Vraagje Torpedo naaf....

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Jeroen

Vraagje Torpedo naaf....

Bericht door Jeroen »

Beste fietsliefhebbers,

Onlangs bij een fietsenmaker in Amsterdam een Torpedo demo naaf uit 1936 gekocht, hij was bijzonder smerig, na vele jaren in het magazijn te hebben gelegen. Na demontage/schoonmaak/montage kwam er een mooie naaf tevoorschijn voor de vitrinekast.
wie kan mij vertellen waar de letter D (op de naafhuls,rechtsonder het logo voor staat), ik ben niet echt een naaf expert dus ik hoor het graag :) ...

Groeten,
Jeroen
Bijlagen
naafhuls
naafhuls
naaf.jpg (67.65 KiB) 9382 keer bekeken
doorsnede naaf.jpg
doorsnede naaf.jpg (77.26 KiB) 9382 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jeroen op 28 dec 2012, 21.41, 2 keer totaal gewijzigd.
fietser

Re: Vraagje Torpedo naaf....

Bericht door fietser »

Als de D LINKS onder het adelaar-logo staat: 1961

'
velophile

Bericht door velophile »

Dag Jeroen,

De naaf is duidelijk van voor de oorlog; het D.R.P. (Deutsches Reichs Patent) onder de adelaar zien we na de oorlog niet vaak meer. Er komt na de oorlog in de Bondsrepubliek een nieuw patentbureau met een andere afkorting.

Groeten, Wiel
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Ze zijn in 1958 begonnen met het inslaan van letters en als ik het goed begrepen heb staat een letter voor een jaar.
B is dus 1959 enz. en D dus inderdaad 61
Ik moet er wel bij zeggen dat er naven zijn waar de laatste twee cijfers van een jaartal ingeslagen zijn plus een letter.
Daar weet ik het fijne niet van.
Er staat ook wel eens het aantal spaakgaten in en dan denkt iedereen dat het een naaf is uit 1936 of de grootte van het spaakgat staat er ingeslagen. Dat staat in het midden van de naaf tussen het oliepotje en het logo maar daar waren ze ook niet altijd even consequent mee.
Als er een 3.2, 3 of 2.8 staat dan gaat dat over de grootte van het spaakgat.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser

Bericht door fietser »

De naaf is duidelijk van voor de oorlog; het D.R.P. (Deutsches Reichs Patent) onder de adelaar zien we na de oorlog niet vaak meer. Er komt na de oorlog in de Bondsrepubliek een nieuw patentbureau met een andere afkorting.
Dat is niet waar, de DRP staat ook in de jaren '50 nog lang op de naaf (ik meen zelfs nog in de jaren '60 maar dat zou ik in mijn navenvoorraad moeten nakijken), ook al was het toen allang het DBP (Deutsches Bundespatentamt) in München.

Op de vage (te kleine) foto's is inmiddels wel te zien dat de D RECHTS staat, dus links moet het bouwjaar staan (kennelijk 1936).

De betekenis van de letter rechts onder het logo is niet bekend, ook in Duitsland weten de verzamelaars het niet. Er is alleen bekend dat er voor de oorlog nog allerlei verschillende letters rechts onder het logo konden staan, na de oorlog kom je in de regel nog alleen maar de M en de R tegen.

'
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

De betekenis van de letter rechts onder het logo is niet bekend, ook in Duitsland weten de verzamelaars het niet.
In Nederland ook niet.
Er zijn al vaak vragen over gesteld en er is nooit een duidelijk antwoord gekomen dus het zal wel een mysterie blijven.
Enig ding wat er over te zeggen is gaat over de vorm van de remhevel. Als die mooi rond gebogen is en er staat ergens 36 in dan kan dat het jaartal zijn. Als de remhevel meer de latere rechte vorm heeft gaat het over het aantal spaakgaten.
Verder staat het jaartal meestal ook op onderdelen van de naaf dus als hij gedemonteerd wordt kan je vaak ook het jaartal herleiden maar dat is ook niet altijd zaligmakend. Ik ben wel eens onderdelen uit 1926 tegengekomen in een naaf uit 1934.
Ik bedoel maar te zeggend dat wij niet de enigen zijn die wel eens een naaf repareren met onderdelen van andere naven.

Leuk blijft het wel! :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
walshouder uit 1926
walshouder uit 1926
CHW_6624.jpg (288.34 KiB) 9350 keer bekeken
velophile

Bericht door velophile »

Hier een pdf met een naaf met een A uit 1958 (zonder DRP).
Het tandwiel is nog geschroefd. In de jaren zestig zien we meestal gestoken tandwielen. Net als de DRP is ook bij geschroefde en gestoken tandwielen vast wel een overlap in de tijd..............

http://www.scheunenfun.de/images/naben_ ... t-1958.pdf
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Grappig detail is dat er 'spaakgaten normaal: 36 gaten 2,4mm' in de PDF staat.
Dat is voor spaakdikte G14 die bij ons alleen maar in voorwielen gebruikt worden.
In Duitsland was het verboden dat er iemand achterop een fiets zat en daarom was er geen reden om spaak G13 te gebruiken zoals hier in Nederland wel het geval was.
Ik heb zo,n naaf gebruikt in mijn Pharus.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=513

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
fietser

Bericht door fietser »

Hier een pdf met een naaf met een A uit 1958 (zonder DRP).
Ik heb nog eens goed gekeken en je hebt gelijk, na de oorlog komt DRP niet lang meer voor. Ik had in mijn aantekeningen staan dat het in ieder geval in 1955 nog voorkwam maar vandaag in mijn navenvoorraad kwam ik het alleen nog in 1950 tegen op een Oost-Duitse Sachs-naaf (Reichenbach). Daarna D.P.

'
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Fietsliefhebbers,

Bedankt voor de reactie's, de foto's zijn inderdaad wat klein en onduidelijk. :?
het enige wat ik weet dat ze in 1958 begonnen zijn met letter A volgens oa (http://www.hubstripping.com) dus dat kan kloppen, wat betreft de andere besproken naaf...

Groeten,
Jeroen
Plaats reactie