Even voorstellen: Kris
Re: Even voorstellen: Kris
dag kris
Echt een stoer verhaal, helemaal van Vlissingen op een bakfiets naar huis fietsen. Wat voor merk bakfiets is het trouwens? ruim een jaar geleden stond er in Vlissingen een Islok bakfiets te koop. Ik ben wel geïnteresseerd in dit merk omdat het uit zwolle komt.
Maar ik geloof dat die bakfiets heel slechte banden had , dus die zal het wellicht niet geweest zijn.
groet Theo
Echt een stoer verhaal, helemaal van Vlissingen op een bakfiets naar huis fietsen. Wat voor merk bakfiets is het trouwens? ruim een jaar geleden stond er in Vlissingen een Islok bakfiets te koop. Ik ben wel geïnteresseerd in dit merk omdat het uit zwolle komt.
Maar ik geloof dat die bakfiets heel slechte banden had , dus die zal het wellicht niet geweest zijn.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
-
Een beetje vertraagde reactie van mijn kant: Momenteel ben ik bezig de bakfiets een grondige restauratie te geven!
Ik weet niet of het een Islok betreft, maar ben erg benieuwd naar het merk en of type. Geen merknaam of nummer tegengekomen tot op heden.
Het buizenframe heb ik onder andere bij het merk Maxwell gezien, dat zou het kunnen zijn. Verder denk ik niet dat de vierkante spatborden origineel zijn, wat denken jullie? Ook de stalen bak en stuur heb ik nooit bij een andere bakfiets gemaakt dus ga ervan uit dat dat zelfbouw is.
Ik heb de grootste moeite om het achtertandwiel te demonteren (linkse draad), hier zijn door de jaren natuurlijk de grootste krachten op gekomen, dus is erg moeilijk om die erg af te krijgen. Hebben jullie hiervoor nog tips?
Groeten!
Ik weet niet of het een Islok betreft, maar ben erg benieuwd naar het merk en of type. Geen merknaam of nummer tegengekomen tot op heden.
Het buizenframe heb ik onder andere bij het merk Maxwell gezien, dat zou het kunnen zijn. Verder denk ik niet dat de vierkante spatborden origineel zijn, wat denken jullie? Ook de stalen bak en stuur heb ik nooit bij een andere bakfiets gemaakt dus ga ervan uit dat dat zelfbouw is.
Ik heb de grootste moeite om het achtertandwiel te demonteren (linkse draad), hier zijn door de jaren natuurlijk de grootste krachten op gekomen, dus is erg moeilijk om die erg af te krijgen. Hebben jullie hiervoor nog tips?
Groeten!
- Jeroen Zuiderwijk
Dat zal waarschijnlijk een Maxwell zijn. Juncker gebruikte een vrijwel hetzelfde frame, maar met wat kleine verschillen. Verder ken ik geen merken die dit model frame toepastte. De spatborden lijken me ook zelfbouw, Maxwell had wel een wat hoekig profiel bij de voorspatborden.Krisfietst schreef: ↑22 apr 2020, 13.11 Een beetje vertraagde reactie van mijn kant: Momenteel ben ik bezig de bakfiets een grondige restauratie te geven!
Gebruik je wel een kettingzweep?Ik heb de grootste moeite om het achtertandwiel te demonteren (linkse draad), hier zijn door de jaren natuurlijk de grootste krachten op gekomen, dus is erg moeilijk om die erg af te krijgen. Hebben jullie hiervoor nog tips?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Bedankt voor die bevestiging, is natuurlijk erg moeilijk als leek om daar achter te komen! ook enig idee wat de leeftijd van deze fiets ongeveer zou zijn? (dé vraag die ik ieder nieuw lid hier zie stellen
)
Tot nu toe heb ik verschillende technieken geprobeerd, maar nog geen kettingzweep: Die ga ik eens 1 aanschaffen.
Mocht het tandwiel beschadigd raken: Is daar nog een vervangend exemplaar voor te vinden?
Groet van Kris!

Tot nu toe heb ik verschillende technieken geprobeerd, maar nog geen kettingzweep: Die ga ik eens 1 aanschaffen.
Mocht het tandwiel beschadigd raken: Is daar nog een vervangend exemplaar voor te vinden?
Groet van Kris!
- Jeroen Zuiderwijk
Niet bekend helaas. Dit model frame kwam begin jaren '30 in gebruik. Na de oorlog zijn ze waarschijnlijk ook nog een tijd geproduceerd, maar daar zijn niet veel gegevens van. Staat er trouwens nog een framenummer op? Maxwell is een van de merken die framenummers op bakfietsen heeft geplaatst. Maar waarschijnlijk niet de hele tijd. Die van mij (ook vermoedelijk Maxwell, maar ook niet zeker) heeft dan weer geen framenummer. Over datering van Maxwell framenummers is mij dan ook helaas weer niets bekend.Krisfietst schreef: ↑22 apr 2020, 13.28 Bedankt voor die bevestiging, is natuurlijk erg moeilijk als leek om daar achter te komen! ook enig idee wat de leeftijd van deze fiets ongeveer zou zijn? (dé vraag die ik ieder nieuw lid hier zie stellen)
Let wel op de ketting breedte. Je hebt er eentje nodig voor een brommer ketting/tandwiel, maat 415. Als je nog een oude ketting hebt, kun je er zelf ook eentje maken. Dan kun je hem langer maken, zodat je wat meer kracht kunt zetten.Tot nu toe heb ik verschillende technieken geprobeerd, maar nog geen kettingzweep: Die ga ik eens 1 aanschaffen.
Als ik het me goed herinnner, hebben bakfiets tandwielen een grotere schroefdraad diameter. Dat zou je even moeten checken. Als het dezelfde is als van een normale fietsnaaf, dan kun je een normaal 3/16" tandwiel gebruiken. Die heeft Toon Mensinck waarschijnlijk nog wel. Als het een andere maat is, dan heeft hij die mogelijk ook. Let ook op het aantal tanden.Mocht het tandwiel beschadigd raken: Is daar nog een vervangend exemplaar voor te vinden?
-
je tandwiel heeft rechtse draad, anders zou je hem lostrappen. De borgring heeft wel linkse draad. Er zijn verscheidene diameters van draad gebruikt, de standaard torpedo maat komt maar zelden voor op een orgineel bakfietswiel.Ik heb de grootste moeite om het achtertandwiel te demonteren (linkse draad), hier zijn door de jaren natuurlijk de grootste krachten op gekomen, dus is erg moeilijk om die erg af te krijgen. Hebben jullie hiervoor nog tips?
mvrgr. Chiel
-
Dag Chiel, hartelijk dank voor je antwoord! Ik twijfel er echter wel over dus heb ik zodoende een foto toegevoegd aan mijn verhaal. De borgmoer is hier al vanaf gehaald vanzelfsprekend. Doe ik er verstandig aan om het tandwiel heet te stoken? ik twijfel erg vanwege het verlies van hardheid, maar zie tot op heden geen ander optie.
Groet van Kris
Groet van Kris
-
had je al een kettingzweep? Want hoe probeer je het nu eigenlijk?
Bij het werk met een kettingzweep zou ik ook een band om de velg leggen voor betere grip.
Een beetje warmstoken kan helpen, maar niet te heet.
En waarom moet ie er eigenlijk af? hij ziet er uit als nieuw.
Bij het werk met een kettingzweep zou ik ook een band om de velg leggen voor betere grip.
Een beetje warmstoken kan helpen, maar niet te heet.
En waarom moet ie er eigenlijk af? hij ziet er uit als nieuw.
-
Een kettingzweep heb ik nog niet aangeschaft, dat zal ik één dezer dagen doen. De tactieken tot nu toe waren onder andere het tandwiel fixeren in de bankschroef (met blokjes hout ertussen natuurlijk) en dan het wiel proberen te draaien. Het lukt dan met 2 personen niet om kracht genoeg te zetten, dus wellicht krijg ik wel resultaat met een lange arm op zo'n kettingzweep. Dat van die band is een goede tip trouwens, eigenlijk zeer logisch!
Omdat mijn voorwiel is gebroken besloot ik alle wielen te vernieuwen. (omdat de velgen ouderdom vertonen)
Ook de vorige eigenaar heeft met een blokkwast de hele fiets voorzien van een dikke zwarte verflaag, dus de spaken zitten aan de nippels geverfd en zien er gewoon niet keurig uit, spaken spannen is daarom onmogelijk geworden.
Als ik het tandwiel los krijg kan ik de spaken demonteren en deze ofwel schuren ofwel vervangen. Ik zal dan de nippels rondom vervangen om een eenheid op de fiets te hebben.
Wanneer ik straks nieuwe spaken heb, zal ik dan eerst alles lakken en dan alles in elkaar zetten voor het mooiste resultaat?
Groet van Kris
Omdat mijn voorwiel is gebroken besloot ik alle wielen te vernieuwen. (omdat de velgen ouderdom vertonen)
Ook de vorige eigenaar heeft met een blokkwast de hele fiets voorzien van een dikke zwarte verflaag, dus de spaken zitten aan de nippels geverfd en zien er gewoon niet keurig uit, spaken spannen is daarom onmogelijk geworden.
Als ik het tandwiel los krijg kan ik de spaken demonteren en deze ofwel schuren ofwel vervangen. Ik zal dan de nippels rondom vervangen om een eenheid op de fiets te hebben.
Wanneer ik straks nieuwe spaken heb, zal ik dan eerst alles lakken en dan alles in elkaar zetten voor het mooiste resultaat?
Groet van Kris
- Jeroen Zuiderwijk
Zitten aan de tandwielzijde de spaken niet een een sleufgat? Zo zit dat bij mij in ieder geval, en hoef je het tandwiel niet te verwijderen om de spaken erin of eruit te halen.
Heet stoken alleen als je kunt garanderen dat de temperatuur maximaal 200C wordt, bijvoorbeeld in een oven. Maar geen brander erop zetten, want je zit snel te hoog. Het verschil slechts tientallen graden tussen ok en het grootste dele van je hardheid verloren. Dus dat is riskant, zeker als je het niet kunt meten.
P.s. een iets minder fraaie maar wel makkelijkere methode is een staaf met twee gaten erdoor op zo'n afstand dat je precies twee bouten tussen de tanden kunt plaatsen. En dan met voldoende ringen tussen je tandwiel en de staaf, om de staaf niet tegen je lager te drukken, en aan de buitenkant een ring om het tandwiel vast te klemmen. Zie: https://4.bp.blogspot.com/-3oS64HaDNRs/ ... 180353.jpg
Heet stoken alleen als je kunt garanderen dat de temperatuur maximaal 200C wordt, bijvoorbeeld in een oven. Maar geen brander erop zetten, want je zit snel te hoog. Het verschil slechts tientallen graden tussen ok en het grootste dele van je hardheid verloren. Dus dat is riskant, zeker als je het niet kunt meten.
P.s. een iets minder fraaie maar wel makkelijkere methode is een staaf met twee gaten erdoor op zo'n afstand dat je precies twee bouten tussen de tanden kunt plaatsen. En dan met voldoende ringen tussen je tandwiel en de staaf, om de staaf niet tegen je lager te drukken, en aan de buitenkant een ring om het tandwiel vast te klemmen. Zie: https://4.bp.blogspot.com/-3oS64HaDNRs/ ... 180353.jpg