Op 24 juni 1923 geleverd aan Fongers filiaal in Groningen,
in uitrusting 7b, met lederen kettingkast en gezondheidszadel.
In 1923 werden 15 stuks BB70 frames gemaakt, waarvan 5 met een enkele horizontale buis. De koper was een huisarts in de buurt van Epse.
Het rijwiel heb ik recent gekocht en heeft in bijna 100 jaar 4 revisies ondergaan:
1. Door Fongers zelf (voorvork, trapas en cranks) in jaren 30 of wat later, revisienummer aanwezig
2. Door een particulier in de jaren 70 (o.a. lak en nikkel)
3. Door een voormalig clublid rond 2015 (o.a. wielen, naven)
4. Door mij: toevoeging zadel en pen, kettingkast, veroudering lak en nikkel, toevoeging pompje en verlichting, pedalen en belletje. Met hulp van clublid: reparatie voorvork en voorrem, maken spatbordstangetje, uitdeuken stuur en balhoofd, e.a.
Het rijwiel heb ik op enkele biezen na en de niet-butted spaken, teruggebracht in volledig originele staat tav alle onderdelen. Technisch ook weer 100% inclusief de vroege K-naaf.
Het is een koninklijk rijwiel met een hoffelijke zit, royale bediening en een vorstelijk rijcomfort met majestueuze historie. Beoordeel het zelf
Hgr Wouter