Rubicon Apeldoorn

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Rubicon Apeldoorn

Bericht door Rusky80 »

Afbeelding
Afbeelding

Gister nieuw restauratie object opgehaald. Nu staat er op het achterspatbord het bovenste plaatje.
Hierop staat Rubicon Apeldoorn. Heeft iemand hiervan gehoord? en heeft meer informatie?
Ik kan namelijk helemaal niks hierover vinden. Apparte is dat de buizen niet evenwijdig lopen.
Naaf is ook een F&S naaf, maar deze is overgeschilderd


Tegelijkertijd ook een empo gehaald. Hierop staat op de achternaaf (F&S naaf) dat deze uit 1941 komt
Afbeelding
Afbeelding

Dus ik heb weer even wat te doen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Rubicon Apeldoorn

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Over Rubicon:

"Rubicon, Rijwielfabriek "Vrijheid" / Jannes de Jong, Groningen, Datum inschrijving: 1929-02-08"

Zie: https://www.oudefiets.nl/index.php?opti ... :overzicht

En verder:

"Jong Teunis Jannes de. Rijwielfabriek Vrijheid. Folkingestraat 15, Damsterdiep ZZ 67 Gr. Daarna Poelestraat. Achter de muur. Gr. 1922-1949. (Vrijheid, Rubicon en Gronings Roem).

Jannes de Jong diende de aanvraag voor een aantal eigen merknaam in op 08-02-1921. Na de samenwerking met Firma S. A. Cloetingh & J. de Jong, tot 1921/22, laat hij zich in 1922 zelfstandig inschrijven onder de naam rijwielfabriek /”De Vrijheid” Jannes de Jong. Na wat omzwervingen door de stad betrekt hij de langste tijd een fabriek aan de Poelestraat. In 1948 zijn er plannen om aan de Oliemuldersweg een geheel nieuwe rijwielfabriek te bouwen. Maar om onduidelijke redenen is de bouwaanvraag door de Jong zelf een jaar later weer ingetrokken. Ook de inschrijving van De Vrijheid bij de K.v.K. loopt tot 1949.
Een jaar later zal de fabriek zich vestigen in Apeldoorn onder de naam Rubicon: Vereenigde rijwielfabrieken Rubicon en Vrijheid . De Jong & Zn. N.V.
ML"

Bron: https://mlagerwerf.wordpress.com/overige-merken/

Dat maakt de fiets dus van 1950 of later, toen Rubicon in Apeldoorn was gevestigd.

Heb je meer foto's van die fiets? Dan zou ik er graag een artikeltje over willen schrijven voor transportfiets.net, waar ik momenteel ook zoveel mogelijk merken probeer vast te leggen.
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Re: Rubicon Apeldoorn

Bericht door Rusky80 »

Ik kan net zoveel foto’s sturen als je maar wilt. Moet ik die op het forum plaatsen of heb je ze liever anders? Hij ligt wel uit elkaar. En is overgeschilderd. Zelfs de achternaaf is overgeschilderd. Vandaar dat ik niks geen bouwjaar weet.
Is het te doen om met afbijt de verf eraf te halen? En zo misschien ook framenummer en andere nummers te kunnen achterhalen?
Wel leuk om zin verhaal te lezen. Heb ik al iets een richting qua bouwjaar.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Rubicon Apeldoorn

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik kan net zoveel foto’s sturen als je maar wilt. Moet ik die op het forum plaatsen of heb je ze liever anders?
Ze kunnen opgestuurd worden naar redactie@transportfiets.net (max. 20Mb per mail).
Hij ligt wel uit elkaar. En is overgeschilderd. Zelfs de achternaaf is overgeschilderd. Vandaar dat ik niks geen bouwjaar weet.
Is het te doen om met afbijt de verf eraf te halen?
Ja, dat zou prima moeten lukken. Als het een Fichtel & Sachs Torpedo naaf is dan vind je het jaartal erop. Maar ook zonder strippen kun je het jaartal op de interne onderdelen vinden als je de naaf uit elkaar haalt.
En zo misschien ook framenummer en andere nummers te kunnen achterhalen?
Wel leuk om zin verhaal te lezen. Heb ik al iets een richting qua bouwjaar.
Het framenummer zul je kunnen vinden, maar er is voor zover mij bekend geen jaartal aan te verbinden voor dit merk. Dus dat moet op basis van de naaf, of andere onderdelen mocht daar een jaartal op staan (maar dat is niet zo vaak het geval). Maar deze fiets kan natuurlijk wel weer helpen andere fietsen van Rubicon te dateren als het serienummer en het jaartal van deze fiets bekend is.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Rubicon Apeldoorn

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb de foto's ontvangen, dank je! Ik heb een artikeltje geplaatst: http://www.transportfiets.net/2019/06/0 ... apeldoorn/
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Re: Rubicon Apeldoorn

Bericht door Rusky80 »

Het is inderdaad een f&s naaf. Dus jaartal moet tevoorschijn komen.
Artikel ziet er goed uit!
Rusky80
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 jul 2018, 22.53

Re: Rubicon Apeldoorn

Bericht door Rusky80 »

Afbeelding
Afbeelding

Na lange tijd aan de rubicon begonnen. Vooral omdat de empo totaal niet wil....
Achteras uit elkaar, binnenwerk daarvan komt uit 1954. Dat is in lijn met de geschiedenis wanneer ze in apeldoorn zaten.
Plaats reactie