as-maat van 17 mm en ook weer dikke 5/16e kogels.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie