speling op trapas oke?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
stan1997

speling op trapas oke?

Bericht door stan1997 »

Hallo,

ik heb laatst de trapas van mijn louison bobet fiets opnieuw laten slijpen op de draaibank (er zaten wat putjes in)
deze hebben wij later nog gemeten en er zat nog geen 0.010 mm afwijking in de loopvlakken.
ik heb trouwens ook nieuwe kogeltjes (losse) gebruikt.
en de cups zagen er verder goed uit.

maar goed nu de vraag.

er zit een klein beetje speling op je moet echt hard aan de crank trekken wil je het voelen. (je hoort of ziet het ook niet)
ik kan hem wel spelings vrij stellen maar dan voel ik dat de kogeltjes lichtelijk wrikken

ik het erg als er minimaal speling op de trapas zit??

ik wil namelijk wel een tocht van 600km op die fiets maken (en natuurlijk ook nog een paar maanden trainen) :D

M.v.g.
Stan
m-gineering

Re: speling op trapas oke?

Bericht door m-gineering »

stan1997 schreef: 18 mar 2020, 16.49 Hallo,

ik heb laatst de trapas van mijn louison bobet fiets opnieuw laten slijpen op de draaibank (er zaten wat putjes in)
deze hebben wij later nog gemeten en er zat nog geen 0.010 mm afwijking in de loopvlakken.
ik heb trouwens ook nieuwe kogeltjes (losse) gebruikt.
en de cups zagen er verder goed uit.

maar goed nu de vraag.

er zit een klein beetje speling op je moet echt hard aan de crank trekken wil je het voelen. (je hoort of ziet het ook niet)
ik kan hem wel spelings vrij stellen maar dan voel ik dat de kogeltjes lichtelijk wrikken

ik wil namelijk wel een tocht van 600km op die fiets maken (en natuurlijk ook nog een paar maanden trainen) :D

M.v.g.
Stan
Als de cups niet 100% uitgelijnd zijn, krijg je de speling er nooit uit zonder voorspanning. Beter iets speling dan te strak.
/Marten
stan1997

Bericht door stan1997 »

Hallo m-gineering,

dankje voor je reactie, het kan dus inderdaad nog aan de cups liggen.
maar denk je dat de speling geen kwaad kan?
of kan ik beter opzoek naar nieuwe cups (is helaas geen standaard schroefdraad)

M.v.g.
Stan
m-gineering

Bericht door m-gineering »

stan1997 schreef: 18 mar 2020, 18.14 Hallo m-gineering,

dankje voor je reactie, het kan dus inderdaad nog aan de cups liggen.
maar denk je dat de speling geen kwaad kan?
of kan ik beter opzoek naar nieuwe cups (is helaas geen standaard schroefdraad)

M.v.g.
Stan
Meestal zijn de cups wel OK, tenzij ze echt uitgelubberd zijn, maar dat had je gezien. Wat opspeelt is meestal de bracketpot, die na het solderen altijd wel krom trekt. En een productieframe wordt vaak niet echt nauwkeurig nagetapt en gevlakt om alles 100% te krijgen.

En die cups zijn echt wel standaard: "Standards? we've got millions of them!" De Franse norm is 35x1R+R, kom je gelukkig weinig meer tegen ;)
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

stan1997 schreef: 18 mar 2020, 16.49 er zit een klein beetje speling op je moet echt hard aan de crank trekken wil je het voelen. (je hoort of ziet het ook niet)

Er zal altijd een beetje speling in zitten. Maar wat een klein beetje is, is natuurlijk relatief. In ieder geval nooit zover aandraaien dat de kogels klem zitten. Meestal moet je een trapas nog even bijstellen als je een stukje hebt gefietst, want hij kan wat losser zitten of vaster dan je in eerste instantie dacht.
Plaats reactie