Oude Transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Beste Peter en Jeroen,

Bedankt voor jullie berichten, ja zo kom word je weer een hoop wijzer allen weet ik dan nog niet wat voor merk
het kan zijn. Ik zal ook even kaal halen wat Perter liet zien op de foto en kijken wat ik daarvteken kom.

En Jeroen, wat de doortrapnaaf betreft? ik heb net een nieuwe bij Toon besteld omdat ik de fiet toch wat mooier wil
maken en dat is dan ook weer een doortrapnaaf omdat dat bij de fiets hoort 😊 en verder ben ik het wel gewend
omdat ik ook een Hogebi heb en dat is ook een doortrapper.
En wat de fotoo,s betreft ?? ik weet ook niet waarom ze op de kop werend afgebeeld dat ga ik even uitvinden.

Voor zo ver weer bedankt.

Grt Henk Scholten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou persoonlijk de naaf zeker niet vervangen. Als dat nog de originele is waarmee hij zo'n 80 jaar geleden uit de fabriek kwam is het zonde om die te vervangen. Zo veel mogelijk origineel houden wat origineel is. Mooier maken naar mijn mening zou alle onderdelen de vernikkeld zijn weer van verf ontdoen, zoals het balhoofd, crankstel, naven. Dat betekent wel dat je er niet mee door de pekel kunt rijden zonder dat het bruin wordt, maar het is maar net waar je de fiets voor wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Ok Jeroen, bedank weer voor jou reactie . Zelf vind ik de naven en spaken voei lelijk omdat se zijn overgespoten/ geverfd
met een zilververf waar nu de roest weer door komt, en roest en Henk Scholten passen niet zo bijelkaar😀
Wel is het zo dat de nieuwe naven wel uit het jaar 1930 komen maar alleen nog in nieuwstaat. Zo zou ik de fiet ook graag weer van een nieuwe laag verf voorzien.

Grt Henk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Scholten#1963&04 schreef: 29 jan 2020, 18.52 Ok Jeroen, bedank weer voor jou reactie . Zelf vind ik de naven en spaken voei lelijk omdat se zijn overgespoten/ geverfd
met een zilververf
Daar helpt verfafbijt goed bij, voor de naven in ieder geval. De spaken zou ik in dat geval zeker vervangen, maar het liefst door gebruikte exemplaren, zodat het niet te nieuw wordt.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. ik heb je fiets rechtop gezet, zo kon ik hem ook wat beter bekijken :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. staat er op de binnenkant van het kettingwiel misschien nog een teken? Het zou een Williams kunnen zijn. In dat geval is er een jaartal aan te koppelen: https://www.transportfiets.net/2009/10/ ... onderdeel/
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo Jeroen,

Mis hien lukt het zo met de fotoo,s van de naven ander weet ik het ook niet meer de andere fotoo,s waren ook gelukt😊

Grt
Henk
Bijlagen
IMG_3490.JPG
IMG_3489.JPG
IMG_3488.JPG
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ja, zo zie ik de foto's wel. Dit is de voornaaf zo te zien. Het model lijkt een engels exemplaar, mogelijk Bayliss Wiley of British Hub. Maar in dat geval zou ik het merk in letters erop verwachten. Een stofkap ontbreekt. Dat is wel jammer, want die vind je niet zo snel. Ik heb wel stofkappen liggen, maar dat moet ook maar net de juiste maat zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Wat mij opvalt is dat het wiel 'vierkruis gespaakt' is.
Het is geen Bayliss Wiley. Die heeft een andere vorm. De flensen zitten meer naar buiten dan bij deze dus ik ga voor Britisch Hub & Co.
Bijlagen
Transport nr.1.jpg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie