Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Ruud1986

Even voorstellen

Bericht door Ruud1986 »

Mijn naam is Ruud Nieuwenhuijse 33 jaar, wegenwacht van beroep en woonachtig in Zeeland. Ik heb een verhaal/vraag en weet niet goed waar ik dat kan plaatsen, dus zet ik het hier maar gelijk onder. :) Vroeger (90'er jaren) had mijn vader een Gazelle transportfiets overgenomen van een oude kennis. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat ik als mannetje van een jaar of 7 voorop het transportrek mocht zitten als we onze paarden gingen voeren. Hele goeie herinneringen aan die tijd. Er kwam helaas speling op de trapas, en heeft pa de transportfiets ingeruild bij een fietsenmaker voor een nieuwere fiets...
Einde verhaal voor transportfiets in mijn leven...Of toch niet?! Vele jaren later raak ik aan de praat met een collega die vertelt dat zijn schoonvader fietsenmaker is geweest en ooit een oude transportfiets heeft ingeruild. Hij heeft deze in een paar jaar tijd helemaal gerestaureerd. Na enig onderzoek en navragen blijkt het ECHT de fiets van pa te zijn! :P :lol:
De fiets is een jaar of 20 geleden volledig uit elkaar geweest. Framenr begint met 113... en staat onder het zadel.
Frame is gestraald en opnieuw in originele Gazelle-lak gezet.
Geheel compleet gemaakt met uitsluitend NOS en 2e hands originele onderdelen, ook de bagagedrager achter zit erop.
Originele Handvaten en kettingkast, Gazelle zadel, Gazelle bestickering, Gazelle banden, bakkersmand, slagersmand, en de set melkbussen erbij.
Originele koplamp en achterlicht erop.
Echt voor mijn idee een complete fiets.
Nu is het natuurlijk bij mij al een tijdje aant jeuken, want ik zou dolgraag die fiets weer in bezit hebben!
Zo'n fiets heeft vast een bepaalde waarde, en voor mij ook nog een stuk emotionele waarde...
De oud fietsenmaker heeft de fiets nu dus nog in bezit, hij hoeft niet weg maar ik mag wel een bod doen om te kijken of het eens kunnen worden...
Wat zou zoiets nou waard zijn? Ik begrijp dat dit mogelijk een lastige vraag is omdat ik geen foto's heb.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie op mijn verhaal!
Fotomaan

Re: Even voorstellen

Bericht door Fotomaan »

Prachtig verhaal vertel je daar :P
Wat de waarde betreft blijft het lastig. Het is toch een beetje wat een gek er voor geeft.
Ik heb zelf veel transportfietsen gereviseerd en verkocht. Dat deed een paar jaar geleden gemiddeld € 450.-
Daar kon je dan weer vijftig jaar mee fietsen ;)
Stel dat ik uren was gaan tellen, daar heb ik voor de grap wel eens een berekeningetje voor gemaakt, dan zou het drie keer zoveel worden maar dat wordt niet betaald terwijl het dat eigenlijk wel waard is.
Op Marktplaats worden vaak transportfietsen aangeboden. De meesten zijn of schuurvondsten of ze zijn niet leuk opgeknapt.
Een ander verhaal gaat over de veiling tijdens de beurs in Berlicum. Daar werden prachtig gerestaureerde en/of originele fietsen geveild voor € 20.-
Je zult dus een bod moeten doen alsof je een slag in de lucht slaat ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Bij deze hobby is het eigenlijk "wat de gek er voor geeft". Bij antieke auto's kan je nog enigszins nagaan voor hoeveel zij van eigenaar wisselen.
Omdat er verhoudingsgewijs weinig transportfietsen over gebleven zijn kan ik mij voorstellen dat een dergelijke fiets in topstaat tot € 1000 kan opbrengen. Maar misschien zit ik er helemaal naast, het is wat de gek er voor geeft.
Maar is €1000 wel belachelijk veel ???? Voor een nieuwe Gazelle "weggooifiets" betaal je dat ook.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
de rode

Bericht door de rode »

100O EURO :?: :oops: Er zijn veel meer transportfietsen overgebleven als liefhebbers ervan :o , Daarbij komt nog dat veruit de meeste transportfietsliefhebbers niets-gevers zijn :shock: dus als je niet verteld had dat dit de fiets van je vader was geweest was 250-350 euro het uiterste wat de waarde is. ;)

De manden en melkbussen zijn puur decoratiemateriaal en tientjes-handel ermee fietsen doet bijna niemand en zeker niet met mand en melkbussen tegelijk wat dat zijn 2 verschillende bestemmingen voor een transportfiets.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als je naar marktplaats prijzen kijkt, dan zijn er weinig transportfietsen die voor veel meer dan 200 euro verkocht worden. Het aanbod is gewoon erg groot, want de fietsen hebben nogal de neiging om over te blijven, en er zijn niet zo heel veel verzamelaars/liefhebbers. De meeste die voor 250 euro of meer worden aangeboden, blijven eindeloos te koop staan, gerestaureerd of niet. Een gerestaureerde transportfiets levert meestal ook niet meer op dan een niet gerestaureerd exemplaar, mits kompleet en in redelijk rijdbare conditie. Wat je investeert in een transportfiets zie je zelden nog iets van terug als je hem verkoopt. Bij het restaureren van een transportfiets kunnen kosten heel snel oplopen, en het is niet ongewoon als je aan het eind 750 euro of meer in de fiets hebt gestoken, zeker als je hem laat moffelen en chroom/nikkel opnieuw laat doen, en NOS onderdelen toepast. Onderdelen zijn peperduur en zeldzaam. Als je de fiets opnieuw lakt, levert hij vaak minder op, omdat veel liefhebbers liever de fiets in originele gebruikte staat zien, al hangt het een beetje af van wie er op dat moment aan het bieden is. Er zijn natuurlijk uitschieters, meestal voor bijzondere exemplaren als bijvoorbeeld kruisframes, goed bewaarde Fongers transportfietsen, of andere transportfietsen die in zeer goede en originele staat bewaard zijn gebleven (dus niet gerestaureerd). Zulke fietsen willen verzamelaars nog wel eens flink voor tegen elkaar opbieden.

Maar persoonlijk vind ik de prijs minder belangrijk dan de fiets. Je kunt beter de juiste keuze maken kwa fiets dan voor een lagere prijs gaan. In jou geval is het een fiets met speciale waarde en dat moet je dan meer in overweging nemen. En vergelijk de prijs maar eens met dat van een nieuwe moderne fiets. Meestal ben je alsnog goedkoper uit, en zo'n transportfiets met nog goede lagers gaat vele malen langer mee en rijdt geweldig.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 30 mar 2020, 14.10 Als je naar marktplaats prijzen kijkt, dan zijn er weinig transportfietsen die voor veel meer dan 200 euro verkocht worden. Het aanbod is gewoon erg groot, want de fietsen hebben nogal de neiging om over te blijven, en er zijn niet zo heel veel verzamelaars/liefhebbers. De meeste die voor 250 euro of meer worden aangeboden, blijven eindeloos te koop staan, gerestaureerd of niet. Een gerestaureerde transportfiets levert meestal ook niet meer op dan een niet gerestaureerd exemplaar, mits kompleet en in redelijk rijdbare conditie. Wat je investeert in een transportfiets zie je zelden nog iets van terug als je hem verkoopt. Bij het restaureren van een transportfiets kunnen kosten heel snel oplopen, en het is niet ongewoon als je aan het eind 750 euro of meer in de fiets hebt gestoken, zeker als je hem laat moffelen en chroom/nikkel opnieuw laat doen, en NOS onderdelen toepast. Onderdelen zijn peperduur en zeldzaam. Als je de fiets opnieuw lakt, levert hij vaak minder op, omdat veel liefhebbers liever de fiets in originele gebruikte staat zien, al hangt het een beetje af van wie er op dat moment aan het bieden is. Er zijn natuurlijk uitschieters, meestal voor bijzondere exemplaren als bijvoorbeeld kruisframes, goed bewaarde Fongers transportfietsen, of andere transportfietsen die in zeer goede en originele staat bewaard zijn gebleven (dus niet gerestaureerd). Zulke fietsen willen verzamelaars nog wel eens flink voor tegen elkaar opbieden.

Maar persoonlijk vind ik de prijs minder belangrijk dan de fiets. Je kunt beter de juiste keuze maken kwa fiets dan voor een lagere prijs gaan. In jou geval is het een fiets met speciale waarde en dat moet je dan meer in overweging nemen. En vergelijk de prijs maar eens met dat van een nieuwe moderne fiets. Meestal ben je alsnog goedkoper uit, en zo'n transportfiets met nog goede lagers gaat vele malen langer mee en rijdt geweldig.
Ik geloof je graag, ik heb me nooit zo in transportfietsen verdiept. Ik heb altijd meer belangstelling gehad voor "gewone" fietsen.
Overigens vind ik de meeste antieke fietsen in Nederland relatief goedkoop. Als ik op E-Bay van Duitsland of Engeland kijk dan lijken antieke fietsen en hun onderdelen in die landen veel duurder te zijn dan in Nederland. Ik weet het, je moet geen appels met peren vergelijken. Maar toch.
Herkent iemand dit ook? Wat zou de verklaring kunnen zijn?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 31 mar 2020, 19.08 Overigens vind ik de meeste antieke fietsen in Nederland relatief goedkoop. Als ik op E-Bay van Duitsland of Engeland kijk dan lijken antieke fietsen en hun onderdelen in die landen veel duurder te zijn dan in Nederland. Ik weet het, je moet geen appels met peren vergelijken. Maar toch.
Fietsen zijn een lokaal product. Nederlandse fietsen worden voornamelijk door Nederlanders verzameld, en dan is de markt beperkt. Het zijn en waren ook meestal geen bezonder exotische producten, een verzameling klassieke Ferraris of Bentleys doet ook meer dan een collectie Dafjes. Pas als er internationaal belangstelling is of een mooi verhaal zie je prijzen omhoog gaan (Confente, Herse, Singer, Fongers etc)
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fongers1952 schreef: 31 mar 2020, 19.08 Ik geloof je graag, ik heb me nooit zo in transportfietsen verdiept. Ik heb altijd meer belangstelling gehad voor "gewone" fietsen.
Overigens vind ik de meeste antieke fietsen in Nederland relatief goedkoop. Als ik op E-Bay van Duitsland of Engeland kijk dan lijken antieke fietsen en hun onderdelen in die landen veel duurder te zijn dan in Nederland. Ik weet het, je moet geen appels met peren vergelijken. Maar toch.
Heb je het dan bij geboden prijzen of vraagprijzen op E-Bay? Op E-Bay is het gebruikelijk dat mensen dingen aanbieden tegen exorbitant hoge prijzen, gewoon om te kijken of iemand dat zou willen bieden.

Maar daarnaast heerst in Nederland nog altijd een zekere minachting voor onze rijwielen, zeker als het een oude fiets betreft. Dan is het al gauw een "stationsfiets" bijvoorbeeld, een fiets waarvan het niet erg is als deze gejat of gesloopt wordt. Om die reden is het aantal liefhebbers van oude in Nederland gewoon beperkt. Plus er zijn er gewoon nog heel veel. Pas als je gaat kijken naar echt oude rijwielen, van 1920 en ouder, dan zijn de prijzen aanzienlijk hoger. Daar zijn er niet zo veel van, en de meeste verzamelaars zijn ernaar op zoek.
Plaats reactie