Bijzondere Burgers of niet?

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door VelpArnhem »

Wederom in het eigen dorp, kwam uit een schuurtje deze Burgers te voorschijn na ongeveer 30 jaar stilstand! Het ontwerp doet gelijk denken aan het Britse BSA paramodel. Het framenummer heeft een E vermeld staan met nummer 59925. Dit zou betekenen productie tussen 1943 en 1950? Op de zadelbuis zitten volop koninklijke schilden transfers, dus productie na '45? We zien geen lasnaad daar waar de para's zichzelf deelden, maar misschien netjes verwerkt?

De korte geschiedenis is dat de fiets in een familie heeft gereden, van een familielid was die bij Burgers meegeholpen heeft met het ontwerpen van dit model en dat er uiteindelijk maar een heren en een dames model gemaakt zijn en twee kinderuitvoeringen. Leuk verhaal is dat de fiets zonder versnellingen de bergen van Zwitserland heeft beklommen!

De planning; voorzichtig rijdend maken, schoonmaken, lamp en zadel vervangen en verder conserveren inclusief banden.

Ik verneem graag hoe bijzonder deze Burgers is of niet?

Groet,

Jan
Bijlagen
775b61ab-de5f-43cc-8ac9-d1dad24e3b74.jpg
db993a5c-fca9-402d-a941-27efa1a75cb1.jpg
bd3df635-e1ce-4a21-a698-9d36e32d6076.jpg
para.jpg
40b3e0e5-99b9-49bf-8eae-893d6822594d.jpg
002ab4d4-d67a-4b7b-a639-beede3a9f580.jpg
1e2cf23c-9ce5-443a-94a3-63a5c10e8a8c.jpg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door de rode »

zeer bijzonder maar is dit wel de originele lak? de zadelpen en bout in de zadellug zijn n.l ook blauw- wat ik wat vreemd vind .
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door Gerrit »

Ik vindt het een prachtige fiets, heel bijzonder .
En inderdaad de lijnen van de Britse zogenaamde "para" fiets ( die niet alleen door paratroepen gebruikt werd )
Heel mooie kleur ook.
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door JasperA »

Erg fraai inderdaad!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door fietshobbyist »

de rode schreef: 19 jun 2020, 06.43 '... zadelpen en bout in de zadellug zijn n.l ook blauw ...'
Nu je het zegt, ja - en nog meer: de bolkopschroeven van de bagagedrager ook en er zit wat blauw op de achterrem.
Niettemin ogen de transfers wel heel oud.

De para-fiets heeft trouwens wel twee fundamentele verschillen: is een deelfiets en is heel anders van constructie bij de trapas.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 19 jun 2020, 08.34
de rode schreef: 19 jun 2020, 06.43 '... zadelpen en bout in de zadellug zijn n.l ook blauw ...'
Nu je het zegt, ja - en nog meer: de bolkopschroeven van de bagagedrager ook en er zit wat blauw op de achterrem.
Niettemin ogen de transfers wel heel oud.
kan natuurlijk ook gewoon gedaan zijn om de fiets nog mooier te maken

De para-fiets heeft trouwens wel twee fundamentele verschillen: is een deelfiets en is heel anders van constructie bij de trapas.
Afbeelding
Zo'n Paratrooper is heel anders gemaakt, de buizen zijn met klinknagels aan elkaar gezet, en vervolgens gesoldeerd. De Burgers volgt het traditionele fietsframebouw denken. Het bracket is interessant, konden ze wel eens met de hand gemaakt hebben, want dat was vast niet zo te koop
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door fietshobbyist »

m-gineering schreef: 19 jun 2020, 10.48 '... de buizen zijn met klinknagels aan elkaar gezet, en vervolgens gesoldeerd ...'
Interessant, dat klinkt als een methode, dat ze de fiets dan zo snel mogelijk de oorlog in konden sturen - duurzaamheid van geen enkel belang, op dat moment.
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door TheodK »

Jan heeft mij ook gemaild over deze vondst. ik heb hem via de mail al geantwoord. Voor de leden van het forum ook wel goed om dit te weten.
Deze fiets is vlak na de oorlog door Burgers ontwikkeld. Het lijkt erg op het Batavus wiegframe.
in de catalogus van 1952 heet dit model "supersport" (zie de databank of mijn website over Burgers). maar dan is de framebouw iets anders. de schuine onderbuis bestaat dan niet meer uit twee buisjes. En er zijn meer detailverschillen. Op rijwielnet staat een Fama/burgers van dit model uit 1952.
Van dit vroege model is er nog een exemplaar bekend. Dat staat in het Deventer museum. Die fiets is door de zoon van een vroegere werknemer van de Burgers fabriek aan het museum geschonken. Deze fiets is nu zwart maar is vroeger metallic rood geweest. De eigenaar heeft hem eind jaren 50 opnieuw laten moffelen in de fabriek omdat hij de kleur niet mooi vond.. Het framenummer van deze fiets scheelt maar twee cijfers van die van Jan. E 59927.
in de fiets van het museum zit een torpedonaaf van 1946.

al met al een geweldig leuke vondst.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door VelpArnhem »

Dank Theo, ik wilde net je verhaal plaatsen maar was mij voor! Wellicht vinden via hier ook de twee Burgers kinderfietsen nog terug!

Wordt vervolgd.

Groeten,

Jan
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Bijzondere Burgers of niet?

Bericht door VelpArnhem »

Voortgang blauwe Burgers.

De Burgers heeft even onaangetast in de hoek gestaan i.v.m. vakantie. Nu bleek toch de voorband lek waardoor de vermoedelijk originele spatlap inscheurde. Wiel er af en voorzichtig de spatlap er af pellen. Ook het voorspatbord moet er af en wordt schoongemaakt. Daarover een vraag; ik wil de spatlap redden. Zie foto's. Ik dacht aan sky lapje op maat knippen en er achter plakken? Met wat voor lijm? Textiellijm. Of dit niet doen?

De spatbordboutjes zitten erg vast. Als ik ga schoonmaken met de staalborstel dan gaat het zeer dunne laagje blauw er af. Ik laat de spatbordstangetjes dus zitten, maak ze schoon en vet ze goed in. Volgens mij de meest behoudende manier?

De binnenband was een Hevea, oersterk alleen niet meer te plakken, was bij ventiel uitgescheurd, de zwakke plek helaas!

Groet,

Jan
Bijlagen
1bb3eda4-4820-4445-af95-1207d37f9b32.jpg
fb41d004-a7b6-4479-8ca8-7b2be55b7f51.jpg
ce2dca94-88d5-44d1-b0a1-4843df94c1ef.jpg
5f93fa7b-6b50-4590-81c8-87baff55b4ea.jpg
Plaats reactie