1953 of 55 phoenix no 185359

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: 1953 of 55 phoenix no 185359

Bericht door rowejon »

Hi Martien,
Leuke fiets! Mijn ervaring is dat je krijg zo 'n zadel niet weer in een goede vorm met vet & opspannen. Ik heb het geprobeerd & de leer scheurt
bij de nieten in de punt. Bij een andere Gruno Adek zadel heb ik eerst de leer in heet water gewekt & daarna laten drogen met gewichten boven op om de vorm terug te krijgen. Daarna leervet, leervet & nog meer leervet. Als de zadel frame erg verroest is kan je overwegen om de leren dek op een andere frame te monteren. Veel eigen merk zadels zijn door Lepper gemakt & hebben hetzelfde frame.
Succes
Jon
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 1953 of 55 phoenix no 185359

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wees voorzichtig met leervet. Als je er teveel van aanbrengt, dan gaat je zadel uitrekken tot je hem niet meer kunt opspannen. Je moet altijd maar net genoeg leervet aanbrengen dat het kan buigen zonder barsten, maar ook niet meer dan dat. Om het zadel in vorm te brengen moet je hem in warm water (maar niet zo heet dat je je handen er aan kunt bezeren), weken, en dan in vorm brengen, en op laten drogen zonder opspannen. Wees voorzichtig wat je tegen het leer aan drukt om hem tijdens het drogen in vorm te houden, want het kan afdrukken geven in het leer die permanent zijn (net als het logo).

Het valt me ook op dat het Roelewiel rek verkeerd om erop zat. Die moet dus omgekeerd zodat het logo niet op zijn kop zit.

De ketting zou ik niet redden. Die is eigenlijk altijd zowiezo al veel te ver versleten. Het is beter er een nieuwe op te leggen, zoals een Gamma Tsubaki 415. Die kun je hier vrij voordelig vinden: https://www.bike-design.com/nl-be/catal ... etting=415

Als je bij de voornaaf komt, vrij waarschijnlijk zijn de conussen zwaar versleten. Als dat gewoon simpele conussen zonder integrale stofcap, dan kun je ze vervangen door deze: https://www.internet-bikes.com/165322-b ... 5s-zilver/

Verder voorzichtig zijn met alle onderdelen. Vele onderdelen zijn haast onvervangbaar, met name de trapas, crankstel bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 1953 of 55 phoenix no 185359

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

maartenB schreef: 30 jun 2019, 21.55 Mooi project Martien!
Opmerkelijk dat het frame zo goed is en de spatborden zo roestig. Zou Phoenix die gelakt en wel elders ingekocht hebben? En het frame volgens hun eigen ROTOR lakproces?
Het rek en kettingscherm komen zowiezo van Roelewiel. Die hebben slechts een laag zwarte lak, dus verder geen antiroest primers eronder, en roesten daardoor ook veel sneller. Bij spatborden zie je dat ook regelmatig. Dus het is niet zo gek dat het frame er veel beter aan toe is. Dat zie je wel vaker.
martienvdb
Berichten: 56
Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
Locatie: Den Bosch

Re: 1953 of 55 phoenix no 185359

Bericht door martienvdb »

Dank voor je links. Ik probeer idd zo veel mogelijk heel te houden. Zadel ziet er erger uit dan het echt is. Rest is wel erg ver heen qua roest.
heb iets met engels spul
martienvdb
Berichten: 56
Lid geworden op: 2 nov 2016, 17.24
Locatie: Den Bosch

Re: 1953 of 55 phoenix no 185359

Bericht door martienvdb »

Yesss. Vandaag het stuur los gekregen zonder noemenswaardige schade EN de trapas. Geluksmomenten. Trapas is zeer mooi nog dus ik ben web gelukkig mens vandaag. Kogels 5/16 zitten er in en die lijken ook best ok. Conussen ook nauwelijks tekenen van slijtage. 😀
Foto’s volgen vanzelf
heb iets met engels spul
Plaats reactie