Barre tocht naar de Waag in Deventer

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door Michiel Röben »

Hallo liefhebbers van de oude fiets,

We zijn vrijdag door de sneeuwstorm heen de barre tocht naar Deventer begonnen. Deze stond al even in de agenda en met 4wielaandrijving vond ik het wat kinderachtig om de rit af te zeggen vanwege 10 cm sneeuw. Dat moest de xc70 wel aankunnen.
Omdat de Volvo de laatste tijd niet zoveel gebruikt werd toch maar even de vloeistoffen nagekeken en dat was maar goed ook. Omdat het niveau inmiddels op het minimumpijl was gekomen na 12000 km en 1/2 liter olie erbij gedaan. Het gekke was dat het oliesignaal lampje al begint te branden bij een 1/2 liter te weinig terwijl er nog meer dan genoeg inzit. Afijn,
de rit ging voorspoedig ondank het aantal idioten die je met 100 voorbijschieten. Ik heb hele stukken 70, 80 maar zeker niet harder gereden.

We hebben een productieve dag gehad met alleen Deventer. Pepijn was pas om 9.15 bij mij, had zich verslapen. Ik had hem om 7.30 uur een bericht gestuurd of het allemaal zou lukken om 8 uur. Later in de auto vertelde hij dat ie door 7 wekkers heen slaapt, zelfs door het alarm.
Ik heb er verder niet over gezeurd. Hij doet ook goed zijn werk...

Wat hebben we gefotografeerd? Een duplet/tandem safety? van Burgers, de vouwfiets, een hoge bi maar met zadelveer van Hillman, Herbert and Cooper.
Een Burgers hoge bi met een vraagteken. De Burgers Velocipede met voorspatbord, de Burgers damesfiets uit 1904? en een Burgers acatene met houten spatborden model 1900(3?)
Al met al weer 220 foto's met wat highlights. Daarna was er geen fut meer om eerst nog 1.15 uur naar Heerenveen te rijden daar te fotograferen en dan weer de sneeuw in te rijden. De sneeuw viel overigens mee. In Deventer was het al weer rustig en er lag wel sneeuw. Maar in Utrecht sneeuwde het meer. Afijn de fut was er uit en we zijn maar na afmelden bij Batavus terug gegaan naar Utrecht. En ja , ik heb de foto's al op de computer.
Met kaspar vandaag de foto's bekeken en we werden er weer helemaal blij van.
Onaangeroerde pareltjes uit een depot is toch wat anders als gerestaureerde lotgenoten, hoewel ze allemaal dankbaar model mochten staan.

Nu nog een keer naar Heerenveen waar we ook weer wat leuke fietsen zullen vereeuwigen.

Groeten,
Michiel

Vriendelijke groet,

Michiel Röben ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Wat een verhaal weer joh.
Ik reageer even heel kort: die hoge bi heeft niets te maken met Burgers, het is een volbloed HHC, zoals ook duidelijk blijkt uit de serienummers. Het naamplaatje van de schenker, Tj. Wynoldy Daniels, geeft wel een leuk Nederlands verhaal aan de fiets.
Vreemd dat het museum hem nog steeds presenteert als Burgers.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten, Ja we hadden al een vermoeden maar het museum wist het niet precies. De zadelveer verraadde al een HHC Maar ik dacht even misschien een zadelveer vervangen? De twijfel was al groot. Ik neem de foto's nog even door met Mara deze week.

De driewiel safety werd ook als Burgers bestempeld maar ook daar zal ik even navraag doen.

Volgens mij was de Velocipede van Burgers te zien in de foto van Immer Weiter aan de linkerzijde van het beeld. Dit moeten we ook even uitzoeken. Gelukkig een kopie van de foto gevonden bij ons vorige bezoek aan de Waag. een vroege reproductie van de jaren 20 volgens mij waar de originele foto met al zijn scheuren op te zien is. Ik denk dat we die pagina groot gaan afbeelden.
Deze is op 1200 dpi gescand dus die kan ik voldoende uitvergroten om wat meer detaillering te ontdekken.

Ja, het was een leuke dag met enkele spannende momenten. Best wel leuk zo'n "avontuurtje", de sneeuw dan hoor...

groeten Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door maartenB »

Weet je trouwens dat die bekende gravure van Immer Weiter bij de start aan de Waag, waar we laatst een fotografische remake van hebben gemaakt, helemaal niet uit Deventer stamt.
Het is een Amerikaanse gravure die iemand (Hogenkamp?) waarschijnlijk 'geleend' heeft om de sfeer uit die tijd te illustreren.
Kijk, hieronder staat hij in de originele vorm.
Het zijn allemaal misverstanden, ik zou het jammer vinden als die fouten in je boek komen.
club_race not Immer Weiter.jpg
club_race not Immer Weiter.jpg (215.29 KiB) 4912 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Ik heb het over een foto die gemaakt is tijdens een bijeenkomst met Velocipedes, in feite was Immer Weiter ons daarmee voor als het om het rijden op oude fietsen gaat, wees niet bevreesd ons boek zal foutloos de eindstreep halen. De geschiedenis van deze foto is reeds bekend. We keren echt alles om en om. Bovendien halen we nooit één bron aan maar benaderen het onderwerp van meerdere kanten maw. Een driedimensionale benadering van het onderwerp.
Daarna zal een commissie van meelezers nog eens ons werk door akkeren.
Kaspar is als controler de uitgelezen persoon om zaken boven water te halen...
Het komt prima voor elkaar en nog spannend om te lezen ook!

groeten Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door maartenB »

Nou ik ben heel benieuwd, het artikel van Kaspar in de Boneshaker was in elk geval geweldig (en roept ook discussie op), dus als jullie boek zo wordt geschreven ... super!

Ik ben benieuwd hoor.

Over die prent: ik weet wel welke foto je bedoeld, maar misschien wilde je deze gravure ook in je boek gebruiken.

groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Barre tocht naar de Waag in Deventer

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Ja, Kaspar is goed op dreef. Ik ben ook heel benieuwd naar de bijdrage van Hans Buiter over de geschiedenis van de ANWB en het archief aldaar wat nog steeds niet ontsloten is zelfs niet door de 2 fanatiekste ANWB leden Kaspar en ik...

We hebben ook de emancipatie van de vrouw als thema opgenomen (op de fiets dan wel...). En het bijzondere gebruik zal ook een mooie plaats krijgen.

Verder dan natuurlijk het ontstaan van de rijwiel industrie en de ondernemers uit de late 19e eeuw die het fietsen voor ons mogelijk hebben gemaakt.

We hebben 2 tijdslijnen die naast elkaar lopen door het boek. De gebruikers en de opkomende fietsindustrie. Dit maakt het voor ons mogelijk te kijken waar we de artikelen onderbrengen. Dit systeem werkt prima en houd ons een beetje in toom. We wijken hier niet van af.

Door deze duidelijke structuur zal het boek prettig lezen en liggen niet alle spreads met foto's bij elkaar. Dus volgens de tijdslijn een verhaal en dan de fietsen uit die periode. mooi bij elkaar.

Wat betreft illustraties/afbeeldingen proberen we zo veel mogelijk met onbekend/uniek materiaal te komen. Juist een beetje om weg te blijven van alles wat er al geschreven is. Dat geeft dan onze visie weer van wat er in die ruwweg 60 jaar gebeurd is. Uiteraard zullen we ook al mooi gepubliceerde illustraties en foto's gebruiken maar dan volgens onze visie dus mooie grote platen en inspirerende teksten.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie