Sparta Athos en Athena

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Frank te Koop24
Berichten: 8
Lid geworden op: 5 jul 2020, 13.59

Sparta Athos en Athena

Bericht door Frank te Koop24 »

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijd niet meer woonachtig in Nederland en heb de ontwikkelingen bij Sparta een beetje uit het oog verloren. Zelf heb ik een Scout uit 1988, dus nog met een frame uit één stuk. In de zoektocht naar iets anders voor onze oudste dochter heb ik nu twee Spartas op het oog, die ik tot dan toe nog niet kende: een Athos en een Athena. Allebei zo‘n 15 jaar oud, denk ik. Van het typische Sparta-frame zijn ze kennelijk afgestapt.
Mijn vraag: Kent iemand deze modellen? Welke „klassen“ waren dat en zijn die nog in Apeldoorn gebouwd?

Ik weet dat deze fietsen op dit forum niet echt als oud gelden, maar misschien is er toch iemand die helpen kan.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sparta Athos en Athena

Bericht door maartenB »

Sorry dat je geen reacties krijgt. Ik ken de fietsen ook echt niet. Ze zijn inderdaad erg jong voor dit forum, dat voor fietsen vanaf 40 jaar oud is.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Sparta Athos en Athena

Bericht door m-gineering »

Frank te Koop24 schreef: 5 jul 2020, 17.24 . Zelf heb ik een Scout uit 1988, dus nog met een frame uit één stuk.
de reputatie is dat als je doorfietst dat dat meer stukken worden. Maar de garantie was altijd prima, dus fietsenmakers vonden het best ;)
/Marten
Frank te Koop24
Berichten: 8
Lid geworden op: 5 jul 2020, 13.59

Re: Sparta Athos en Athena

Bericht door Frank te Koop24 »

Ja daarom zijn ze er wel mee gestopt, denk ik.
Toch heb ik er nooit problemen mee gehad, en in mijn school- en later studententijd reed ik er 180 km/week mee, altijd volgas in z‘n 3. Ieder half jaar een nieuwe achterband, totdat die PRS-banden kwamen, toen gingen ze ook een jaar mee :D

We hebben gisteren de Athos opgehaald, vandaag mag ik hem lenen om ermee naar mijn werk te rijden.
Heerlijk, weer een Sparta erbij 👍
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Sparta Athos en Athena

Bericht door Bandenplakker »

m-gineering schreef: 6 jul 2020, 13.58
Frank te Koop24 schreef: 5 jul 2020, 17.24 . Zelf heb ik een Scout uit 1988, dus nog met een frame uit één stuk.
de reputatie is dat als je doorfietst dat dat meer stukken worden. Maar de garantie was altijd prima, dus fietsenmakers vonden het best ;)
Ik citeer Herbert -hopelijk met zijn goedvinden- even "De Sparta's-uit-een-stuk die nu nog heel zijn, zijn dus de goede" ;-)

Dirk
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10
Locatie: achterhoek

Re: Sparta Athos en Athena

Bericht door Gerrit »

Ik heb nog één van de eerste exemplaren,uit 1973/74 met nog een lakdoek kettingkast en nog origineel.
Matige kwaliteit lak maar het is één van de goede.
Helaas te klein voor mij maar voor het bewaren houdt ik hem, want er zijn er niet veel meer over. De latere exemplaren met plastick kettingkast en een echt balhoofdplaatje ipv stickers zie je wel wat meer maar ook deze worden minder en minder.
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Plaats reactie