Germaan omafiets

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Germaan omafiets

Bericht door Fotomaan »

Er is in Beuningen een omafiets van het merk Germaan gokocht door Sandra, mijn vriendin. De fiets heeft twee jaar op marktplaats gestaan omdat de verkoper hem niet als oldtimer of antiek heeft geplaatst.
Het is grappig dat de fiets op 100m afstand van haar huis uit een schuur is gekomen. Hij is ooit verkocht door fietsenmaker Teunissen ook uit Beuningen. Sandra kent de fietsenmaker nog.
Het is een mooi complete fiets. Op de bagagedrager, het zadel en de pendalen na is ie volledig origineel. Ik heb er een paar banden van Schwalbe opgelegd zonder reflectie strepen. Het is de bedoeling dat ze hem voor 'woon- werkverkeer' gaat gebruiken.
Er zaten kleine slagen in de wielen maar gelukkig waren de nippels allemaal nog los en de spaken dus aan te spannen. Wieltjes zijn weer mooi recht.
De verchroomde velgen heb ik met Brillo bewerkt en toen met Owatrol ingesmeerd en dat na een uur weer weggepoetst. Het kan dan een beetje onder de chroom kruipen en voorkomt verder roesten.
Het leuke aan de fiets is dat ie veel Germaan onderdelen heeft en dat er niets aan verstierd is.
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest om de fiets te demonteren zodat ik alles weer in het vet kon zetten. Nu weer in elkaar en het fietst weer als een zonnetje.
Het enige waar ik niet zo blij mee was had te maken met de drijfkop in de Styria achternaaf.
het leek wel of er te kleind kogels inzaten omdat ze precies op de rand van het 'kogelspoor' zaten waardoor daar allemaal stukjes vanaf gebroken waren. Het is door mij gevonden omdat de naaf nogal wat herrie maakte als het achtertandwiel stil stond. Als het meedraaide hield het op. Ik heb dat nog niet eerder gezien en het leek er een beetje op of het een fabricagefout was. Niet helemaal binnen de toleranties afgeleverd of zo.
Ik heb er nog wel liggen dus die wordt nog een keer vervangen

De naam Germaan is te vinden op het stuur, de handvatten, de kettingkast, het achterspatbord, de voornaaf en uiteraard het balhoofdplaatje. De transfers en belijning zijn nog aanwezig.
De lichtinstallatie is van VT, VT-Baby en mooie grote koplamp.
Het acherlicht is van Spanninga.
De achternaaf is van Styria. Er staat 52 op in een cirkeltje dus ik neem aan dat dat het bouwjaar van de fiets is.
De pendalen zijn nieuw door mij gemonteerd en van UNION met witte rubbers.
De jasbeschermers zijn van staal en hebben prachtig bevestigings materiaal.
De kettingkast heeft jammergenoeg zijn beste tijd gehad en zal vervangen moeten worden. Ik heb hem zolang maar met hobbytape aan elkaar geplakt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN8551.jpg
DSCN8551.jpg (271.48 KiB) 11082 keer bekeken
DSCN8554.jpg
DSCN8554.jpg (173.76 KiB) 11082 keer bekeken
DSCN8564.jpg
DSCN8564.jpg (182.64 KiB) 11082 keer bekeken
DSCN8546.jpg
DSCN8546.jpg (241.64 KiB) 11082 keer bekeken
DSCN8557.jpg
DSCN8557.jpg (172.36 KiB) 11082 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 24 jun 2012, 22.54, 13 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Germaan omafiets

Bericht door fietser »

Hallo Charles,

Erg mooi ding! Germaan is ook een van de merken die te weinig waardering van verzamelaars krijgen, ze hebben heel degelijke fietsen gemaakt en die blauw-witte biezen kunnen mij ook bekoren. 1952 lijkt mij te kloppen. Wat is het framenummer? Ik heb een Germaan priesterrijwiel van een paar jaar jonger die er verder ook heel veel op lijkt, incl. de metalen Vasad jasbeschermers.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Germaan omafiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Fietser,
Het is inderdaad een degelijke fiets die best wat aandacht verdient.
Ik vergat nog te melden dat er een Thompson trapas in zit met een grappig olie vulpunt in het trapashuis.
Je kunt er druppels olie in laten lopen waarna je met een puntig voorwerp een balletje naar beneden moet drukken zodat de olie door kan lopen. Onder het balletje zit een veertje wat het balletje weer terug duwt.
En het achterlichtsnoertje gaat door het frame heen. Het snoertje kan met twee 'klemventielen' doorverbonden worden en gaat bij het achterwiel door het spatbordstangetje naar het achterlicht toe. Ik ken dat verder alleen maar van Juncker. Het ziet er ook zo uit.
Aan de linkerkant staan in de zadelklemlug vier cijfers en aan de rechterkant staat een postcode en huisnummer uit Beuningen ingeslagen. Op zich leuk maar het framenummer bestaat dus uit vier cijfers en vóór de reeks staat op enige afstand iets waar ik alleen maar een I of het cijfer 1 van kan maken. Ik weet niet meer precies wat de cijfers waren maar daar kom ik nog wel een keer op terug.
Is jou priesterrijwiel herkenbaar aan twee 'mannetjes' tussen de framebuizen?
En zit er bij jou ook VT en Styria op gemonteerd?
De fiets fietst erg fijn en je zit er echt 'rechtop' op. De Koninklijke zit hebben ze het wel eens over geloof ik.
We zijn er erg verguld mee in't ieder geval.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Germaan omafiets

Bericht door fietser »

Zo'n smeernippel met kogel als afsluiter en een veertje eronder komt eigenlijk uit de werktuigbouw. De bedoeling is dat je er een vetspuit op zet en door de druk wordt de kogel naar beneden gedrukt terwijl het vet er ingeperst wordt. De trapas van Germaan vind ik ontzettend mooi. Toegegeven, er zit geen stofkap op en eigenlijk is dat niet goed, maar het is allemaal zó mooi gedraaid. Juncker heeft trouwens voor de oorlog een vergelijkbare trapas gemaakt, nog zo'n overeenkomst, je noemde er ook al een. Ook ander lagerwerk (balhoofd) van Germaan is erg fraai. Doet niet onder voor wat Gazelle heeft gemaakt, en dat is ook genieten.
Is jou priesterrijwiel herkenbaar aan twee 'mannetjes' tussen de framebuizen?
Nee, het Germaan priesterrijwiel heeft een extra buis, eigenlijk een oma-kruisframe:
germaan-0.jpg
germaan-0.jpg (141.47 KiB) 11142 keer bekeken
En zit er bij jou ook VT en Styria op gemonteerd?
Koplamp + dynamo heb ik zelf moeten toevoegen. Ik heb een qua tijd passend set gemonteerd waar Germaan op staat, ze hebben het van Lucia gekocht. Wielen zaten er ook niet meer in toen ik de fiets kreeg, maar van een andere Germaan donorfiets heb ik de wielen overgezet en zo is het een Torpedo geworden.
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Germaan omafiets

Bericht door Sandra »

En het achterlichtsnoertje gaat door het frame heen. Het snoertje kan met twee 'klemventielen' doorverbonden worden en gaat bij het achterwiel door het spatbordstangetje naar het achterlicht toe. Ik ken dat verder alleen maar van Juncker. Het ziet er ook zo uit.
En vergeet Mustang niet, die bedacht een soortgelijk systeem in de jaren '30, en vroeg er in 1936 octrooi op aan. Het leidde tot de Mustang Octrooifiets, die tot in de jaren '50 werd gebouwd.
MustangOctrooi.jpg
MustangOctrooi.jpg (222.22 KiB) 11140 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Germaan omafiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Fietser,
Het is grappig dat je dat zegt van die stofkap want die zit er bij ons ook niet op en gezien de originele staat van de fiets vermoed ik dat ie zo uit de fabriek is gekomen.
De vetnippel waar je het over hebt ken ik wel maar die is toch een beetje anders. Het is meer een kuiltje dan iets wat vergelijkbaar is met een oliepotje.
Als ik weer in Beuningen ben zal ik er een duidelijke detail foto van maken.

Die fiets van jou is ook mooi zeg. Apart frame!
Ik heb net een fiets opgehaald in Rotterdam die gebouwd is in Tilburg. Daar gaat een pastoor op fietsen van een parochie hier in Tilburg.
Ik maak er nog wel een appart berichtje van als ik er foto's van gemaakt heb.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 10 mar 2016, 11.58, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Germaan omafiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sandra,

En die Mustang is natuurlijk helemaal gaaf!
Echt mooie oplossingen hebben die bedacht.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Germaan omafiets

Bericht door fietser »

Het is grappig dat je dat zegt van die stofkap want die zit er bij ons ook niet op en gezien de originele staat van de fiets vermoed ik dat ie zo uit de fabriek is gekomen.
Jazeker, dat bedoelde ik ook. De trapas is bewust zonder stofkap geconstrueerd. Ze hebben maar een smalle spleet tussen cup en conus gelaten met het idee dat dat voldoende schoon blijft. Dat ziet er heel gaaf uit, ook omdat de borgmoer in het verzonken vlak van de cup valt zodat het geheel één egaal vlak vormt. Maar een stofkap erover heen is natuurlijk toch een stuk beter.

Simplex had vroeger ook Thompson-trapassen zonder meedraaiende stofkap, dus met een ringvormige spleet rondom de conus. Op den duur geeft dat toch problemen.
Plaats reactie