Balhoofdmoer wil niet los

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Balhoofdmoer wil niet los

Bericht door fietshobbyist »

m-gineering schreef: 19 mei 2020, 08.15 '... hamers ...'
Kennen jullie deze wet van Murphy?
If it won't, take a hammer. If it still won't, take a bigger hammer.

Vooruit, nog één:
If it jams - force it. If it brakes, it needed replacing anyway.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Balhoofdmoer wil niet los

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 19 mei 2020, 08.35
m-gineering schreef: 19 mei 2020, 08.15 '... hamers ...'
Kennen jullie deze wet van Murphy?
If it won't, take a hammer. If it still won't, take a bigger hammer.

Vooruit, nog één:
If it jams - force it. If it brakes, it needed replacing anyway.
Every tool has a hammer side

PTF/PTM (pound to fit, paint to match)

(ik gebruik zelf altijd een Dirac puls met breed frequentie spectrum)
/Marten
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Balhoofdmoer wil niet los

Bericht door Enfield »

voor dergelijke dingen gebruik ik wel eens een kleiner model losse bankschroef die je op het los te maken onderdeel (lukt ook goed met vastgeroeste zadelpennen, maar die is nadien dan wel stuk) stevig vastzet en waar je vervolgens een langere hefboom aan bevestigt (balkje met lijmklemmen bv...). Dat die je wel best met z'n tweeen, één die de fiets vasthoudt en een die kracht zet.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Balhoofdmoer wil niet los

Bericht door Fotomaan »

Rusky80 schreef: 19 mei 2020, 08.03 Ik ga maar eerst hem in de bankschroef zetten om nog zoveel mogelijk kruipolie erin te krijgen. En dan eind vd week een steeksleutel erop vast lassen (met 3 puntlasjes) en dan eens zien of hij loskomt.
Ik denk dat dat de beste manier is. Als je de tijd neemt om de olie in de 'gekraakte' roest te laten trekken dan kun je eerst nog proberen om met de moer vastgeklemd in de bankschroef en de voorvork met een wiel er in als hefboom de moer zonder lassen of verhitting los te krijgen. Als het dan nog niet wil kan je altijd nog gaan stoken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Balhoofdmoer wil niet los

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 19 mei 2020, 15.57
Rusky80 schreef: 19 mei 2020, 08.03 Ik ga maar eerst hem in de bankschroef zetten om nog zoveel mogelijk kruipolie erin te krijgen. En dan eind vd week een steeksleutel erop vast lassen (met 3 puntlasjes) en dan eens zien of hij loskomt.
Ik denk dat dat de beste manier is. Als je de tijd neemt om de olie in de 'gekraakte' roest te laten trekken dan kun je eerst nog proberen om met de moer vastgeklemd in de bankschroef en de voorvork met een wiel er in als hefboom de moer zonder lassen of verhitting los te krijgen. Als het dan nog niet wil kan je altijd nog gaan stoken.
Niet aan een wiel draaien. Kun je beter een panlat door de vork steken ter hoogte van de kroon, dan zijn de vorkscheden een stuk korter en dus stijver
/Marten
Plaats reactie