Spatborden Transportfiets

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Spatborden Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo beste mensen,

Zoals jullie van mij weten ben ik een oude transportfiets aan het restaureren en heb al het een en ander gevraagd, maar nu heb ik weer even een vraag.
Met het ontdoen van de verf van de spatborden zag ik tot mijn verbazing dat deze van koper zijn, is dit normaal of is dat altijd
zo bij die oudere fietsen?

Grt
Henk
Spatbord
Spatbord
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Beste Henk, dit is heel zeldzaam! Nu maak je me heel benieuwd naar de rest van de fiets. Ik ken maar twee andere transportfietsen met koperen spatborden. Een ander is de Göricke van Charles. En dat is het oudst bewaarde exemplaar van een Nederlands type transportfiets (samen met de Eysink van Sjoerd). De spatborden daarvan zijn ongeverfd (maar inmiddels wel helemaal donker geoxideerd)
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Ok Jeroen,

Weer bedankt voor jou reageren, ik vind het zelf ook heel bizonder nu vraag ik mij af of ik se weer zwart moet gaan maken??

Grt
Henk
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Da's grappig! Ik was in de veronderstelling dat ik de enige was met een fiets met dergelijke spatborden.
Het verhaal wil dat dergelijke spatborden werden gebruikt door slagers die wel eens met pekelvlees aan het sjouwen waren. Dat wilde dan wel eens door de mand heen lekken. De spatborden waren het eerste waar het natte zout dan terecht kwam en om de corrosie enigszins binnen de perken te houden werden deze spatborden gebruikt.
Op de onderste foto waar de link naar verwijst is duidelijk te zien dat ik ook aan het poetsen ben geweest. Dat was met Scotch Brite. De plek is inmiddels bijna niet meer te zien omdat het koper weer geoxideerd is.

https://www.transportfiets.net/2013/04/ ... n-charles/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Scholten#1963&04 schreef: 7 feb 2020, 19.10 Ok Jeroen,

Weer bedankt voor jou reageren, ik vind het zelf ook heel bizonder nu vraag ik mij af of ik se weer zwart moet gaan maken??

Grt
Henk
Zat er verf op, of alleen oxide? Als het oxide is, zou ik het zo laten, en het blanke stuk weer zwart oxideren. Dat kan met zwavellever. Als ze overgeverfd zijn, zou ik dat persoonlijk strippen met afbijt. Maar in ieder geval niet schuren.
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Er zit verf op en wel eest een lag rode onderlaag, dan weer een zwarte laag en en nog een met kwart aan gebrachte zwarte laag verf of zo iets.

Grt
Henk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou dat verwijderen met afbijt. Waarschijnlijk is dit er later overheen gekomen. Koperen spatborden hoeven niet geverfd, die roesten namelijk niet (en dat treft, want je gaf eerder al aan niet van roest te houden :) ). P.s. let ook op merkjes op de conussen, assen en de naven. Naven ook het liefst alleen met afbijt behandelen, geen staalborstel op de boormachine of haakse slijper, dan slijp je al het nikkel eraf. Waarschijnlijk zijn dit best zeldzame naven die erin zitten. Ik begin te vermoeden dat de datering tot jaren '20 correct kan zijn. Van voor 1930 zijn er maar een klein aantal transportfietsen over. Daarvan zijn er maar een paar met nog de originele naven (waarvan mijn fiets er een van is). Dus als je de fiets echt jaren '20 blijkt te zijn met de originel naven, dan heb je iets heel zeldzaams in handen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spatborden Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. hier is nog een derde transportfiets met koperen spatborden. Hierover weet ik verder niets, behalve dat er veel aan versleuteld is aan de foto te zien. Hij werd een keer op marktplaats aangeboden.
koperen_spatborden.jpg
koperen_spatborden.jpg (8.7 KiB) 4877 keer bekeken
Plaats reactie