carbidlampen en toeter

Plaats reactie
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

carbidlampen en toeter

Bericht door Enfield »

Hallo,

iemand een idee omtrent de leeftijd van de 2 carbidlampjes aangehecht? De ene is een Favorit, de andere een Lucas. En ook een idee waar de "toeter" vandaan komt? past op een fietsstuur, en maakt een geluid als een oude claxon.

Ludo
toeter1.JPG
lucas1.JPG
lucas.JPG
favorit2.JPG
favorit1.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door Maarten Waarlé »

De lucas lamp heeft een maand en jaartal staan.
Kleine getalletjes onder op het blikken verbindingsvorm tussen de strippen van de ophanging van de lamp.
Ik meen iets als bijvoorbeeld 412 wat zou betekenen april 1912. Bekend model van Lucas.
De toeter maakt een Amerikaanse indruk . Voor op zo`n ''motorfiets achtige'' jongensfiets

Groeten,
Maarten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door fietshobbyist »

Maarten Waarlé schreef: 23 mar 2020, 18.55 '... Voor op zo`n ''motorfiets achtige'' jongensfiets ...'
Het ding op het plaatje kwam me inderdaad als een zodanig iets voor. In de jaren 1970 had je zoiets als speelgoed ding voor op je fiets.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 25 mar 2020, 08.14, 1 keer totaal gewijzigd.
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door Enfield »

ik heb die "toeter" al veertig jaar in mijn bezit, en toen was die al helemaal roest. Lijkt qua principe op de italiaanse "Campanelclax" (jaren dertig tot vijftig), die vooral op brommers en lichte motoren werd gebruikt. Maar dit model zag ik nog nergens...
campanelclax.jpg
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door Enfield »

Maarten Waarlé schreef: 23 mar 2020, 18.55 De lucas lamp heeft een maand en jaartal staan.
Kleine getalletjes onder op het blikken verbindingsvorm tussen de strippen van de ophanging van de lamp.
Dag Maarten, bedankt voor de tip. Jammer genoeg is de ophanging dermate roest dat er niks meer op de bespeuren valt.

Ludo
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door theodorus »

Leuk die claxon te zien . ik meen dat ik er net zo een heb.
die van mij kan je door de klepel te bewegen opwinden
als je de klepel na een paar keer dan vast houd krijg je een langdurig ratelend geluid.
bij mij staat er nog wel wat op, het probleem is dat ik net verhuist ben en hij ingepakt is.
ik ga zoeken en kom er op terug
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door Enfield »

theodorus schreef: 24 mar 2020, 20.57 die van mij kan je door de klepel te bewegen opwinden
als je de klepel na een paar keer dan vast houd krijg je een langdurig ratelend geluid.
Inderdaad, dat is hem.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door theodorus »

Ik heb hem gevonden naast de stuurklem staat dat hij in italie gemaakt is
op het rooster staat in het midden een afbeelding van een jongen met pet op.
met daar omheen tekst wat ik niet kan lezen.
ik heb er een foto van gemaakt misschien kan iemand het ontcijferen
Bijlagen
IMG_9025.JPG
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: carbidlampen en toeter

Bericht door Enfield »

onderaan kan ik lezen "marchio depositato", maar bovenaan raak ik er ook niet wijs uit...
Plaats reactie