Mijn eerste RIH
- Rob de Fries
Mijn eerste RIH
Ik was de hemel zo blij toen ik voor bijna niets een halve RIH kon kopen. Eigenlijk een tour uitvoering, met Bluemel's en een dynamo en lamp op de voorvork. Geen wielen, derailleurs, geen zadel en pen, halve spatborden maar wel met cranks, pedalen en remmetjes etc.
Ik had alleen deze 2 foto's toen ik m ging halen. Als snel bleek het een Fongers RIH te zijn, framenummer 117A, 1970, het laatste jaar uut Grunn. "Bustraan Adam" zegt niet veel over de "afkomst" van de fiets. Amsterdamse RIH's hadden deze decals ook. Maar een framenummer spreekt boekdelen.
Roestig frame, deuken in de buizen, maar goedkoop genoeg om mee te nemen. Alles wat te demonteren was, ging er af, fles Dasty, Cleaner en koperpoets en schoonmaken maar. Teveel lakbeschadigingen of t frame dus ik hield het bij een goede schoonmaakbeurt. Alle delen na schoonmaak in t vet en weer monteren. Kijk even naar het "kwaliteitswerk" van Fongers. Vork had ook 117 op de schacht staan.... Via de website van Vintage Trek, vond ik de datering voor het Sugino crankstel, wat uiteindelijk 1970 was. Volgens de "Kenners" was dit onmogelijk, want "blah blah, nooit voor '75 gezien". Ik houd het op 1970, zie geen reden waarom het ooit vervangen zou zijn. Voor meer info over dateren van onderdelen, gebruik ik deze site vaak. http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm
Ik had alleen deze 2 foto's toen ik m ging halen. Als snel bleek het een Fongers RIH te zijn, framenummer 117A, 1970, het laatste jaar uut Grunn. "Bustraan Adam" zegt niet veel over de "afkomst" van de fiets. Amsterdamse RIH's hadden deze decals ook. Maar een framenummer spreekt boekdelen.
Roestig frame, deuken in de buizen, maar goedkoop genoeg om mee te nemen. Alles wat te demonteren was, ging er af, fles Dasty, Cleaner en koperpoets en schoonmaken maar. Teveel lakbeschadigingen of t frame dus ik hield het bij een goede schoonmaakbeurt. Alle delen na schoonmaak in t vet en weer monteren. Kijk even naar het "kwaliteitswerk" van Fongers. Vork had ook 117 op de schacht staan.... Via de website van Vintage Trek, vond ik de datering voor het Sugino crankstel, wat uiteindelijk 1970 was. Volgens de "Kenners" was dit onmogelijk, want "blah blah, nooit voor '75 gezien". Ik houd het op 1970, zie geen reden waarom het ooit vervangen zou zijn. Voor meer info over dateren van onderdelen, gebruik ik deze site vaak. http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! 

- Rob de Fries
Re: Mijn eerste RIH
In eerste instantie wilde ik er gewoon een 10 speed van maken, maar het frame was best klein en met een gewoon stuur, Brooks zadel en best ver reiken naar de commandeurs, vond ik het gewoon niet lekker ontspannen rijden.
Hups, ik had nog een setje wielen met een Dura Ace freewheel, dus een single speed was snel gemaakt. Stuurtje omdraaien, zielig zadeltasje er aan gehangen en gaan!

- Rob de Fries
- fietshobbyist
En wat willen die letters op het balhoofdplaatje zeggen? - RIH, dat weten we sinds het laatste clubblad.
De B van Bustraan?
En een G?
Trouwens, strookt de montagewijze van de remkabels wel met het ene deel van uw onderschrift, alstublieft?
De B van Bustraan?
En een G?
Trouwens, strookt de montagewijze van de remkabels wel met het ene deel van uw onderschrift, alstublieft?
-
- Rob de Fries
Welke letters? Amsterdam? Niks, net als er op het plaatje Holland staat. Kan ook door vd Kaaij zijn gemaakt. Zoveel gedoe om, zelfs de kenners hebben het wel eens mis..... Ik ben geen kenner.
Onderschrift geldt alleen voor racesturen! Een gegeven dat met de paplepel werd ingegoten... in de koers.

- fietshobbyist
Stel dat het zo is, dan neemt dat niet weg dat de gebroeders Bustraan de oprichters waren van het merk en mag het uiterlijk van het balhoofdplaatje er nog wel om gehandhaafd blijven.
- Rob de Fries
Het gaat er mij hier meer om wat de afkomst van de fiets is. Komt de fiets uit Amsterdam, Groningen of Venlo. Daar zijn de laatste woorden nog niet over gezegd.
Ik durf van deze fiets te beweren dat hij 100% zeker uit Groningen komt, vanwege het framenummer. Wat voor een plaatjes of decals er op zitten en wat die dan ook voor een betekenis mogen hebben maakt in deze niets uit. De fietsen uit Amsterdam zijn het meest gezocht en een ieder die deze Amsterdamse fietsen een warm hart toedraagt weet van de historie.
Deze fiets is uit de tijd dat Willem Bustraan Jr. nog aan t roer stond. 1972 nam van der Kaaij de zaak over.
Alle RIH's die ik verder in mijn bezit heb zijn allemaal uit het van der Kaaij tijdperk.
Ik durf van deze fiets te beweren dat hij 100% zeker uit Groningen komt, vanwege het framenummer. Wat voor een plaatjes of decals er op zitten en wat die dan ook voor een betekenis mogen hebben maakt in deze niets uit. De fietsen uit Amsterdam zijn het meest gezocht en een ieder die deze Amsterdamse fietsen een warm hart toedraagt weet van de historie.
Deze fiets is uit de tijd dat Willem Bustraan Jr. nog aan t roer stond. 1972 nam van der Kaaij de zaak over.
Alle RIH's die ik verder in mijn bezit heb zijn allemaal uit het van der Kaaij tijdperk.

-
Als het chroom en lak van bovengemiddelde kwaliteit is, is het een FongersRob de Fries schreef: ↑3 jul 2020, 09.48 Het gaat er mij hier meer om wat de afkomst van de fiets is. Komt de fiets uit Amsterdam, Groningen of Venlo. Daar zijn de laatste woorden nog niet over gezegd.

(159H)
/Marten
- Rob de Fries
Gaat niet op voor deze, roestbak eerste klas. Heeft ook een poosje buiten geslapen. Dat helpt ook niet.m-gineering schreef: ↑3 jul 2020, 10.17 Als het chroom en lak van bovengemiddelde kwaliteit is, is het een Fongers
(159H)