'Racefiets'

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

'Racefiets'

Bericht door fietshobbyist »

Het was wat stil geworden op dit forum ...
Kreidler, Raalte Races Classic, 12 oktober 2019
Kreidler, Raalte Races Classic, 12 oktober 2019
Deze klassieke racefiets werd gespot bij de Luttenbergring in Salland.
Geen trappers, geen standaard - die kantel je eronder ... en ook een dynamo zit er niet op; de accu's worden bijgeladen in het rennerskwartier.
Overigens, Kreidler is ook een hedendaags fietsmerk.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: 'Racefiets'

Bericht door theodorus »

Laten we het forum gebruiken waar het voor bedoeld is. :!:
Sorry Werner ik begrijp je de motor is mooi maar hoort hier niet thuis.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: 'Racefiets'

Bericht door marco verbaant »

Ik vind het toch ook wel prachtig hoor, zo'n ouwe 50cc, wegracer.... Ze zijn er niet meer.
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: 'Racefiets'

Bericht door Steelframes »

Prachtig ding...met zo'n 12 versn.bakje?
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: 'Racefiets'

Bericht door fietshobbyist »

Steelframes schreef: 26 mar 2020, 18.54 Prachtig ding...met zo'n 12 versn.bakje?
12?! Twijfelachtig; het is me niet aan het geluid van het schakelen opgevallen.

Er werd nogal fel op deze post gereageerd ... Door iemand van het eerste uur van de club, hij bewaakt haar goed!
Het was even wat rustig op het forum en er komen wel vaker off-topic foto's 'voorbij' - soms slechts een landschap. Het leek me dat zo een 'racefiets' wel een keer kon.

Op dit forum zijn regelmatig fietsen te zien die op een losse standaard staan - afkomstig uit de winkels van de ouderwetse fietsenmakers? Of van beurzen?
Bij mij thuis staat ook een fiets op twee losse, zelfgemaakte, houten standaards. Dat is omdat de banden - transportfietsbanden - na verloop van tijd aan de grond begonnen te plakken. Dat gebeurde toen binnen een week. Om dat te voorkomen, kwamen er plankjes onder. Niet lang daarna zaten de banden zo vast op die plankjes dat bij de poging ze daar af te halen, bij één van de plankjes een stuk uit het hout scheurde!
Voor het bezoek aan die race kende ik geen motorstandaard. Daarna heb ik overwogen om zoiets onder mijn fiets te zetten, ware het niet dat ik achter die fiets geen ruimte heb om ermee te manoeuvreren. Er was ook nog een andere reden om het niet te doen maar, allez.
Het is soms wel goed om een keer over je grenzen te kijken - en anderen te laten meekijken. De post was dus zeker ook vanwege die motorstandaard - een eenvoudig ding. Het kan zijn dat het iemand inspireert om zijn oude fiets ook op een dergelijke manier te parkeren.

Trouwens, als je de coureurs ermee door het rennerskwartier ziet gaan, zijn ze al eens aan het loopfietsen. Net Von Drais ...
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: 'Racefiets'

Bericht door Steelframes »

Ja een echte 12 versnellings overbrenging...4bak voet met 3bak stuurversnelling. Super kleine powerband dus volop schakelen.
Op het einde 20pk! uit 50cc en een top van 205km per uur.
Waanzinnig als je bedenkt dat het gewicht van de motor gelijk of lager was dan dat van de coureur.
Heb ze nog gezien en vooral gehoord destijds jaren zeventig.
Toen nog wegwedstrijden in Noord Holland, mooie tijden.. :D
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: 'Racefiets'

Bericht door fietshobbyist »

Steelframes schreef: 27 mar 2020, 17.31 Heb ze nog gezien en vooral gehoord destijds jaren zeventig.
Toen was ik nog ondermaats ... Een verdwaalde auto- en motorcross, daar bleef het toen bij.
Vanaf de jaren 1980 zag ik wel andere gemotoriseerde sporten maar ondanks dat het dichtbij was, had ik toen helemaal niks met motorracen - nog steeds niet maar het leek me nu wel mooi om die machines en de techniek ervan, eens te bekijken.

Er is trouwens een oude fiets in de revisie, binnenkort eens even wat plaatjes posten.
Plaats reactie