Balhoofdplaatje herkenning

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Henk13
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2019, 11.26

Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door Henk13 »

Schiet er bij iemand iets te binnen bij het zien van deze contouren die ik uit de roestsporen heb weten na te gaan. Het betreft een balhoofdplaatje dat vermoedelijk geplakt was ipv kleine nagels. Het frame is van Nederlandsch Fabrikaat. Fiets is van rond 1900 volgens fietsmuseum.

Foto ligt op zn zij. De linkerkant is de bovenzijde.
Bijlagen
1548764804789728811168.jpg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door maartenB »

Ik vermoed dat dat niet gaat lukken zo. Hier past zo'n beetje alles op.

Waarom schrijf je nu overigens dat de fiets uit 1900 komt? Het gaat toch om die jaren 30 transportfiets? Of is dit een andere?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Henk13
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2019, 11.26

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door Henk13 »

Ja daar was ik al bang voor. Lijkt idd op elkaar.

Het betreft de zelfde fiets..had foto's doorgestuurd naar div fietsmusea...men vertelde dat de fiets van voor de oorlog is...de 1e wereldoorlog..Dus hij zweeft tussen 1890 en 1915.

Heb werkelijk geen id wat ik hier heb staan...fiets er wel dagelijks op...hoge funfactor.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door wimjansen »

DCR gaat nooit verloren....
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door de rode »

Henk13 schreef: 29 jan 2019, 20.58 Ja daar was ik al bang voor. Lijkt idd op elkaar.

Het betreft de zelfde fiets..had foto's doorgestuurd naar div fietsmusea...men vertelde dat de fiets van voor de oorlog is...de 1e wereldoorlog..Dus hij zweeft tussen 1890 en 1915.

Heb werkelijk geen id wat ik hier heb staan...fiets er wel dagelijks op...hoge funfactor.
ik durf te zeggen dat dat onzin is ; jaren 30 lijkt me een eerlijke datering ;[ de verhalen worden veelal -ook op mp- smeuiger gemaakt als de waarheid, mensen smullen van onzinverhalen ]en ik heb bij een je andere post een link naar een balhoofdplaatje gestuurd van Vaderland van Bax uit Arnhem waar de twee vaandels met knoppen en kroon erboven op staan
, ik vermoed dat dit een Vaderland transportfiets is
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Er zijn uberhaupt geen overgebleven transportfietsen bekend van voor 1925. Dus een datering van voor 1925 klopt niet, of je hebt wel heel iets bijzonders in handen. Maar de fiets die je hebt is zeker niet zo oud. Hij heeft geen kenmerken van fietsen van voor de jaren '30.

Het identificeren van transportfietsen is helaas vaak onmogelijk. Zo'n beetje iedere fietsenmaker bouwde vroeger transportfietsen, dus er zijn duizenden merken. Identificeren is meestal alleen mogelijk als je of het direct kunt lezen, of het is een dusdanig bekend merk met eigenschappen die heel specifiek zijn voor dat merk. Minstens de helft van alle transportfietsen blijft helaas anoniem. Het feit dat je een ruwe vorm van een balhoofdplaatje hebt helpt iets, maar alleen al een tweede voorbeeld van hetzelfde merk vinden kan best pittig zijn. Zeker aangezien ook nog vele merken dezelfde vorm van een balhoofdplaatje gebruikte, maar met een ander merk erop afgebeeld. Om het nog moeilijker te maken veranderde merken hun vorm en stijl van balhoofdplaatje ook regelmatig. Maar speuren is natuurlijk wel leuk, alleen al om iets te vinden wat er op lijkt. Er zijn wat sites met overzichten van balhoofdplaatjes, zoals bijvoorbeeld deze: https://balhoofdplaatje.jimdo.com
Henk13
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2019, 11.26

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door Henk13 »

Bedankt allen voor jullie reacties. Zal de sites eens bekijken. Zal binnenkort een nieuwe foto posten...de doos met extra's voor de fiets is nog niet gemonteerd, muv de carbidlamp. Zitten nog spullen in die gemonteerd kunnen worden.
kaalstaal
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 apr 2019, 07.18

Re: Balhoofdplaatje herkenning

Bericht door kaalstaal »

Nederlandsch DCR Fabrikaat
Plaats reactie