Mijn tweede RIH

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Mijn tweede RIH

Bericht door Rob de Fries »

Vrij kort na de RIH uit Groningen, zag ik een hele mooie RIH op Marktplaats staan. Bod gedaan en ik mocht 'm meteen komen halen. Dus op naar Utrecht om te zien of de RIH echt zo mooi was. Frame zat erg dik in de lak, hier en daar wat kriebeltjes eronder, veel stof, maar het zag er prachtig netjes uit. Opvallend crankstel, allereerste Shimano 600.
Volgens de dame waar ik de fiets van kocht, was deze van een familielid van haar geweest en was de fiets voor trainingsritjes gebruikt. Ze had de fiets in 1981 gekregen en sindsdien stond deze bij haar op zolder.
2020-07-08_09-37-01.jpg
Dit was de fiets zoals ik 'm die dag opgehaald had, februari 2017.
Shimano 600 1e generatie cranks, remmen, voorderailleur en shifters, Shimano Crane achterderailleur, Sakea stuur, -pen en Custom zadelpen. Opvallend waren de Galli alu toe-clips, de dikke zadelpen bout en moer en de Terry clips om de remkabel. Die kom je niet zomaar tegen.
Andere opvallende zaken, de zadelpen lug had een iets verhoogde rand en onder de dikke lak kon ik op de onderste balhoofdlug een getal zien, maar ik kon het niet lezen. Het waren wel méér dan 4 getallen!
2020-07-08_09-37-48.jpg
20200708_100146.jpg
20200708_100146.jpg (38.11 KiB) 3680 keer bekeken
Navraag bij de zgn. kenners werd al snel de conclusie getrokken dat het een Venlo RIH was........ Er waren allerhande twijfels over de decals, de dikke lak, "is het wel een RIH?" en meerdere opvattingen. De assen waren trouwens 600 EX naven uit 81, met donkere Wolber Aubisque tube velgen, ook al iets om over na te denken.
Ik bleef volhouden dat het een Amsterdammer was en dat het toch allemaal Amstel wielerploeg kleurtjes waren.
3 jaar heb ik gezocht naar bewijs, voor mezelf had ik bewijs genoeg, koperen nagels, framenummer, gaten in t remmannetje, maar RIH kennend Nederland bleef volhouden dat de RIH uit Venlo kwam. Prima, maar ik moest iets hebben om ze mee om de oren te slaan!

3 jaar later vond ik t bewijs. Ik had uiteindelijk als framenummer 1978.20 gevonden en laat nu net op de RIH Sport website de oude framenummers gepubliceerd zijn. En ja hoor.....
RIH197820_002.jpg
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Mijn tweede RIH

Bericht door Rob de Fries »

2020-07-08_09-38-25.jpg
20200708_102920.jpg
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Gebruikersavatar
Axelsun
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 feb 2018, 10.25

Re: Mijn tweede RIH

Bericht door Axelsun »

Boeiend verhaal Rob en mooie zoektocht. Dat het frame er dan nog zo goed uitziet, als hij van de Amstel ploeg deel heeft uitgemaakt.
In ieder geval komt hij dus uit de Westerstraat vandaan. Houd je hem zo?
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Mijn tweede RIH

Bericht door Rob de Fries »

Nee, de fiets ziet er nu zo uit, zoals men zou verwachten.
20200709_084440.jpg
zoals vermeld was het een trainingsfiets van iemand die van 1976 t/m 1981 bij de Amstel wielerploeg zat. Wie het geweest is weet ik nog steeds niet. In ieder geval was de rijder getrouwd met een prof wielrenster.
De fiets is tot en met '81 gebruikt, daarna alleen zolderkilometers gemaakt. De onderdelen waren nog als nieuw.
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Mijn tweede RIH

Bericht door Cyclissimo »

Mooi verhaal. Altijd goed om te weten dat je eigen gevoel klopt :D
Mooi eindresultaat ook. Alleen je wielen nog even vervangen. Shimano en Campagnolo op een fiets is geen gezicht ;) :lol:
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Mijn tweede RIH

Bericht door Rob de Fries »

Cyclissimo schreef: 9 jul 2020, 10.50 Alleen je wielen nog even vervangen. Shimano en Campagnolo op een fiets is geen gezicht ;) :lol:
Ik vind dat verschil niet zo erg...... Moet trouwens eerst een setje in nieuwstaat zien te vinden.
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Plaats reactie