revisie f&s torpedo achteras 1941

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Rusky80 »

Ik heb gister mijn achteras uitelkaar gehaald aangezien deze totaal niet goed draaide.
Nu heb ik hem goed gereinigd en kogellagers nieuw ingevet. Alleen toe zag ik wel dat de cups
waarin deze draaide niet goed / recht meer waren.
Toch maar inelkaar gezet, want wat moet je anders ...
Hij loopt wel beter maar nog niet echt lekker. Ben bang dat toch die cups vervangen moeten worden.
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden?
is een f&s torpedo achteras vrijloop met rem uit 1941.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hmm, de cups zijn gewoon integraal met de naafhuls en drijfkop?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Fotomaan »

Ja, die begrijp ik ook niet zo goed. Een Torpedo van F&S heeft kogelbanen in het naafhuis geïntegreerd. Er is een koon op de as waar de drijfkop op draait, een koon aan de binnenkant van de drijfkop en een koon waar de remhevel ingeschoven zit.
Wat is er precies versleten bij jou naaf?
En hoe is het met de kogels? De maat is 1/4" en ze kunnen uit de kogelkooi gedrukt worden om eventueel te vervangen.
Ik heb overigens alle onderdelen van dergelijke naven dus als je wat tekort komt moet je dat maar even laten weten.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Rusky80 »

Afbeelding

ik zal vanavond of morgen de as weer uit elkaar halen en dan foto maken wat mij het probleem lijkt.
Maar op plaatje is bij mij nr. 39 niet meer helemaal mooi rond. Dit noemen ze dus de stofkap ..
Plaatje is niet het goede, aangezien ik geen versnellingen heb.

http://www.scheunenfun.de/images/naben_ ... g-1938.pdf
Zit nu ook bovenstaand te bekijken. maar daar lijkt het dat de kogellagers in een ring zitten. en dat lijkt bij mij niet te
zijn. Of de stofkap is weg en die ring is beschadigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik vermoed dat het gaat om onderdeel 89 in de pdf? Dus de stofkap die tussen het tandwiel en de drijfkop (88) zit?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Fotomaan »

Als zo'n stofkap niet al te erg vervormd is dan kan het nog wel in vorm gebracht worden.
Als dat niet meer kan moet het tandwiel er af. De geschroefde tandwielen vragen wel een specifieke manier om gedemonteerd te worden.
En in de handel verkrijgbare kettingzweep voldoet beslist niet. Je hebt een stevige bankschroef, een metalen pijp van vijf en zeventig centimeter lengte en een binnenmaat waar een ketting doorheen kan, een oude fietsketting en een stevige pen die door de ketting gestoken kan worden nodig.
De drijfkop moet ontdaan worden van de kooi waar de walsjes in liggen en van de borgring op het tandwiel. Die borgring heeft linkse draad. De drijfkop moet dan met de ribben in de bankschroef geklemd worden. Dat klemmen hoeft/mag niet te strak. Als de drijfkop niet meer kan draaien is het goed. De ketting moet dan om het tandwiel heen geslagen worden. Het lange eind van de ketting moet dan door de pijp en door de ketting moet dan de pen gestoken worden zodat de ketting niet terug de pijp in kan als je tegen de klok in, het tandwiel heeft rechtse draad, kracht gaat zetten.
Als het tandwiel verwijderd is kan er een nieuwe stofkap overheen gestoken worden en kan alles in omgekeerde richting weer gemonteerd worden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou de drijfkop nooit zo in een bankschroef zetten (of wel ander onderdeel van een naaf dan ook). Het risico is te groot dat je het sloopt. Je hoort normaal een drijfkophouder te gebruiken. Maar die zijn moeilijk te vinden. Als alternatief kun je aluminium hoekprofielen gebruiken bijvoorbeeld tussen de drijfkop en de banksschroef, zodat de drijfkop niet direct tegen het geharde staal van de bankschroef komt. Zo'n tandwiel loshalen en terugzetten is een hele klus, wat meerdere specialistische gereedschappen (drijfkophouder, kettingzweep, torpedo sleutel en sleutel voor de borgring) vergt, dus dat is niet iets wat je zomaar even doet. P.s. ik gebruik zelf in plaats van een kettingzweep een stalen staaf met bouten erdoor die precies tussen de tanden van de tandwielen vallen, met extra ringen om het tandwiel tussen te klemmen. Dit vind ik een stuk prettiger werken. Zie:

Afbeelding

Belangrijk daarbij is dat je voldoende ringen tussen het tandwiel en de staaf plaatst, zodat je de drijkop niet tegen de staaf aan drukt. Dan sloop je de stofring die daar zit.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Fotomaan »

Ik zet zo'n drijfkop altijd met de ribben in de klauwen van mijn bankschroef. Die moet je natuurlijk niet te strak aandraaien.
Er zijn er al heel wat van tandwielen verlost zonder dat er ooit iets mis is gegaan.
Een buis van vijf en zeventig centimeter tot een meter maakt het moment zo groot dat je veel controle houdt omdat je niet veel kracht hoeft te zetten. Dat maakt dat je alles heel goed in balans kunt houden waardoor je heel precies kunt werken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Rusky80 »

Afbeelding
heb eindelijk weer de as even open gehaald. misschien nu duidelijk wat er aan de hand is.
zou deze weer recht gemaakt kunnen worden? of moet ik op zoek naar een andere?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: revisie f&s torpedo achteras 1941

Bericht door Fotomaan »

De binnenste metalen ring die de viltring op zijn plaats houdt is meteen een kogelkooi. Als je de kogelkooi vervormt kan het zijn dat de kogels er uit vallen als de koon ze niet op hun plaats houdt.
De vervorming van de binnenste ring heeft, zolang de kogels vrij in de kogelbaan rond kunnen gaan geen enkele invloed op het functioneren van de naaf dus je hoeft niet op zoek naar een anderen.
Je kunt controleren of de kogels nog makkelijk rond gaan in de kogelbaan. Als dat niet het geval is dan kan je met een schroevendraaier of iets wat daar op lijkt de ring zo vormen dat de kogels weer vrij rond kunnen gaan.
Om te voorkomen dat ze er tijdens de montage uitvallen kun je er wat meer kogellagervet in doen om ze op hun plaats te houden.
Nooit vet op de walsjes van de drijfkop smeren want dan bestaat de kans dat je 'door gaat trappen'.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie