sturmey archer 3-speed, koppeling lijkt te lang

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Aerts.michiel

sturmey archer 3-speed, koppeling lijkt te lang

Bericht door Aerts.michiel »

Beste Fietsers,

Ik probeer mijn fiets uit 64' met een sturmey archer 3-speed achternaaf terug aan de praat te krijgen. Nu heb ik er een nieuw binnenwerk ingestoken (de oude miste teveel onderdelen) van een tweedehands 3-speed uit 66. Maar de koppeling (het staafje waar de versnellingskabel aan moet) lijkt te lang. Deze zou slechts 1 of 2 mm uit de centrale as mogen steken. Dit is nochtans de 146mm versie. Gevolg: de fiets kan niet schakelen als ik de lockmoer erop zet (het staafje steekt tot op de rand van de moer uit). Ik heb het binnenwerk volledig uit elkaar gehaald om te kijken of er een probleem was met de veer of het koppelingsplaatje maar alles leek ok. Bijgevoegd 2 foto's, 1 van de uit elkaar gedraaide achternaaf, 1 van het te ver uitstekende deel. Heeft iemand een idee van wat hier mis gaat?
Bijlagen
overzicht uit elkaar gedraaide naaf
overzicht uit elkaar gedraaide naaf
uitstekende staafje
uitstekende staafje
m-gineering

Re: sturmey archer 3-speed, koppeling lijkt te lang

Bericht door m-gineering »

Aerts.michiel schreef: 24 mei 2020, 19.11 Beste Fietsers,

Ik probeer mijn fiets uit 64' met een sturmey archer 3-speed achternaaf terug aan de praat te krijgen. Nu heb ik er een nieuw binnenwerk ingestoken (de oude miste teveel onderdelen) van een tweedehands 3-speed uit 66. Maar de koppeling (het staafje waar de versnellingskabel aan moet) lijkt te lang. Deze zou slechts 1 of 2 mm uit de centrale as mogen steken. Dit is nochtans de 146mm versie. Gevolg: de fiets kan niet schakelen als ik de lockmoer erop zet (het staafje steekt tot op de rand van de moer uit). Ik heb het binnenwerk volledig uit elkaar gehaald om te kijken of er een probleem was met de veer of het koppelingsplaatje maar alles leek ok. Bijgevoegd 2 foto's, 1 van de uit elkaar gedraaide achternaaf, 1 van het te ver uitstekende deel. Heeft iemand een idee van wat hier mis gaat?
Ik denk dat de controlestift /indicator coupling te lang is, er waren versies voor de 5 3/4" en 6 1/4" as

http://www.sturmey-archerheritage.com/f ... ew-838.pdf
/Marten
Aerts.michiel

Bericht door Aerts.michiel »

dank voor de reactie, dit is het verbindingsstuk nu, die lijk 15cm, dat is sowiezo geen sturmey archer maat denk ik dan? of zien jullie dat anders?
Bijlagen
thumbnail_IMG_3718.jpg
theodorus

Bericht door theodorus »

Als ik het goed zie staan er 3 streepjes op het asje.
Je moet er dan een hebben met 2 streepjes
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Er zijn verschillende types van de 3-versnellings hubs, dus zorg dat je onderdelen van hetzelfde type gebruikt.
Ook heb je lange en korte assen voor gebruik in verschillende breedtes van achterframes, dus ook daar moet je op letten.

Peter
Plaats reactie