trapas en cub gezocht

Plaats reactie
arie59

trapas en cub gezocht

Bericht door arie59 »

Beste,

De fiets had veel speling op de trapas en na demontage zag ik dat hij niet op de kogels gedraaid had. Leeftijd van de fiets, iets van 60 jaar, ik heb hem nu 40 jaar en hij was toen al niet nieuw. Merk is onbekend.
As is 132,5 mm lang, diameter is 17 mm.
Cub is uitwendig 35 mm en heeft rechtse draad.
Wie heeft er een over, of waar zou ik dit kunnen kopen, op internet kom ik er niet uit, combi lengte en diameter klopt nergens.
20200604_182258.jpg
maartenB

Re: trapas en cub gezocht

Bericht door maartenB »

Ik neem aan dat het voor een transportfiets is, met zo'n dikke as?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Volgens mij is dit een heel normale as van BSA-type, met een lengte van 132 mm denk ik niet dat deze voor een transportfiets is. Hoe dik is de as aan de uiteinden, waar de cranks er overheen schuiven? Ik schat die tussen 15,8 en 16 mm. Deze assen kun je bij de meeste fietsenmakers wel krijgen, online shops hebben 'm zeker. Kosten bijna niks, maar de kwaliteit is dan ook chinees/ indiaas dus verwacht er niet te veel van....: https://www.internet-bikes.com/223469-a ... mm-zilver/
Cups kun je daar ook kopen, en vergeet de kogels niet ;-)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
theodorus

Bericht door theodorus »

Niet alleen de totale lengte van de as is belangrijk maar ook de onderlinge maten
de linker en rechter uiteinde gemeten vanaf de conussen op de as zijn verschillend van lengte
ook de afstand van het midden stuk tussen de conussen is belangrijk .
dus het zijn die drie maten die samen de totale lengte maken, daar zijn meerdere varianten in .
hanz99

Bericht door hanz99 »

arie59 schreef: 4 jun 2020, 18.36 As is 132,5 mm lang, diameter is 17 mm.
Rob Houkes schreef: 6 jun 2020, 12.36 Hoe dik is de as aan de uiteinden, waar de cranks er overheen schuiven? Ik schat die tussen 15,8 en 16 mm.
1 à 1.2mm verschil is wel significant..
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Dat is zeker significant, dat ontken ik ook niet. Ik betwijfel alleen of de as echt 17 mm dik is aan de uiteinden, want zulke assen zijn buitengewoon zeldzaam. Ik ken maar 1 fiets met zo'n dikke BSA as en dat is de Joka sta-transportfiets van Jeroen. Die as is wel 153 mm lang.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
arie59

Bericht door arie59 »

Inderdaad is de as aan het uiteinde 16 mm.
Heb hem bij internet-bikes.com besteld, samen met cups en kogels. Laat horen hoe het afloopt, alvast bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie