Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door maartenB »

Ik heb nog foto's van het frame en wat onderdelen van de 84170, ook een Groningen D55. Leuk om in je lijst te zetten Jasper? Het frame heb ik jaren terug aan Jan H. overgedaan. Als ik de foto's moet plaatsen zeg je het maar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

maartenB schreef: 7 jun 2020, 15.50 Ik heb nog foto's van het frame en wat onderdelen van de 84170, ook een Groningen D55. Leuk om in je lijst te zetten Jasper? Het frame heb ik jaren terug aan Jan H. overgedaan. Als ik de foto's moet plaatsen zeg je het maar.
Graag! Ik zal zorgen voor de koppeling met de lijst.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Empo's bijgebouw »

4079-29
kan eventueel ook bij op de lijst
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-07 at 10.32.10(1).jpeg
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Maarten Waarlé »

Jeminee, Wat heb je toch een hoop Fongers fietsen vast weten te leggen.Ik sta er van te kijken Jasper.
Ik ken er ook een paar. De Groningen 55 uit 1918 heb ik een tijdje gehad. Best veel aan gedaan toen en jammer dat ik de fiets weer weg heb gedaan.
Daar hoorde zo`n BSA trapas in met losse geharde cupjes. Die heb ik er weer bij gemaakt destijds.
Deze fiets heeft vijf eigenaren gehad in 12 jaar. Er zaten ook dikke F&S naven bij waarvan toen de originaliteit een twijfel was maar nu weet ik dat ze er in horen.
Mooi stuurtje met bandjes en nog een smal plat achterspatbord. Het tandwiel en cranks komen van dat 1915 Groningen frame.-
Ben benieuwd of je nog nieuwe pareltjes weet te vinden. Kan best dat het een beetje opgedroogd aan het raken is..of niet...
De Velorama collectie was natuurlijk een echte klapper. Daar staan trouwens nog twee driewielers van Fongers op zolder (te bezichtigen in normale tijden).
De fietsen uit Wageningen mis ik een beetje (op die ene na dan) maar dat kan natuurlijk te maken hebben met persoonlijke voorkeuren om fietsen openbaar te maken of dat juist niet te willen.
Maar of er nog echt onbekende gasten zijn met een schuurtje vol vroeg materiaal....

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 9 jun 2020, 19.25 De fietsen uit Wageningen mis ik een beetje (op die ene na dan) maar dat kan natuurlijk te maken hebben met persoonlijke voorkeuren om fietsen openbaar te maken of dat juist niet te willen.
Volgens mij staan er 2 uit Wageningen tussen... ;) Ik zou nog graag ‘de groene’ Fongers uit 1917(?) willen plaatsen maar ik heb daar de foto’s niet van terug kunnen vinden hoewel ik zeker weet zelfs nog de mooie marktplaats foto’s ervan te hebben. Deze Fongers is voor mij 1 van de mooiste Fongers rijwielen. Ik blijf de rijwielen die nog ‘in situ’ zijn het meest interessant vinden. Zodra ik de foto’s vind zal ik ze plaatsen. Weet iemand het model en bouwjaar van deze fiets?

Buiten dat merk ik inderdaad een bepaalde ‘search bias’ te hebben en ben ik soms verbaasd hoe ik bepaalde fietsen heb genegeerd bij het creëren van mijn digitale archief. Hele hoge fietsen bijvoorbeeld of de driewielers die je noemde net als de twee prototypes van Fongers vouwfietsen. Je wordt blijkbaar toch stevig gestuurd vanuit je bewuste en onbewuste persoonlijke voorkeuren.

Daarnaast ben ik wat huiverig om lukraak foto’s van anderen te plaatsen. Gelukkig is veel materiaal openbaar online beschikbaar en/of al op dit forum te vinden.

Reden te meer om op te roepen tot een meer gezamenlijke aanpak bij het verder aanvullen van de lijst. Ik merk er zelf ook veel gebruik van te maken en ik ga er vanuit dat meer kennis zal bijdragen aan het vinden en het behoud van oud Fongers rijwielmateriaal.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Maarten Waarlé »

Aha, Ja die BB 70 uit laten we zeggen Winterswijk. Ik dacht dat die van 1914 was?
En uh... twee prototypes van de vouwfiets? echt waar?

De groene Rotterdamse Fongers is dacht ik uit 1913 of 14
De fiets is heel fraai maar is wel eens opgeknapt .Brede spatborden , type S.A. A naaf (vanaf 1915 leverbaar) .
Inderdaad zijn die fietsen zo uit de schuur zonder ''welwillende'' restaurateurs handen het lekkerst om te zien. ''Sleeping beauty`s'', het fotoboek van die vondst van Bugatti`s, Panhards, Delahayes,Voisin`s etc in een oude boomgaard is ook ongekend fraai.
Als ik nog eens iets tegen kom dan kom ik er mee!

Groeten,
Maarten
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door Johan overweg »

Jasper,

Hallo,

Ik heb toen via Je Facebook oproep naar Fongers fietsen 3 jaren 30 Fongers fietsen met nummer door gegeven. Zie ze niet in de lijst staan bij het eerste bericht? Of is deze lijst ergens anders te vinden ?😁

Groeten Johan
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Johan overweg schreef: 9 jun 2020, 22.09 Jasper,

Hallo,

Ik heb toen via Je Facebook oproep naar Fongers fietsen 3 jaren 30 Fongers fietsen met nummer door gegeven. Zie ze niet in de lijst staan bij het eerste bericht? Of is deze lijst ergens anders te vinden ?😁

Groeten Johan
Dan is die actie blijven liggen. Ik kijk er morgen even naar!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 9 jun 2020, 21.09 De groene Rotterdamse Fongers is dacht ik uit 1913 of 14
De fiets is heel fraai maar is wel eens opgeknapt .Brede spatborden , type S.A. A naaf (vanaf 1915 leverbaar) .
Deze:
44FD899B-A9A5-4186-9B8E-DDF977FB4C6A.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Lijst met bekende Fongers rijwielen 1884 - 1965

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 9 jun 2020, 21.09 En uh... twee prototypes van de vouwfiets? echt waar?
Ik bedoel deze twee:
3B4CE6AC-D40D-4B6A-94E0-861DDF6148BA.jpeg
B96BAA06-C475-4EA2-A10D-19AECF2954D7.jpeg
Hmm, ik krijg ineens een déjà vu gevoel. Hebben we deze discussie niet al eerder gevoerd?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie