Tendil Puppo Tour de France 1939

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door Cyclissimo »

Omdat het hier zo rustig is (en ik geen racemotoren heb ;) ) post ik maar eens een oude racefiets waar ik mee bezig ben in deze tijden van crisis :?

Het gaat om een Zuid-Franse racefiets van het merk Tendil Origine. Zeer waarschijnlijk van het type Puppo Tour de France uit 1939.

Ik kocht hem als los frame en probeer hem langzaamaan te completeren met de onderdelen als in de catalogus beschreven. De vork was oorspronkelijk geheel verchroomd, maar daar is weinig van over. Ook was er alleen nog wat originele lak achter het balhoofdplaatje te vinden. De rest was grondig weggeschuurd voordat de fiets werd over gelakt :evil: Dat maakt het dan wel weer een leuk project om de schildervaardigheden weereens aan te moedigen. Inmiddels staat hij weer in de originele kleurstelling. Veel te mooi natuurlijk naast de roestige onderdelen, maar er was even niet echt een andere optie. Misschien maak ik alles nog eens wat minder mooi zodat het wat meer een geheel wordt :?
Op de foto even in elkaar gezet om een idee van het geheel te krijgen. Er moet nog het e.e.a. gebeuren. Zo ben ik nog op zoek naar een goede stuurpen, geschikte velgen (ongebuste aluminium tubevelgen) en een set FB-naven. Mocht iemand iets hebben liggen ;) Roestig mag, in dit geval zeker...

Iemand weleens van Tubes 139 (buizen) gehoord trouwens? Je weet nooit.

Op de zwart-witfoto een renner met een dergelijke fiets. (bron http://velosvintage.over-blog.com/2014/ ... -1939.html )
Verder een andere Tendil van Sterba.cz met een 139 transfer.
Bijlagen
ob_e858a7_paul-av-avec-son-velo.jpg
Tubes 139.jpg
tendil 1939.jpg
IMG_0090.JPG
IMG_0089.JPG
IMG_0088.JPG
IMG_0086.JPG
IMG_0085.JPG
IMG_0084.JPG
IMG_0074.JPG
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door Cyclissimo »

en zo begon het allemaal...
Bijlagen
DSC02340.JPG
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door Enfield »

mooie machine!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door maartenB »

Ja echt schitterend. Helaas heb ik al mijn racefiets delen weggedaan. Maar zo oud had ik ze ook niet hoor.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 aug 2012, 14.46

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door Jeroen »

Bijzonder mooie fiets, mijn complimenten...Zelf ook het probleem gehad, met een te mooie nieuwe lak op een oud racefiets frame , ik heb het frame na het lakken en uitharden licht opgeschuurd met staalwol (gedrenkt in terpentine) vervolgens behandelt met auto wax, veel werk, maar zo creëer je een mooie doorleefde matglans lak, die er fris uitziet maar wel gedateerd...Groeten Jeroen .
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door Cyclissimo »

Zo, hij is bijna af. Vandaag het eerste rondje gefietst en dat valt niet tegen. Behalve dat hij veel te klein is, maar ja. Dat wist ik van tevoren :lol:

Ik ben nog van plan er transfers voor te gaan maken. En hem daarna een soortgelijke behandeling te geven als waar Jeroen over sprak.
Er blijven natuurlijk altijd mitsen en maren, maar ik ben al best tevreden. Met name de stuurpen is in een veel te glanzende staat, maar ik had helaas geen andere Franse stalen stuurpen liggen. En om deze nou te gaan verouderen... :roll:
Dan zijn de tubes ook nog wat aan de dunne kant, maar er is verrassend weinig ruimte over voor dikkere en mooie tubes passen even niet in het budget :( . Komt nog wel eens...
Er komt ook nog een ander zadel, maar ik moet nog even kijken wat het wordt. Voorlopig misstaat een Brooks B17 natuurlijk nooit, zelfs al is deze een jaar of 25-30 te nieuw.

Een boel foto's, maar ik wilde ook gelijk even m'n nieuwe camera testen ;)
Bijlagen
IMG_0157.JPG
IMG_0159.JPG
IMG_0163.JPG
IMG_0170.JPG
IMG_0173.JPG
IMG_0175.JPG
IMG_0176.JPG
IMG_0178.JPG
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door m-gineering »

Cyclissimo schreef: 21 apr 2020, 17.43 Er komt ook nog een ander zadel, maar ik moet nog even kijken wat het wordt. Voorlopig misstaat een Brooks B17 natuurlijk nooit, zelfs al is deze een jaar of 25-30 te nieuw.
Ik had hetzelfde probleem met mijn Cambio Corsa, en heb het stanleymes in een oude B17 gezet (handleiding op classic lightweights uk), zag er gelijk een stuk plausibeler uit
Bijlagen
block.jpg
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Tendil Puppo Tour de France 1939

Bericht door marco verbaant »

Het zij jullie vergeven. Deze zadels zijn toch fraai zat. Mooi werk aan dit Fransoosje. Een plaatje. En dat plaatje heb ik in mijn Wordbestandje "Fietsen die voorbij kwamen" opgeslagen.... :D
Plaats reactie