Acatene slaat Mathieu Cordang

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
Kaspar

Acatene slaat Mathieu Cordang

Bericht door Kaspar »

Vooruit, een beetje cryptische kop, maar het klopt wel. De term ''slaat'' werd in de wedstrijdverslagen van De Kampioen gebruikt zoals wij nu ''verslaat'' zouden zeggen.

Ik ben bezig de onderbelichte kwaliteiten van onze landgenoot Cordang als lange afstandsrenner eind 19e eeuw in een nieuw daglicht te stellen. Moet uitmonden in een mooi artikel in De Muur komend voorjaar.

Ik heb inmiddels een prachtige foto van de start van Parijs-Roubaix 1897 bij Porte Maillot, maar was nog meer verrast (zo'n speurtocht laat je van de ene verbazing in de andere vallen) door het feit dat de man die tijdens Bordeaux-Parijs sneller was dan Cordang reed op een Metropole Acatene! Ik wist niet dat deze ook bij races werden ingezet. Was het jullie bekend? Nu was er nog een andere reden waarom Cordang die wedstrijd verloor, maar daarover meer in het artikel. Mocht De Muur het niet willen plaatsen, dan komt het verhaal wellicht in Het Rijwiel...

Kaspar
PS: Dank aan (nieuw) lid Hans Buiter die heeft meegewerkt aan het beschikbaar stellen van De Kampioen via Google Books. Wat een goudmijn!
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Acatene slaat Mathieu Cordang

Bericht door gerritkan »

Hallo Kaspar .

Eigenlijk was de winnaar niet sneller want Cordang viel in de bocht terwijl hij op de baan kwam waar de finish was de franse kranten noemde hem de morele winaar , aldus het boek
,, Een halve eeuw wielersport ,, van George J.M. Hoogenkamp .
Bij het verslag van die rit staat een foto van Maurice Garin maar helaas op een fiiets met ketting dus niet van die dag zelf .
Ik ben ze in het boek ook niet tegen gekomen op de foto,s , maar heb ook niet elke foto heel erg nauwkeurig bekeken .
Wat me wel op viel is dat er div Safety,s in wedstrijden mee deden met een voorvork met maar een poot .

Ik ben benieuwd naar het verhaal wat je aan het schrijven bent over Cordang , hij was op de lange afstanden echt een klasse appart.

Groet Gerrit Kan
Kaspar

Re: Acatene slaat Mathieu Cordang

Bericht door Kaspar »

Gerrit,
Het verslag van Hoogenkamp uit 1917 is erg summier. Ik heb via kranten.kb.nl meerdere wedstrijdverslagen uit Nederland gevonden en een frans verslag op een andere site. Er is geen eenduidig verhaal. Het was hoe dan ook spannend daar de laatste 6 ronden op het cement van de baan van Roubeke!
De acatene was overigens in Bordeaux-Paris dat jaar van Gaston Rivierre. Ook van hem heb ik alleen het verhaal en geen afbeeldingen van de fiets...
Wat je meld over enkelzijdige voorvorken vind ik erg interessant. Je ziet dat innovatie, zoals met de acatene en de voorvork, toen volop werd toegepast, terwijl de UCI nu ze zoveel mogelijk uitbant...
Had je foto's van zo'n voorvork? Ik houd me aanbevolen!

Kaspar
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Acatene slaat Mathieu Cordang

Bericht door gerritkan »

Kaspar .

Hier bij een paar foto,s uit het boek waar ik in mn vorige bericht over schreef .

De vierde foto is Ferd. Hart Nibbrig met een safety met een enkele voorvork poot .

De derde is de strart van een safty race te Amsterdam in 1886 . Waar schijlijk tijdens de eerste wedstrijden bij de openings van de baan . De baan was op gebouwd uit laag grof puin , laag fijn puin , laaf bries ( Lamingsch mengsel ) en een laag fijn kolenasch . De lagen waren afzonderlijk gesproeid , gestampt en aan gerold .
V.l.n.r J Roling , E de Beukelaer , P.W Scheltema Beduin , W.F.H van Leeuwen , W.H Meursing Jr .
In de tekst staat ,, Men lette op de voorvorken met èèn schee , wat gewichts besparing bedoelde ,,

Tweede foto is G Rivierre maar helaas op een fiets met ketting .

Eerste foto is Hèlène Dutrieu en die heb ik geplaatst i.v.b.m de bijzondere Simpson ketting .
http://www.catalogue-host.co.uk/tca/2012-10-13/lot_360
op deze site is daat iets meer over te lezen en een betere foto
Ik zie bij het na kijken van de foto,s voor plaatsing dat Rivierre ook een Simpson ketting gebruikt

Gerrit Kan
Bijlagen
simson ketting.JPG
simson ketting.JPG (640.84 KiB) 4882 keer bekeken
rivierre.JPG
rivierre.JPG (650.61 KiB) 4882 keer bekeken
safety,s enkele voorvork poot.JPG
safety,s enkele voorvork poot.JPG (673.92 KiB) 4882 keer bekeken
Ferd . Hard Nibbrig.JPG
Ferd . Hard Nibbrig.JPG (652.7 KiB) 4882 keer bekeken
Kaspar

Re: Acatene slaat Mathieu Cordang

Bericht door Kaspar »

Sinds een week is mijn artikel af en aangeboden bij de redactie van De Muur. Nog niks gehoord natuurlijk, maar ik heb er van alles in kunnen verwerken. Niet alleen Acatene's, maar ook Quints, Carbidverlichting en oude Franse reclameposters van Massias!
Ik heb ook nog wat zeldzaam fotowerk kunnen vinden (check maar eens Gallica!), maar ben de foto-aller-foto's (Cordang met voor hem fietsende gangmakers) nog niet tegengekomen. Kennen jullie hem? Ik hoor het graag!
Kaspar
Plaats reactie